• Fröken Inga

NEEEEJ! Jag vågar inte föda om det ser ut sådär.! Varför gör folk det där frivilligt ???

Jag har varit ganska lugn under graviditeten, till och med sett fram emot förlossningen. Tänkt att jag tar det som det kommer. Behöver jag smärtlindring så tar jag det. Sen såg jag slutet av dokumentären "innan födseln" på fyran i helgen. De visade en närbild av när huvudet  precis bryter fram och nu kan jag inte sluta tänka på det. Har fem veckor kvar. Panik panik panik!

Plötsligt känns det som om alla mammor är puckade martyrer som föder fast man kan göra kejsarsnitt.  Av nån anledning måste det ju vara värt det eftersom jag ju vet att  de flesta svenska mammor inte är puckade martyrer  och oftas väljer att göra om det när de får nästa barn. Nåt måste ju göra att det är värt det. Inte bebisen, för den kommer ju ut ändå på annat sätt om man väljer det. Det gills inte som anledning.

Hjälp mig och förklara varför man går med på det här? Hur ska jag kunna sova om natten? Ska jag springa i väg till mvc och kräva snitt i ren panik eller ska jag bita ihop och lita på att det går bra. Tiidigare har jag hela tiden varit övertygad om att jag vill föda vaginalt och tyckt att det verkar jättehäftigt.

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • Svar på tråden NEEEEJ! Jag vågar inte föda om det ser ut sådär.! Varför gör folk det där frivilligt ???
  • Mysflint

Jag måste tipsa er som vågar titta, att gå in på youtube och söka på "vaginal birth"! Jag som vill bli barnmorska tycker det är häftiga klipp!

• Muppan77

Jag såg den filmen och satt och grinade en skvätt för att jag tyckte dn biten var så vacker...hm, verkar som att jag är ensam om den reaktionen här -skrattar-. Sen kommer jag nog känna annorlunda när lillkillen ska ut, men det blir nästa problem.

• Mamman88

Du har någon otrolig upplevelse framför dig, jag längtar till jag blir gravid bara för att få en förlossning till (givetvis barnet med) men det bästa med att vara gravid är förlossninge. Hade sån bra upplevelse, och tycket inte alls att det var jobbigt att trycka ut huvudet. ( Hade hört innan som om det var att skita ut en soffgrupp) men när jag väl skulle trycka ut det tänkte jag att det känns ju inte som en soffgrupp mer som en tennisboll Är så avundsjuk är så härligt att få ligga och föda, och när väl huvudet är ute slinker kroppen bara ut (kändes det som iaf) och sen var smärtan totalt borta. Skulle inte vilja vara utan den upplevelsen för nått i världen.

Jenna kom till oss den 2 mars 2007
  • Bedhead

Det är fördjävligt att föda barn. Alla som säger att det är en underbar upplevelse är galna. Som att säga att en 16 timmar lång bilolycka är underbar. Den enda anledningen att man gör det är att det inte riktigt finns något alternativ. Man kan ju inte låta ungen ta studenten därinne.

• MansonDust

Det gör jättejätte ont ! MEN, det är jättehäftigt också !
    Det är underbart - efteråt.

