• Fröken Inga

NEEEEJ! Jag vågar inte föda om det ser ut sådär.! Varför gör folk det där frivilligt ???

Jag har varit ganska lugn under graviditeten, till och med sett fram emot förlossningen. Tänkt att jag tar det som det kommer. Behöver jag smärtlindring så tar jag det. Sen såg jag slutet av dokumentären "innan födseln" på fyran i helgen. De visade en närbild av när huvudet  precis bryter fram och nu kan jag inte sluta tänka på det. Har fem veckor kvar. Panik panik panik!

Plötsligt känns det som om alla mammor är puckade martyrer som föder fast man kan göra kejsarsnitt.  Av nån anledning måste det ju vara värt det eftersom jag ju vet att  de flesta svenska mammor inte är puckade martyrer  och oftas väljer att göra om det när de får nästa barn. Nåt måste ju göra att det är värt det. Inte bebisen, för den kommer ju ut ändå på annat sätt om man väljer det. Det gills inte som anledning.

Hjälp mig och förklara varför man går med på det här? Hur ska jag kunna sova om natten? Ska jag springa i väg till mvc och kräva snitt i ren panik eller ska jag bita ihop och lita på att det går bra. Tiidigare har jag hela tiden varit övertygad om att jag vill föda vaginalt och tyckt att det verkar jättehäftigt.

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • Svar på tråden NEEEEJ! Jag vågar inte föda om det ser ut sådär.! Varför gör folk det där frivilligt ???
  • Toksmurfan

Oj, blev ett tomt inlägg där....

Jag vill inte skrämma upp någon, men för att förklara måste jag skriva lite trista detaljer...

Jag sprack 10 cm, dvs. hela ringmuskelt brast. DET KÄNDES INGENTING! Jag ska då säga också att min bebis vägde 4800 g och kom ut på EN krystvärk, därav bristningen.

Jag hade bara lustgas och inget annat. När de sa att jag hade gått sönder trodde jag de skojade, men jag fick åka upp på centraloperation och sys där eftersom det var så omfattande. Då fick jag ryggmärgsbedövning och efteråt hade jag inte heller speciellt ont. Allt var läkt efter en månad och jag har inga men alls idag.

De flesta behöver som mest ett eller två stygn och det känns ingenting eftersom man är så bedövad i underlivet av att barnet töjer ut vävnaderna så ta det lugnt och glöm bilderna från TV.

• miaelund

TS, jag vill bara ta dig i min famn, krama om dig o klappa dig på huvudet o säga att det ÄR inte alls så farligt som det ser ut.
    Jag hade samma känslor som du innan jag blev gravid, kunde få panik av tanken på den ENORMA smärta jag trodde jag skulle ha o allt läskigt jag sett på TV mm. MEN, när jag blev gravid tänkte jag att nu jävlar ska jag fixa detta, så jag läste på om förlossningen (anna wilsby, innan du föder och gudrun abascal, att föda) Övade på avslappningsövningar o målbildsträning och började känna mig lugnare och jag bestämde mig för att INTE TITTA på förlossningar på TV.
    När det väl var dags för födelsen av min dotter stannade jag hemma i tittade på tv så länge som möjligt så när jag kom in t förlossningen var jag fullt öppen (visste ju inte det hemma, hade inte det som mål men ville vara ifrån sjukhuset så länge som möjligt) så bedövning hanns inte med och vet du, det gjorde ont, väldigt ont, men det bekom mig inte, som ngnannan skrivit, man var så groggy att man hade annat i huvudet än smärtan. Och helt plötsligt när man låg där o krystade så fick jag upp en liten liten varm bebis på magen o smärtan var som bortblåst....

Det kommer gå bra, det ÄR inte så farligt som jag trodde innan och skulle nog faktiskt kunna göra det igen om jag "var tvungen"

tips, öva på avslappning MYCKET!!! det är lättare om man kan slappna av...

LYCKA TILL!!!

Maria, förlovad m Niklas, mamma t Saga f. 6/9-07, matte t Lisa o Greta.
  • auti

Jag förstår att du blir skrämd, ser ju inte kul ut direkt. Du får tänka som så att hur mycket en kvinna skriker och hur det än ser ut när barnen kommer ut så gör de flesta om det igen, frivilligt!

Om du på allvar överväger snitt så tänk efter ordentligt. Jag fick akut snitt och smärtan efteråt var inte rolig den heller. Jag hoppas på en vaginal förlossning denna gång.

