• Pimpinellan

    Endometrios- hur fick ni diagnosen?

    Jag hade mensvärk from hell i flera år och en av de gångerna jag åkte in på akuten för mitt onda sa gynekologen att det mest troligt berodde på endo. Jag gjorde då en titthålsoperation där endo konstaterades. Sen fick jag medicin mot endon och har sen dess inte haft några symtom alls och detta var 14 år sen! Det är inte alla som får svårt att bli gravida. Endo. är en rätt ovanlig orsak till barnlöshet,ungefär 5-10% av alla som har svårt har de p.g.a endo. ,men ofta i kombination med täppta äggledare. Det är den största risken vid endo. att äggledarna får stopp i sig. Laparoskopi är enda sättet att diagnosticera endo. Man kan misstänka det p.g.a olika symtom,men för att få definitiva besked krävs en op.

  • Pimpinellan

    En stark varning för att använda naproxen och dylika piller när man akivt försöker bli gravid! De inte bara försvårar att bli gravid,vissa av dem kan ge fosterskador också. Bör undvikas i största möjliga mån allså. Jag fick sluta med naproxen flera månader innan vi ens började försöka när jag berättade det för min läkare.

  • Pimpinellan

    Alla antiflammatoriska läkemedel,sk. nsaidpreparat ska undvikas när man försöker bli gravid. En enstaka Ipren vid mensvärk-allså när man garanterat vet att man inte är gravid-är okey,men inte under den övriga cykeln. Jag tror Voltaren tillhör denna kategori också.

  • Pimpinellan

    Faran med nsaid-medicin är störst precis efter befruktningen -kan ge m.f och hjärtfel bl.a- och i slutet av graviditeten,men bör undvikas under hela tiden.

  • Pimpinellan

    Alvedon och alla med paracetamol i är helt okey! Det tar jag varje dag p.g.a annan värk. Det finns t.o.m starka värktabletter som man kan ta,men för det krävs specialrecept.

Svar på tråden Endometrios- hur fick ni diagnosen?