• Fröken Inga

NEEEEJ! Jag vågar inte föda om det ser ut sådär.! Varför gör folk det där frivilligt ???

Jag har varit ganska lugn under graviditeten, till och med sett fram emot förlossningen. Tänkt att jag tar det som det kommer. Behöver jag smärtlindring så tar jag det. Sen såg jag slutet av dokumentären "innan födseln" på fyran i helgen. De visade en närbild av när huvudet  precis bryter fram och nu kan jag inte sluta tänka på det. Har fem veckor kvar. Panik panik panik!

Plötsligt känns det som om alla mammor är puckade martyrer som föder fast man kan göra kejsarsnitt.  Av nån anledning måste det ju vara värt det eftersom jag ju vet att  de flesta svenska mammor inte är puckade martyrer  och oftas väljer att göra om det när de får nästa barn. Nåt måste ju göra att det är värt det. Inte bebisen, för den kommer ju ut ändå på annat sätt om man väljer det. Det gills inte som anledning.

Hjälp mig och förklara varför man går med på det här? Hur ska jag kunna sova om natten? Ska jag springa i väg till mvc och kräva snitt i ren panik eller ska jag bita ihop och lita på att det går bra. Tiidigare har jag hela tiden varit övertygad om att jag vill föda vaginalt och tyckt att det verkar jättehäftigt.

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • Svar på tråden NEEEEJ! Jag vågar inte föda om det ser ut sådär.! Varför gör folk det där frivilligt ???
  • Ofir1

Tyckte också att det såg läskigt ut. Men jag födde tvillingar i oktober och det var inte alls så illa, trots två utdrivningsskeden och båda barnen i felläge. Det gör ju ont, men när man ligger där är det en helt annan sak än att se det på tv. Dessutom slipper man ju se eländet Skulle aldrig våga titta på mig själv.
    Man har ju oftast haft ont under en lång tid inann så jag tyckte inte det var någon större skillnad i smärta från öppningsskedet, lite annorlunda kanske. Många säger ju att utdrivningsskedet är behagligare än öppnigsskedet och man vet ju att det snart är slut då.
    Det kommer säkert gå jätte bra!

♥ Ofir1 + Darkest July ♥ Elly & Nadja, födda 29 okt ♥
  • Ofir1

(Hade lustgas som bedövning)

♥ Ofir1 + Darkest July ♥ Elly & Nadja, födda 29 okt ♥
  • Mamasnest

Ha ha, själva krystandet och utdrivningsskedet är ingenting mot värkarna. När jag kom dit i min sista förlossning kunde jag äntligen slappna av och bara invänta bebisen. Jag använde ingen bedövning alls och om jag skulle göra om det så skulle jag hellre ta bedövning mot värkarna än mot utdrivningsskedet.

Trebarnsmamma på heltid
  • Fröken Inga

Har varit hos bm nu. Jag ska få fundera över helgen hur jag känner. Vill jag ha kejsarsnitt så får jag det. Har ringt mamma och ska dit ikväll och prata lite. Min man vill inte att jag ska gör kejsarsnitt. Jag vill inte föda när jag är såhär rädd.

Önskar att det fanns nåt som bara tog bort känslorna. Positiva berättelser och kloka ord hjälper inte alls just nu. Vet inte vad jag ska ta mig till... 

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • Hannajo

Jobbigt att du känner som du gör. Eftersom jag tyckte att det var otroligt häftigt att föda vaginalt så hoppas jag för din skull att du ska våga pröva. Visst gjorde det ont, men med epidural så blev det riktigt behagligt. Krystvärkarna var jag bara glad åt, äntligen fick jag göra något, och så var det ju så kort stund tills bebisen skulle komma. Just när huvudet stannade upp "på väg ut" gjorde det ont, men det handlade ju om en kort, kort stund, till nästa värk, en brännande smärta som gick över på en gång.

Skulle det bli kejsarsnitt denna gång så skulle jag bli mycket besviken.

Lycka till!

• Mamasnest

Jag tycker helt klart att det ser mycket värre att krysta ut bebisen än det är.

Trebarnsmamma på heltid
  • Duckan74

Det ÄR häftigt att föda vaginalt Ts! Du kommer att klara det liksom oss andra som gjort det. Tänk inte på den där bilden mer för du kommer inte att se barnet så på dig själv (om du inte ber om en spegel förstås).
    Lycka till!

• Neko

Det ser värre ut än vad det känns...

• Gumlan

Hoppas din förlossning blir som mina 2, jag har inte haft MINSTA ont när huvudet kommit ut, första gången blev det sugklocka så det gick väl för snabbt för att hinna känna något, jag sprack ganska mycket, kände att ja sprack men det gjorde inte ont. Andra förlossningen åkte huvudet in och ut flera ggr det stramade, men gjorde aldrig ont. Hade huvudet i genomskärning mellan 2 värkar, det var inga problem alls att föda barn vaginalt är en uuuundebar upplevelse, hoppas du överväger att göra det.

• Testarosa

jag tyckte det var värkarna som gjorde ondast! att krysta å när huvudet kommer ut gjorde mindre ont.

Svar på tråden NEEEEJ! Jag vågar inte föda om det ser ut sådär.! Varför gör folk det där frivilligt ???