• scooby

Hm, jag har inte heller sett programmet på TV4... Men såg första programmet av Barnmorskorna på svts hemsida igår och jag tyckte det gav en väldigt positiv bild av en förlossning. Visade inga läskiga klipp Blev bara mer peppad inför min kommande förlossning och tårarna bara rann när de små liven kommit ut

Usch, vad jobbigt det måste vara TS att känna som du gör! Har du funderat på att prata med kurator eller psykolog om din rädsla? Brukar finnas tillgång till det genom MVC. Du ska inte behöva gå runt och känna panik! Hoppas det ordnar upp sig för dig! KRAM!

~~Albin ska bli storebror! BF 10 april -08 ~~
  • lindaoh

Hej, jag såg oxå programmet och känner precis som du. Mest var det "dödsvrålandet" som mamman hade medans hon krystade som skrämmde mig. Det lät verkligen som att hon trodde hon skulle dö av smärtan tyckte jag och efter det är jag livrädd. Försöker lyssna på andra som fått barn och be dom berätta. Det som känns bra är att syrran sa att hon inte tycker krystvärkarna gör ont utan att det är öppningsskedet och det där som gör ont men att smärtan är en slags kraftsmärta även om det gör ont. Krystvärkarna får man kraft av. Men men, jag är som sagt skrämd av ljudet eller "brölandet" från födande kvinnor. Det är det som skrämmer mig mest, att det låter så hemskt. Syrran sa dessutom att hon tyckte det va läskigt att krysta för att hon trodde hon skulle skita på sig framför alla i rummet, och om man tänker på det så kan det ju inte göra sååå himla ont. Om det är någon tröst så vet jag även en tjej som upplevde sin förlossning som världens största orgasm ;)

• Tonx

lindaoh skrev 2008-03-20 09:30:36 följande:

Hej, jag såg oxå programmet och känner precis som du. Mest var det "dödsvrålandet" som mamman hade medans hon krystade som skrämmde mig. Det lät verkligen som att hon trodde hon skulle dö av smärtan tyckte jag och efter det är jag livrädd. Försöker lyssna på andra som fått barn och be dom berätta. Det som känns bra är att syrran sa att hon inte tycker krystvärkarna gör ont utan att det är öppningsskedet och det där som gör ont men att smärtan är en slags kraftsmärta även om det gör ont. Krystvärkarna får man kraft av. Men men, jag är som sagt skrämd av ljudet eller "brölandet" från födande kvinnor. Det är det som skrämmer mig mest, att det låter så hemskt. Syrran sa dessutom att hon tyckte det va läskigt att krysta för att hon trodde hon skulle skita på sig framför alla i rummet, och om man tänker på det så kan det ju inte göra sååå himla ont. Om det är någon tröst så vet jag även en tjej som upplevde sin förlossning som världens största orgasm ;)
    Kan trösta dig med att det där brölandet faktist inte bara handlar om smärta, utan det är mer en slags reaktion på de enorma krafter som sliter i kroppen under en förlossning.
    Självklart är alla olika, men jag själv och de flesta jag pratat med håller med om att vrålandet är mer en instinktiv handling.
    Min andra förlossning t.ex var jag inte ens medveten om att jag skrek.
    Jag sa glatt till sambon efteråt; Ja, den här gången skrek man ju ingenting!
    Han bara stirrade på mig. Tydligen hade jag vrålat så illa precis när krystvärkarna satte in så barnmorskan hade kommit rusande in.
  • Lonicera

Jag har tittat på "Förlossningskliniken" och "Komplicerade förlossningar" som går regelbundet på TV4 Fakta och efter att ha sett dessa program så känner jag ångest inför framtida förlossningar (är ej gravid). Ändå så vet jag av egen erfarenhet och den förlossning som jag själv varit med om att den bild man får som betraktare av en förlossning på TV inte är densamma som när man själv är delaktig i en förlossning.

Visst är man väl som födande kvinna en biologisk varelse och har väl rätt att agera som en sådan vid en förlossning, men alla är ju samtidigt individer och agerar ju därmed individuellt också i en förlossningssituation.

Jag tycker att du ska ta det som det kommer, precis som du tänkt. TV och verklighet är inte samma sak.

• Camilla85

Det är inte lika riskfyllt att föda vaginalt! Visst sjutton gör det ont, men jag skulle kunna göra om det huuur många ggr som helst! Så otroligt häftigt!!! Jag skulle aldrig nånsin göra ks om jag inte var "illa tvungen". Glad

***Amber 071120***
  • Camilla85

(Själv tyckte jag att värkarna va 1000 ggr värre än när bebisen skulle ut! Och det trodde jag verkligen inte innan! ) =)

***Amber 071120***
Svar på tråden NEEEEJ! Jag vågar inte föda om det ser ut sådär.! Varför gör folk det där frivilligt ???