• Litheo

Åker ni utan barnbilstol ibland?

Som frågan lyder, åker ni någonsin i en bil utan bilstol till ert barn?

Jag får erkänna att vi har gjort, gör ibland med vår son på 2,5 år. Tex när farfar ska hämta och vi inte har bilen hemma, då får han sitta på en sittkudde med bälte och sträckan är då ca 500 m. Eller om vi ska åka någon kortare sträcka med tex mormor och jag inte har bilen hemma så får han sitta i mitt knä och jag har bältet över oss. Detta handlar om max 3 km och på en väg som är max 50 km/h

Åker man buss så är det ju lika oskyddat egentligen...Lika när man är utomlands, inte 17 har de bälten i bilarna eller tuktukarna där men det tänker inte folk på. Jag kan tänka mig att jag får mycket skit för den här rubriken
    Jag är såklart livrädd om min son men ibland har nöden ingen lag...

Fler?

• Svar på tråden Åker ni utan barnbilstol ibland?
  • KJaneway

Självklart ALDRIG. En vuxen person kan ta emot sig själv när du kör i HÖGST 7km/h!!! Ett barn vet jag inte vad det klarar.

Själv skulle jag aldrig kunna fortsätta leva om jag orsakat mitt barns död eller skada pga att dom inte suttit i stol.

• Litheo

Jag måste förtydliga mig lite! Vi brukar inte låta han åka utan stol men det har hänt någon enstaka gång och då på små vägar där det knappt är trafik och 50 som hastighetsgräns, knappast på riks 80

• Pysselgalningen

Skulle ALDRIG falla mig in att sätta mitt barn i bilen utan bilbarnstol!

Blev själv så arg på en mamma i vintras (det var världens ishalka och snö i snålblåst) som satte sig i bilen men ungen i knä och spände fast sig. Hade inte sambon använt telefonen hade jag garanterat ringt polisen och rapporterat i hopp om att dom får en saftig böter så dom inser nånting.

Att spänna fast sig i samma bälte som sitt barn gör att man pressar/krossar sönder sitt barn då DIN egen vikt läggs på BARNET! Ren idioti!

• Mrs Jane Doe
    Litheo skrev 2008-03-12 15:20:06 följande:
    Ibland om man har åkt någonstans så kanske man har bilen med sig, brukar inte du ha det?
    Men då har man väl bilstolen också med sig, eller hur tänker du nu?
  • Litheo

Ni som aldrig gjort detta, ni åker aldrig buss med ert barn heller antar jag eftersom de då är helt oskyddade!

• Anonym
    Litheo skrev 2008-03-12 15:20:06 följande:
    Ibland om man har åkt någonstans så kanske man har bilen med sig, brukar inte du ha det?
    HAr man bilen med sig har man väl bilbarnstolen med sig med?!
  • Pysselgalningen
    Litheo skrev 2008-03-12 15:27:33 följande:
    Ni som aldrig gjort detta, ni åker aldrig buss med ert barn heller antar jag eftersom de då är helt oskyddade!
    Nej jag åker aldrig buss med mitt barn.
  • Litheo
    Mrs Jane Doe skrev 2008-03-12 15:26:42 följande:
    Men då har man väl bilstolen också med sig, eller hur tänker du nu?
    Nej jag menar om min sambo jobbar o har bilen, jag är hemma själv och farfar har vart ute och åkt o åker förbi oss och ska hmta Theo o ska vara barnvakt. Då har han ingen bilstol!
  • ADEmily

nej alrig, och aldrig tänk åka utan bilbarnstol!

• Litheo

Undrar hur det var förr i tiden när det inte fanns barnstolar.. då satt barnen i knä...

Svar på tråden Åker ni utan barnbilstol ibland?