• MansonDust
    Mamman88 skrev 2008-03-21 21:10:10 följande:
    Du har någon otrolig upplevelse framför dig, jag längtar till jag blir gravid bara för att få en förlossning till (givetvis barnet med) men det bästa med att vara gravid är förlossninge. Hade sån bra upplevelse, och tycket inte alls att det var jobbigt att trycka ut huvudet. ( Hade hört innan som om det var att skita ut en soffgrupp) men när jag väl skulle trycka ut det tänkte jag att det känns ju inte som en soffgrupp mer som en tennisboll Är så avundsjuk är så härligt att få ligga och föda, och när väl huvudet är ute slinker kroppen bara ut (kändes det som iaf) och sen var smärtan totalt borta. Skulle inte vilja vara utan den upplevelsen för nått i världen.
    Oj, jag tänkte mest att det kändes som en widescreen.
  • Thalis
    Fröken Inga skrev 2008-03-18 04:51:40 följande:
    Jag har varit ganska lugn under graviditeten, till och med sett fram emot förlossningen. Tänkt att jag tar det som det kommer. Behöver jag smärtlindring så tar jag det. Sen såg jag slutet av dokumentären "innan födseln" på fyran i helgen. De visade en närbild av när huvudet  precis bryter fram och nu kan jag inte sluta tänka på det. Har fem veckor kvar. Panik panik panik!Plötsligt känns det som om alla mammor är puckade martyrer som föder fast man kan göra kejsarsnitt.  Av nån anledning måste det ju vara värt det eftersom jag ju vet att  de flesta svenska mammor inte är puckade martyrer  och oftas väljer att göra om det när de får nästa barn. Nåt måste ju göra att det är värt det. Inte bebisen, för den kommer ju ut ändå på annat sätt om man väljer det. Det gills inte som anledning.Hjälp mig och förklara varför man går med på det här? Hur ska jag kunna sova om natten? Ska jag springa i väg till mvc och kräva snitt i ren panik eller ska jag bita ihop och lita på att det går bra. Tiidigare har jag hela tiden varit övertygad om att jag vill föda vaginalt och tyckt att det verkar jättehäftigt.
    Har bara läst TS, men mellan skratten(förlåt jag vet att du menar allvar men du detta med puckade martyrer fick mig att garva) så känner jag igen mig!
    Jag blev avskräck förlossningskliniken och riskförlossningar(hade en högrisk graviditet) och jag skulle ha alla lagliga droger som jag kunde få på bb. Jag bara visste att JUST JAS inte skulle klara av detta!

Men vet du vad? Jag sattes igång i v.36+4 och min son föddes 4 timmar efter att man tagit hål på fosterhinnorna och 25-30 minuter efter första värken,så man hann inte ge mig EDA! Jag födde min son helt utan smärtlindring(nepp inte ens lustgas) och det var inte alls så hemskt som jag trodde!!! Jag har fått en hel annan uppfattning över vad förlossning är och jag kan tänka mig att göra om det!

Jag ska inte ljuga,det gör ONT MEN kroppen är så fantastiskt att den vet vad den gör och man får styrka från ett ställe man inte ens visste att man hade!
    För mig gjorde det ondast när huvudet kom ut, viljan att se sitt barn och hålla det mot bröstet är mycket starkare än vilken smärta som helst!

Tycker att om du är rädd för smärtan så bör du fundera nog på olika sorters smärtlindring!
    Bättre ensam än i dåligt sällskap
  • Micki83

jag tyckte det var en häftig upplevelse. hade akupunktur och lustagas endast. inte så att jag inte ville ha något annat utan det blev bara så. jag sprack väldigt lite och behövde bara sys ett styng. det kände jag inte ens, det försvann väl i den allmänna kommersen
    skrek gjorde jag inte heller, inget alls faktiskt. så det är så olika det där.

men ont gör det, ja. det kan man inte säga något annat. jobbigt var det oxå. man ska inte låtsas som att det är supersmidigt och jättelätt för då har man nog för höga förväntningar. men i den stunden som du ligger där spelar smärta och svårigheter ingen roll. du hade kunna flytta ett berg just då, bara du blir av med det och får ut bebisen du kommer inte att ha tid eller ork att tänka de tankarna du har nu. och lyssna på kroppen, den är helt fantastisk. den vet mer än du tror!!!!

det kommer att gå jättebra. lyssna som sagt var på din kropp, ta råd från barnmorskorna och "följ med". grattis till din bebis i magen. du har en fantastisk sak framför dig.

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥Alma♥¸.?''´¯)¸.?''´¯)
  • Emmsan

gör det för 5e ggn om ca en vecka så så hemskt kan det ju inte va ;) åhh det finns inget "bättre" än att föda barn visst gör det ont men det är  ju sååå värt det puh jag måste va puckad ;)

nummer 5 på väg *kärlek*
  • Thalis
    Emmsan skrev 2008-03-21 21:22:46 följande:
    gör det för 5e ggn om ca en vecka så så hemskt kan det ju inte va ;) åhh det finns inget "bättre" än att föda barn visst gör det ont men det är  ju sååå värt det puh jag måste va puckad ;)
    Helt puckad, och jag håller med dig! Det är så värt det!
    Bättre ensam än i dåligt sällskap
Svar på tråden NEEEEJ! Jag vågar inte föda om det ser ut sådär.! Varför gör folk det där frivilligt ???