• Hemulia

Golvlist för duschen

Nu får ni allt hjälpa mig här. =)

Flyttar hemifrån nästa vecka och vi har bestämt oss för att plocka ut badkaret för att få plats med tvättmaskin, men det innebär att det inte blir mycket till "dusch" förutom duschskynket och vi misstänker att badrumsgolvet kommer förvandlas till en pool varje gång vi duschar.

Har tidigare hört om någon typ av gummilist man kan fästa på golvet som håller kvar vattnet. Inte alltför komplicerat, men jag kan verkligen inte hitta någon sådan och har inte den blekaste aning om vad de kan kosta.

Någon som vet eller har några andra smarta, enkla och relativt billiga lösningar på detta?

• Svar på tråden Golvlist för duschen
  • emma enhörning

Hmm, nästa vecka var det visst du skulle flytta...
    T-list heter det, har letat och letat och letat men jag hittar inga bilder eller priser någonstan- tyvärr.

• Hemulia

Åh, tack för att du ansträngt dig och letat, jättesnällt.
    Bra med ett namn på den, då blir det nog lite lättare.

Har inte letat ännu, men det blir nog i veckan. Mycket man ska hinna med inför en flytt. =)

• Hemulia

Nu har jag varit på jakt idag.

Hittade gummilisten, den så kallade t-listen, och den kostade bara 79 kr för 2 meter, så det är ju inte mycket alls.
    Däremot så undrar jag hur det funkar med den, eftersom duschen blir ett hörn i badrummet så måste den ju vinklas lite och gör man det så bucklar sig ju hela golvfästet.
    Orkade inte fråga om det i affären, lat som jag är.

Hittade även metallist som såg mer ordentlig ut, men den kostade upp mot 400 spänn, och då köper jag hellre en golvskrapa och använder varje gång.

• Balkongfia

Vi köpte en "list" på K-rauta som man inte behöver limma fast, utan den ligger bara rätt upp och ner golvet. Är kanske en 5 cm hög eller något i den stilen. Superbra! Så kan man flytta på den och göra rent under oxå!

• Hemulia

Tror det var den listen jag såg, som var så förbaskat dyr. Annars hade jag nog satsat på en sån.

• emma enhörning
    Hemulia skrev 2008-03-25 17:22:46 följande:
    Nu har jag varit på jakt idag. Hittade gummilisten, den så kallade t-listen, och den kostade bara 79 kr för 2 meter, så det är ju inte mycket alls. Däremot så undrar jag hur det funkar med den, eftersom duschen blir ett hörn i badrummet så måste den ju vinklas lite och gör man det så bucklar sig ju hela golvfästet. Orkade inte fråga om det i affären, lat som jag är. Hittade även metallist som såg mer ordentlig ut, men den kostade upp mot 400 spänn, och då köper jag hellre en golvskrapa och använder varje gång.
    Hmm, kan du inte sätta en list från varje håll och lämna en liten liten glipa diagonalt från "vägghörnet"? Ganska bra att ha en liten bit utan list faktiskt för lite vatten kommer alltid att komma utanför och då ska man ju få in det till golvbrunnen igen! Så sätt inte igen helt... Fattar du? Krånglade nog till det hela... Att försöka böja den på ett bra sätt tror jag inte på, men men, jag är bara hemmafixare så jag kan ju ha fel (inte för att jag egentligen tror det)!
  • Hemulia

Hmm, menar du alltså att jag klipper till två bitar som jag sätter som ett V typ?
    Det kan ju funka, men jag tror att alldeles för mycket vatten kommer rinna ut om man inte sluter igen där listbitarna möts.
    Men det är sant som du säger, någonstans måste jag ju få ner det vatten som smitit utanför.

Ska fundera vidare på det. Du verkar vara en smart hemmafixare! =)

• emma enhörning

Smart... Jo, man tackar!!! Gillar att göra saker när jag får idén och då får man liksom ta vara på det man har hemma!

Men om du sätter bitarna som ett v (tryck ihop dom så gott det går) så kan du ju lämna en liten glipa invid väggen/väggarna...

Du skulle ju kunna fråga när du köper den, de har nog varit med om det (och mycket annat) flera gånger innan!

Måste bara få förklara mig lite, känns som om jag jämt sitter här. Men jag är mammaledig och nu när det är lov så är vi mycket hemma, därför är datorn på, och jag inloggad, hela dagarna... Springer hit titt som tätt och kollar läget!

• Hemulia

Ja, så kan man ju göra!

Jag hänger också här i tid och otid... ett ganska bra tidsfördriv och ibland, som nu, får man ju till och med ut något av det. =P

• Bippa

på silvan har det funnits en list som du först limmar på golvet sedan trär du i själva det som sticker upp plus att det finns lösa hörn att köpa så att det går att skarva.
    det hade vi först och det vara bra.
    den ända nackdel var att limmet var svårt att få dän

• Hemulia

Silvan är dock en butik jag aldrig ens hört talas om, finns nog inte här i närheten.
    Vore ju skönt att slippa limma, man vill ju inte behöva ersätta något sen om det går åt skogen.

Just nu har vi större problem... det luktar konstigt i lägenheten och det vill inte försvinna.

Svar på tråden Golvlist för duschen