• Litheo

Åker ni utan barnbilstol ibland?

Som frågan lyder, åker ni någonsin i en bil utan bilstol till ert barn?

Jag får erkänna att vi har gjort, gör ibland med vår son på 2,5 år. Tex när farfar ska hämta och vi inte har bilen hemma, då får han sitta på en sittkudde med bälte och sträckan är då ca 500 m. Eller om vi ska åka någon kortare sträcka med tex mormor och jag inte har bilen hemma så får han sitta i mitt knä och jag har bältet över oss. Detta handlar om max 3 km och på en väg som är max 50 km/h

Åker man buss så är det ju lika oskyddat egentligen...Lika när man är utomlands, inte 17 har de bälten i bilarna eller tuktukarna där men det tänker inte folk på. Jag kan tänka mig att jag får mycket skit för den här rubriken
    Jag är såklart livrädd om min son men ibland har nöden ingen lag...

Fler?

• Svar på tråden Åker ni utan barnbilstol ibland?
  • Xara

Nej. Vi släpar även med oss babyskydd utomlands samt beställer barnstol till taxi/transfer via hotell eller transportbolag...

• Anonym (fegis)

Är anonym för jag kan tänka mig att folk får spader men faktum är att vi gjorde det för ett par veckor sedan då vi gifte oss och fick åka limousine efteråt. Fanns liksom inga bälten i den.

• Xara

Vi har förresten tripla uppsättningar dubbla barnstolar här hemma: i båda våra egna bilar samt i svärföräldrarnas bil...

• DanielaLinnéa

Nej! det har vi faktist inte gjort, oftast ska vi långt om vi åker med bil och så e han ett riktit yrväder om han ska sitta i famnen annars också, så han e alltid fastspännd i stolen!

Men vet om många här runt som bara tar barnen i famnen om dom ska nån kortare sträcka!

• Lady Morpheus

Har hänt en enda gång och då var det på en enskild, liten skogsväg utan trafik och vi körde i ungefär 10 km/h. Skulle hugga gran och sonen ville så gärna följa med. Det var i julas så han var knappt två. Då satt han i morfars knä. Skulle aldrig våga köra så på en vanlig väg. För övrigt har mina föräldrar en barnstol som dom kan ha i sin bil så vi slipper byta plats på stolen hela tiden när vi är där och ska åka med dom.

• Lady Morpheus

Ska tillägga att sträckan var ungefär 500 meter.

• Fruochmamma

Nej det har vi inte behövt göra. Använder oftast en & samma bil, men vi vet att vi ska åka i annan bil tar vi ut barnstolen innan.

Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant
  • Mrs Jane Doe

Nej - har aldrig hänt och kommer aldrig att hända! Där är vi stenhårda.

Kräver dessutom av både mor- och farföräldrar att de ska använda bilstol - nöjer oss helt enkelt inte med bälteskudde - till dottern när hon ska åka med dem...

• Litheo
    Mrs Jane Doe skrev 2008-03-12 14:06:28 följande:
    Nej - har aldrig hänt och kommer aldrig att hända! Där är vi stenhårda.Kräver dessutom av både mor- och farföräldrar att de ska använda bilstol - nöjer oss helt enkelt inte med bälteskudde - till dottern när hon ska åka med dem...
    Det gör inte vi heller egentligen men de bor i samma område som oss, några gator bort som jag skrev ca 500 m och det har hänt att han fått sitta bredvid farfar på kudden och är överlycklig Kör ju sakta som 17 och ingen trafik så d känns inte som ngn fara. Skulle däremot inte få åka på en vanlig väg så... hua...

Hur gör ni när ni Är i Thailand då? Där är det ju Tuktuk som gäller och alla åker ju sådanna med barnen....
  • Mrs Jane Doe
    Litheo skrev 2008-03-12 14:10:13 följande:
    ...Hur gör ni när ni Är i Thailand då? Där är det ju Tuktuk som gäller och alla åker ju sådanna med barnen....
    Vi har inte varit i Thailand med barn - bodde där ett tag före man och barn och kan inte säga att det lockar mig att åka just dit...
Svar på tråden Åker ni utan barnbilstol ibland?