• nutra

Gomplatta

Är det någon vars barn har gomplatta? Fick veta idag att vår dotter på 3,4 år ska få det men att det kan vara i tidigaste laget att få det då alla inte tydligen gillat att göra avtrycket. Hur upplevde era barn det,hur gick det till,kan man förbereda dem och det viktigaste av allt fick barnet resultat??? Tack

• Svar på tråden Gomplatta
  • nutra

Eldo- det är precis det där jag är orolig för,hon har ju sin reflux och kräks bara tandborsten kommer fel. Men vi får försöka iallafall... Tack för era svar!

• LillaNellie08

Nellie var bara 1½ månad när hon fick sin första gomplattan, då accepterade hon den men det gick inge bra att mata med den i, så vi tog ur den. Nu vid 3 månader så har vi fixat en ny, men den accepterar hon inte. Så hon får vara utan...
    Men läkarna sa till oss att ju äldre dem blir ju svårare har dem för gomplattan.
    Men jag hoppas att det kommer att gå bra för er!
    Men vi tyckte bara att det var ett elände.

//Sofie

• veraeva

Kajsa fick sin när hon var 6 månader. Hon spottade ut den på nolltid, men då satte jag in den igen så att hon fick peta ut den.... Den ska ju bara vara inne ca 10-20 min på en dag så vi gjorde det till en lek. klarade hon att spotta ut den så använder hon ju sina muskler i munnen och det är ju det som är tanken!
    Nu dräller det dock ut en massa tänder så nu pausar vi ett tag!
    Lycka till!

• karinALICEsonny

Vår dotter behövde enligt tandläkarn ingen... visserligen har hon nästan aldrig tungan utanför munnen och uttalar konsonanter mycket tydligt.. men ändå blev vi lite fundersamma över detta... någon mer som inte behöver gomplatta..???

• nutra

Alla verkar ha fått sin gomplatta så tidigt,men vår dotter har ingen diagnos än så länge som förklarar hennes problematik så det är väl därför vi börjar så sent och i hennes värsta TROTSÅLDER! Vi har använt eltandborste men logopeden tyckte att en gomplatta skulle vara till hjälp just för att bli medveten om sin mun,träna muskeltonusen mm. Vi ska använda den 30 min 2 ggr per dag så det skulle vara tacksamt ifall hon accepterade den. Men hon gapar inte när vi träffar läkare,hon har varit med om så mycket tråkigt och är fortfarande så hon är så rädd så hon till och med fått affektkramper. Är det någon som har tips på hur man kan förbereda henne?

KarinALICEsonny- utalar hon konsonanter tror jag inte att hon behöver någon,har du inte någon logoped du kan fråga?

Tack alla!

• tretösersmamsen
    karinALICEsonny skrev 2008-03-18 20:13:57 följande:
    Vår dotter behövde enligt tandläkarn ingen... visserligen har hon nästan aldrig tungan utanför munnen och uttalar konsonanter mycket tydligt.. men ändå blev vi lite fundersamma över detta... någon mer som inte behöver gomplatta..???
    Linnea hade/behövde ingen gomplatta. Det var tal om att hon skulle testa, men då började tänderna komma så det blev inte så. Sen tyckte .tandläkaren och specialped. att hon inte behövde ha någon. Linnea har ett bra tal.
  • Eldo

nutra
    Jag har tjatat om gomplatta sedan D var liten just för att jag såg så många likheter mellan honom och många barn med DS. Men, eftersom D har ett så ovanligt kromosomfel så skjuter de alltid på allting när det gäller honom (känns det som iaf). "Vi testar några månader till", "Vi väntar och ser om det inte blir bättre" är inga ovanliga ord från hab. Det gör mig tokig!

När det väl bestämdes att han behövde gomplatta då han var 4 år sa tandläkaren att han behövde ha en viss modell. Enligt henne den modell man ger till små bebisar med DS. GAH!!!!!! För mig kändes det som om vi hade kastat bort flera år bara för att hab stirrar sig så blind på varje enskild diagnos i stället för att se likheter mellan de olika syndromen. För oss, där sonen har ett så ovanligt kromosomfel är det ju omöjligt att hitta någon med liknande problem som har samma syndrom.

• Mama75

nu har vi gjort gomavtrycket , tog ca 20 sekunder :) gick jättebra. Blir en rosa med glitter och fjärilar.!!....varför man nu ska smycka dessa plattor förstår jag dock inte...

Min små älskilingar Alice, Alva & Agnes
  • nutra

Åh då blir min tjej glad,rosa och glitter är hennes grej. Vad skönt att det gick bra!

• bumsis mamma
    bumsis mamma skrev 2008-03-17 22:00:44 följande:
    Hur funkar detta med gomplatta?varför behövs det?konstig fråga kanske men Bumsi har med djup gom.
    någon?
  • Trikarn

bumsis mamma skrev 2008-03-19 18:07:06 följande:

någon?
    Costas har tungan lite ute, gomplattan ska stimulera så att tungan används inn ei munnen, den ska öven göra så att ansiktet får en annan form , slippa att haken hänger
  • bumsis mamma
    Trikarn skrev 2008-03-19 19:47:09 följande:
    bumsis mamma skrev 2008-03-19 18:07:06 följande: Costas har tungan lite ute, gomplattan ska stimulera så att tungan används inn ei munnen, den ska öven göra så att ansiktet får en annan form , slippa att haken hänger
    Tack!
  • Mama75

Bumsis mamma och alla andra:

så här står det på det info blad jag fick igår: "Gomplattor används i olika syften till barn i olika åldrar. tex vid dregling, artikulationsträning, allmän munmotorisk stimulans. Den gomplatta som nu erbjuds ert barn har som syfte att stimulera läppslutning och att tungan får rätt position i munnen."
    de plattor som finns för artikulations träning (från ca 4 års ålder) har små skruvar som man skruvar i och ur i olika lägen beroende på vilket ljud man skall träna på tex. R ljudet som skall föra tungan fram i gommen. Då ändrar man läget på den skruven så tungan söker sig dit, sen ändrar man beroende på vad man skall träna på. Lite svårt förklara men lät väldigt smart när tandläkaren förklarade.
    och som Trikarn beskrev att hakan hålls upp och tungan inte skall hänga ut. så sa tandläkaren att det kan ändra hela utseendet genom att man stärker musklerna i och kring munnen. 
    Tänk vad mkt en liten liten platta i munnen kan göra....
    Kram på er
    Min små älskilingar Alice, Alva & Agnes
  • anne h

sonen hade en platta först för att lära sig att stänga munnen (tungan var alltid inne, inga problem där)
    sedan för att öva upp motoriken i tunga/mun lite, nu ska han ha en mutterplatta för att träna olika ljud han inte får fram riktigt. -om nu tänderna ville komma så det går att göra den.. de är precis på väg NU så det är totalt fel tid att göra plattan.. men om en eller ett par månader så..

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • nutra

Jag har också förstått att gomplattan kan ha mångs syften. Vi ska ha den för stimulansen så hon blir mer medveten om sin mun då hon har nedsatt känsel,och artikulationsträning.

Svar på tråden Gomplatta