• Anonym

Hjälp, förstoppad!

Nu sitter jag är på jobbet men vet inte hur länge jag orkar jobba. Jag har så ont i magen och är så förstoppad.

I går när jag försökte bajsa var det helt stopp. Jag tryckte på lite extra som jag brukar få göra ibland men det var ändå stopp. Det är som en propp som inte går att få ut. Nu är jag så öm och svullen i hela underlivet och känner mig helt fullproppad med bajs. Jag har faktiskt lite panik över hur jag ska få ut bajset.

Nu om jag försöker trycka på gör det fruktansvärt ont, har också hemorrojder som stoppar en del av öppningen. Jag måste ju kunna få ut bajset!!!!

Vad ska jag göra?? Behöver råd och hjälp för jag börjar snart gråta och kan inte tänka på något annat.

• Svar på tråden Hjälp, förstoppad!
  • Anonym

hade det problemet när jag var gravid nu senast. Mådde jättedåligt. inget hjälpte på mig, varken katrinplommon eller microlax.
    fick tipset av min BM att köpa krossade linfrön och psyliumfrön. Åt det med fil elelr yoghurt några gånger per dag och tror det var på andra elelr tredje dagen så släppte det, och med buller och brak. Höll på att skita på mig. Sen åt jag det med jämna mellanrum resten av grav och hade inga mer problem. MEN nu ser man inte så najs ut i baken, pga att man fick hemorojder och tog i så hemskt när det var stopp.
    prova fröna kan nästan garantera att det hjälper!

• Anonym

Var köper jag psyliumfrön? Jag tycker inte om fil eller yoghurt så jag vet inte om jag klarar det. VARFÖR hjälper inte microlax?? Jag vill inte ha det så här i påsk. Har så ont!!

• Anonym

Det känns som att jag är så svullen i ändtarmen så att det aldrig kommer komma ut något bajs. Jag tror det är hemorrojder. Det gör jätteont och nu fast jag tagit tredje microlax så känner jag mig inte nödig. Vad är det som är fel? Så här har det aldrig varit tidigare. Jag gråter....

• Anonym (S)

Hur går det TS, fortfarande förstoppad?

Om så är fallet har jag några tipas som jag brukar använda. Drick en kopp kaffe o ta en promenad, inte för långt hemifrån för när det vill ut så vill det ut men kaffe o promenader håller magen igång. Köp också en bedövningssalva på apoteket o smörj in runt ändtarmen så gör det förhoppningsvis inte lika ont när det ska ut.

Funkar inte det kan du pröva det här;

Rävlandablandning:
    1 dl linfrö
    1 dl vetekli
    2,5 dl vatten
    Rör samman och ställ i kylen att svälla en stund.

När allt vatten sugit in så rör man ner barnmatsburk med katrinplommonpuré.

1 msk morgon och kväll tillsammans med ett stort glas vatten håller magen i ordning.

Fick det tipset av en annan här på FL, har dock inte provat det själv!

Hoppas dock du fått ut det mesta!!

• Anonym (Bajstips)

Har inte läst hela tråden, men utöver svaren hur du kan sätta igång magen så har jag ytterligare ett. Är ofta förstoppad också så att jag spricker ibland. Använd en pall som du har fötterna på. Jag har fått lära mig att vi igentligen sitter fel när vi sitter på toaletten. Har man en pall under fötterna sitter vi lite mer "naturligt". Testa om du vill, det funkar toppen för mig!

• Anonym

psyliumfrön finns i alla affärer väl! iallafall på coop. Står där de har linfrön och linser. Man kunde dricka de när de svällt över natten i ett glas vatten med!

• Anonym (te)

Anonym (S) skrev 2008-03-19 20:01:58 följande:

Hur går det TS, fortfarande förstoppad?Om så är fallet har jag några tipas som jag brukar använda. Drick en kopp kaffe o ta en promenad, inte för långt hemifrån för när det vill ut så vill det ut men kaffe o promenader håller magen igång. Köp också en bedövningssalva på apoteket o smörj in runt ändtarmen så gör det förhoppningsvis inte lika ont när det ska ut. Funkar inte det kan du pröva det här;Rävlandablandning:1 dl linfrö1 dl vetekli2,5 dl vattenRör samman och ställ i kylen att svälla en stund.När allt vatten sugit in så rör man ner barnmatsburk med katrinplommonpuré.1 msk morgon och kväll tillsammans med ett stort glas vatten håller magen i ordning.Fick det tipset av en annan här på FL, har dock inte provat det själv!Hoppas dock du fått ut det mesta!!
    Ha även rapsolja i blandningen, det ger vi gamlingarna och f-n vad dom skiter nu.
  • mogwaii

prova lactulose och lin frön det funkade på mig

• FruStolpe

Memma!!! Äter svenskar det på påsken?Gott och jätte bra för magen om man är förstoppad.
    Plommonsaft är också super, det har jag alltid med mej till bb när jag får barn. Dricker man hela flaskan på en gång så räcker det inte länge tills man behöver besöka toaletten!!
    Hoppas det gått bra för dej, finns inget värre än att vara förstoppad.. man kan inte ens tänka klart! Usch!

• Anonym

på apoteket finns det nåt som heter movicol JÄTTE bra prova det

• Anonym (Förstående)

Prova att ta linfröolja de finns att köpa i vilken butik som helst. De sätter igång magen de kan jag lova
    Har själv haft samma problem som dig.
    Nu tar jag en tesked linfröolja varje dag och de är inte bara bra för att få i gång magen utan även att de innehåller omega 3.
    Lycka till!

• Anonym (te)

Äter du dessa frön som nämns i tråden så måste du dricka mycket vätska, annars får du motsatt effekt.!!!

• Anonym

Löste det sig? (förlåt min ironi)

Svar på tråden Hjälp, förstoppad!