• Anonym (vilsen)

2-stegs abort

Någon som har erfaranhet av att göra en 2-stegs abort? Blev av misstag gravid. Har en 6-månaders bebis och är nu gravid i v 13. Jag vill egentligen inte göra abort men är rädd för att inte klara ansvaret. Sambon vill att jag ska göra abort för han säger nu att han inte vill ha flera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-18 00:05
    Tack för alla svar...Känns bara så jobbigt. Ska jag ta bort min dotters syskon bara sådär bara för att deras pappa inte vill. Han ville inte ha våran dotter heller först men nu älskar han henne enormt mycket och ångrar inte att hon kom till världen... Ska jag gå igenom en smärtsam abort som jag förstår att en 2-stegs abort är? Jag är rädd att jag kommer att ågra mig grymt...

• Svar på tråden 2-stegs abort
  • Beckah82
    Anonym skrev 2008-03-17 23:57:40 följande:
    Det heter dagen efter tabletter....så innan du säger till andra att ta reda på fakta så gör detsamma...=)
    Nej

dagen efterpiller är ngt helt annat. Det är tabletter man tar direkt efter oskyddat sex (inom 72 timmar efter) för att över huvudtaget inte bli gravid.

Det jag menade var, att det heter medicinsk abort den aborten man kan göra upp till vecka 9 med hjälp av medicin medan den abort man gör sent heter två-stegs-abort.

Medicinsk och tvåstegs är således inte alls samma sak.
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Wind Up Toy

Anonym (vilsen) skrev 2008-03-18 00:07:59 följande:

Svar på #19Denna sida ger råd endast innan man passerat grav v.12. Står inget om 2-stegs abort.
    jag vet men det var ett svar på det som sas att medicinsk abort och 2 stegs abort var samma sak (vilket jag ifs själv fick för mig först i förvirrelsen)
  • Wind Up Toy
    Beckah82 skrev 2008-03-18 00:09:29 följande:
    Nej dagen efterpiller är ngt helt annat. Det är tabletter man tar direkt efter oskyddat sex (inom 72 timmar efter) för att över huvudtaget inte bli gravid.Det jag menade var, att det heter medicinsk abort den aborten man kan göra upp till vecka 9 med hjälp av medicin medan den abort man gör sent heter två-stegs-abort.Medicinsk och tvåstegs är således inte alls samma sak.
    Det har du helt rätt i
  • Anonym

får man göra 2 stegs abort när man har gått så långt som v.13?? tror ja inte att man får göra här utan då måste de ske kirurgiskt!!!!

• Cecese
    Anonym skrev 2008-03-20 11:51:03 följande:
    får man göra 2 stegs abort när man har gått så långt som v.13?? tror ja inte att man får göra här utan då måste de ske kirurgiskt!!!!
    Det är efter v. 12 man gör 2 stegs. Fram till v. 12 gör man kirurgisk men efter v. 12 är fostret för stort att skrapas ut så då måste man föda ut det = 2 stegs abort. Fram till v. 9 (tror det är den veckan) kan man göra en medicinsk abort.
    Mamma till -98, -03, 06 och pyret bf oktober -08
  • Cecese
    Anonym skrev 2008-03-17 23:57:40 följande:
    Det heter dagen efter tabletter....så innan du säger till andra att ta reda på fakta så gör detsamma...=)
    Jag tycker nog att du ska läsa på. Dagen efter piller köper man på apoteket och tar innan man är gravid för att förhindra att man blir gravid. Dagen efter piller är ingen abort!
  • MADE BY ME

Man får göra en vanlig abort till v16...sen krävs ansökning om abort

• Cecese
    GlimmaMera skrev 2008-03-20 12:09:55 följande:
    Man får göra en vanlig abort till v16...sen krävs ansökning om abort
    Nej det är till v. 17+6, efter det måste man ansöka om tillstånd av socialstyrelsen.
  • Beckah82
    Okunskapen och gissningarna haglar verkligen ner i den här tråden

Före beräknad mens: Dagen efterpiller för att förhindra att bli gravid efter ett oskyddat samlag. Senast 72 timmar efter samlaget skall tabletterna tas.
    Upp till vecka 9: Medicinsk abort. Man får läkemedel som avlivar embryot/fostret och stöter ut det.
    Upp till vecka ca 12-14: Kirurgisk abort. En så kallad skrapning.
    Vecka 12-22: 2-stegs-abort. Man får föda fram barnet på sjukhuset.

När får man göra abort?

Upp till vecka 12: Fritt fram att göra abort
    Vecka 12 - 18: Fri abort, men man får prata med en kurator.
    Vecka 18-22: Måste ansöka om tillstånd från socialstyrelsen. Det måste finnas speciella skäl för att få en abort godkänd i dessa veckor.
    Efter vecka 22: Nej
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
Svar på tråden 2-stegs abort