• Litheo

Åker ni utan barnbilstol ibland?

Som frågan lyder, åker ni någonsin i en bil utan bilstol till ert barn?

Jag får erkänna att vi har gjort, gör ibland med vår son på 2,5 år. Tex när farfar ska hämta och vi inte har bilen hemma, då får han sitta på en sittkudde med bälte och sträckan är då ca 500 m. Eller om vi ska åka någon kortare sträcka med tex mormor och jag inte har bilen hemma så får han sitta i mitt knä och jag har bältet över oss. Detta handlar om max 3 km och på en väg som är max 50 km/h

Åker man buss så är det ju lika oskyddat egentligen...Lika när man är utomlands, inte 17 har de bälten i bilarna eller tuktukarna där men det tänker inte folk på. Jag kan tänka mig att jag får mycket skit för den här rubriken
    Jag är såklart livrädd om min son men ibland har nöden ingen lag...

Fler?

• Svar på tråden Åker ni utan barnbilstol ibland?
  • Litheo

Äsch orkar inte skriva mer,, blir ju bara samma svar helt tiden. Jag vet iallafall att mina vänner oxå gjort så ngn gång så jag är nog inte ensam och visst det är hemskt men när det handlar om en sådan kort sträcka tycker jag ändå det är ok faktiskt. Vid vissa tillfällen måste man tänja på reglerna när man inte har ngt val. Tex när man är utomlands bara ett ex.

• Fru Indosaurie

När MÅSTE man åka utan bilstol? jag fattar inte. vad skulle kunna vara så viktigt att man tummar på säkerheten? jag kan verkligen inte förstå.

2bmamman skrev 2008-03-12 16:26:14 följande:
    Så en bälteskudde eller bara bältet är bättre vid detta tillfälle han/hon måste åka utan bilstolen.Kram på er.
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Fru Indosaurie

det är ju tur att man kan göra saker bara för att ens vänner gör det, två fel = ett rätt

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • mammutten81

Men det är det som gör mig irrterad, att folk ser det som att de tänjer på reglerna, inte att de tänjer på sina barn säkerhet.

• struntan

Nej det gör jag aldrig, som svar på TS fråga.

• sär skriven

Vilken tur att dina vänner gör likadant då! Det höjer ju inte sannolikheten att det händer något av era barn någonting, eller?

Är du utomlands ofta, tro? Eftersom du verkar åka med ditt barn bristfälligt fastspänd rättså frekvent?

Litheo skrev 2008-03-12 16:27:35 följande:
    Äsch orkar inte skriva mer,, blir ju bara samma svar helt tiden. Jag vet iallafall att mina vänner oxå gjort så ngn gång så jag är nog inte ensam och visst det är hemskt men när det handlar om en sådan kort sträcka tycker jag ändå det är ok faktiskt. Vid vissa tillfällen måste man tänja på reglerna när man inte har ngt val. Tex när man är utomlands bara ett ex.
  • tinis77

Enda gången jag krockat i mitt liv var på en liten grusväg, jag skulle åka 1 km.. Hade min son varit med och inte suttit i sin stol hade han dött. Han sitter alltid i sin stol, bakåtvänd och fastspänd.

*Alexander 9/9-05 * Bebis 25/9-08*
  • Kazeer
    Litheo skrev 2008-03-12 16:27:35 följande:
    Du ställde en fråga i trådstarten. Du har fått svar på din fråga från ett flertal personer som uppenbarligen inte resonerar som du. Det är ju tråkigt att du tycker att det bara blir samma svar hela tiden.
    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • MrM

Givetvis skall barn sitta fastspända i bilbarnstol men jag har en fråga till de som är så hårda på att döma andra som fuskat någon enstaka gång; ni spänner givetvis alltid fast era barn men hur är ni på att spänna fast allt annat i bilen? Kör ni aldrig omkring med saker som ligger löst på säten eller i bagageluckan? Använder ni alltid lastförskjutningsskydd eller motsvarande? Att barnet är fastspänt hindrar dem inte från att bli krossade av löst bagage. Hur stor är säkerheten i er bil och hur mycket tänker ni på era medtrafikanter när ni packar bilen? Jag vill ju inte ha en drickaback genom bakrutan den dagen ni gör en tvär inbromsning bakom mig.

Mvh

• Litheo
    Kazeer skrev 2008-03-12 16:36:26 följande:
    Du ställde en fråga i trådstarten. Du har fått svar på din fråga från ett flertal personer som uppenbarligen inte resonerar som du. Det är ju tråkigt att du tycker att det bara blir samma svar hela tiden.
    Ja jag har fått svar och det är säkert bara jag här på hela FL som har gjort så oxå
    Allt är relativt!
Svar på tråden Åker ni utan barnbilstol ibland?