• Fragile Angel

Kan du HLR

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • Svar på tråden Kan du HLR
  • logg81

Ja... jag lärde mej det när jag var 10 år och låg på sjukhus länge... För att jag skulle ha nåot o pyssla med lärde sköterskorna mej HLR och en massa annat skoj...

Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • Behemot

skulle inte påstå att jag kan det, men jag har fått utbildning i det

• Behemot

skulle inte påstå att jag kan det, men jag har fått utbildning i det

• Skorpan2

Ja har gått flera kurser i olika sammanhang under senaste året. Både gamla och nya. Fast hundra på att jag skulle göra exakt rätt i ett skarpt läge är jag ju inte. Men på senaste kursen jag var poängterades det att det är viktigare att man gör ngt även om det inte är helt rätt.

• Tecken

Har både gått kurs och fått utföra på riktigt.

• mammaNena

Jag borde kunna, har gått 5 kurser. men jag kan inte veta då det aldrig har behövt testat irl. Men missförstå mig rätt, så hade jag velat att det hände någon gång, så jag fick se om jag kan det..

• Nazeeya

Ja, jag är sambo med en ambulanssjukvårdare som uppdaterar mig emellanåt

• soulmat

ja, det lär knappast bli värre om man nu inte gör 100% rätt, huvudsaken är att man försöker göra det, då har den personen en chans att överleva

• Dame72

Det viktigaste är att man gör NÅT!
    Du knäcker ett revben i värsta fall, men om personen överlever så lär ett knäck revben inte spela nån roll!
    Jag lovar... i skarpt läge gör inte jag heller helt rätt. Ok, kompressionerna blir förhoppningsvis effektiva, men resten...Det är så mkt som ska göra och vi är bara två personer till att börja med. Kompressioner, ventilering, koppla upp deffen, sätta nål, ge läkemedel med ett visst intervall. Och sen förhoppningsvis kunna deffa patienten. Plus helst 3-4 nyfikna som hänger över en....
    En anhörig till mig hade en arbetskamrat som ramlade ihop på jobbet. Alla stod hanfallna men kom på att det fanns en brandman på en annan avdelning. Han satte igång HLR och idag lever mannen. Och företaget har utbildat all personal i HLR.....

• idisb

vet inte riktigt vad jag borde rösta på men ha gått fler utb genom jobbet men tycker ändå inte jag helt kan det, skulle va rädd o göra fel

Svar på tråden Kan du HLR