Inlägg från: Karlin |Visa alla inlägg
  • Karlin

    Nätmammorna hänger kvar sen januari 2005 :-)

    Vi firade påskafton hemma hos svärföräldrarna och igår var vi hos mina föräldrar i Uddevalla. I övrigt så har vi ägnat påsken åt uppfräschning av tvättstugan, lek ute i snön och ätit god mat på restaurang.

    Gillar inte riktigt att det kommer en massa snö nu, men samtidigt är det fantastiskt vackert ute. Men nä, jag ser nog hellre att våren visar sig nu!

    Usch vad jobbigt Jenny, med illamåendet. Hoppas det snart ger med sig.

  • Karlin

    Vilket fint och annorlunda namn, Jenny!

    Jag vet hur sega de sista veckorna var, Martina! Hoppas lilltjejen bestämmer sig för att titta ut lite tidigare i alla fall, men kanske bör hon stanna några veckor till.

    Blä, har just återhämtat mig från en släng magsjuka. Alma blev dålig i onsdags kväll och kräktes sammanlagt 15 (!) ggr. I lördags var det min och A:s tur, men det gick över på en dag i alla fall. Jobbigt dock när båda är dåliga samtidigt och man har friska barn som vill leka. Men vi klarade det också!

    Usch, fick höra igår av mamma att min kusin som väntar tvillingar fått åka in igår och att de då sett att den ena tvillingen var död. Hon hade en månad kvar till bf, så de plockade ut den andre killen och han verkar må bra i alla fall. Vilka jobbiga känslor de måste ha att brottas med nu! Vi umgås inte, men jag får nog skicka ett kort i alla fall.

  • Karlin

    Men huu, Jessica, vilken änglavakt ni hade! Det är min stora skräck att det ska hända något sånt där när man kör på motorvägen i så höga hastigheter.

    Håller tummarna för att din kompis lilla tjej klarar sig!

    Ahh, vilket underbart vårväder! Har promenerat till och från Partille centrum idag, så det har väl blivit en 7-8 km. Ska även ut och promenera med en kompis ikväll, så det blir mycket motion idag (kan behövas...). Man blir ju så glad när solen skiner och fåglarna kvittrar! Ellen har vaccinerats idag, så hon sov som en stock hela vägen hem.

    Härligt Martina, att Liv slutat med blöjor. Slipper du att ha två blöjbarn. Har hon slutat på nätterna också alltså?

    Jobbigt att inte få sova, Frida! Samsover ni fortfarande? Det är verkligen urjobbigt när man inte får tillräckligt med sömn och det tär ju på hela familjen. Hoppas det vänder snart!

  • Karlin

    Ann och Jenny: Ni kan få komma hit och ta ner en ek, storlek gigantum - ni verkar ha vanan inne!

    Jenny, hittills har det gått bra med den andre tvillingen, så vi får tro att han är frisk.

    Martina, jag tyckte att det var 100 ggr jobbigare att vara höggravid och samtidigt ta hand om en 2½-åring än att ha en 2½-åring och en bebis! Det kommer att gå super, så sluta oroa dig och börja läs böcker istället!

    Hade först tänkt gå på Baby-/barnmässan på fredag, men istället kommer det hit en fotograf och fotar barnen - ska bli jättekul!

  • Karlin

    Jag minns inte riktigt när vi berättade för A att hon skulle få ett syskon, men det var nog runt v 16-17 skulle jag tro. Hon var ju dock ganska liten då jämfört med era barn ni som ska ha nu, så hon förstod nog inte innebörden från början. Kan tänka mig att det blir mer längtan efter småsyskonet nu när barnen är såpass stora.

    Martina: Vi köpte en ståbräda först förra helgen och jag ångrar att vi inte köpte den tidigare, för A älskar att stå på den och hon orkar ju längre utflykter när hon slipper gå själv. Om man har en "vanlig" 4-hjulig vagn kan man komma undan något billigare än vad vi gjorde som har en Teutonia Fun. Om du inte hittar någon begagnad kan jag tipsa om Nids for Kids på Backaplan, där vi köpte vår buggy board 100 kr billigare än i övriga barnbutiker. Syskonvagn var aldrig något alternativ för oss heller; jag tycker som du att de verkar lite bökiga att dra runt på.

  • Karlin

    Alma kom v 38+1 medan Ellen inte behagade komma ut förrän 40+1; lite snopet när jag hade haft jättemycket förvärkar tidigt. Hoppas du slipper vänta så länge, Martina!

    Skönt att få gå hem, Ulrika! Hur ligger du till med blodtryck osv den här gången förresten med tanke på hf sist?

    Min lilla bebis blir 6 månader nästa vecka och jag fattar ingenting!! Va? Vart tog de här månaderna vägen? Hon kan nu sitta själv några sekunder i alla fall och hon gillar mat! Hon blir arg om vi äter på någonting och hon inte får något, så det blir mycket majskrokar och smörgåsrån som går åt.

    Trots känner jag också igen... Vissa dagar är hon verkligen urjobbig, medan hon andra dagar är solstrålen själv. Jag antar att det bara är att härda ut, men jag tycker det är svårt att vara konsekvent - vissa dagar orkar man inte stå emot och det glömmer de ju inte...

  • Karlin

    Martina: Jag kommer att vara hemma till januari då A går hem istället. Just nu känns det som att det är ganska lagom länge. Men hur var det när du födde i Linköping sist? Då gjorde de väl knappast om testet? Låter ju helskumt!

    Kan meddela att Charlie blev storebror till en Ida i torsdags! Allt gick bra (planerat snitt)!

  • Karlin

    Grattis i efterskott, Alice!

    Åh, hoppas du har fått din gosiga lilla bebis nu, Ulrika! Just värkarna är väl kanske inte roligast, men jag tycker nog att det var ganska häftigt ändå andra gången. Första gången var det ju mest en mardröm med smärtan... Känslan att få upp sin bebis på magen är i alla fall oslagbar!

    Låter härligt med en vecka i Danmark, Ann. Jobbigt med scharlakansfeber! Hur smittsamt är det? Minns att jag hade det i tolvårsåldern, men tror inte att någon annan i familjen fick det då.

  • Karlin

    GRATTIS ULRIKA!!! Då hade jag rätt i min gissning av kön efter din ledtråd.

    Det gick ju mycket snabbare för oss också andra gången, men trots att det gjorde vansinnigt ont kändes det precis som du säger hur värkarna gjorde nytta. Härligt att allt gick bra! Har ni kommit på något namn ännu? Är han lik storebror?

  • Karlin

    Åh Martina, jag vet precis hur du har det! Det hade varit betydligt bättre att gå tiden ut eller gå över första gången och sedan få tidigare den andra än som det var för mig och som det nu är för dig också. Varje dag över den tiden man födde förra gången blir som en evighet. Men snaaart kommer er lilla tjej!!

  • Karlin

    GRATTIS MARTINA!!! Men oj, vilken superkvinna du är!!! Det är ju nästan en tidningshistoria. Vad skönt att allt gick bra i alla fall, men det låter ju helt otroligt att det kan gå så fort! Hur fort kommer det inte att gå med nästa barn då?! Mysigt att Unn äntligen kommit till er i alla fall, så du slipper vänta mer!

  • Karlin

    Alma tackar för gratulationerna!! Vilken koll du har på födelsedagarna, Jenny! Jag får nog tyvärr erkänna att jag tappat de flesta datumen...

    Typiskt med vattkoppor, Jenny! Hoppas du redan haft det.

    Kul med tidningsartikel, Martina! Hoppas hemresan går bra.

    Lagom till sin 3-årsdag slutade Alma med nattblöjan. Frågade i måndags om hon ville sova utan blöja och det ville hon och nu har det gått två nätter utan några olyckor. Känns bra!

  • Karlin

    Då är jag impad över att du har lagt in alla födelsedagar i mobilen, Jenny!

    Almas blöja har också varit helt fullkissad varje morgon, men hon har nog kissat bara för att hon kan. Hon dricker ju fortfarande välling varje kväll så jag trodde att hon behövde kissa flera gånger per natt, men nu när vi tog bort blöjan visar det sig ju att det inte alls är nödvändigt. Det är inte heller så att hon springer direkt till toaletten på morgonen utan det har gått någon timme innan hon går dit. Men det är nog en mognadsfråga också - testa med Edvin så får ni se! Om han vill själv vill säga...

    Napproblemet har ju inte vi, men däremot har hon ju sin tumme. Fattar inte hur man ska få henne att sluta med den... Tandläkaren sa dock inget när vi var där om att det syntes på tänderna, men man vill ju ändå inte att hon ska suga på tummen hur länge som helst. Det funkar inte att locka med någon leksak som han jättegärna vill ha?

  • Karlin

    Grattis på 3-årsdagen, Liv!

    Nyss hemkommen från en vecka på Kreta som har gått hur bra som helst med barnen. En massa sol, bad och mat och förstås firat att vi numera är man och hustru. Vi slog till och gifte oss i hemlighet dagen innan vi skulle iväg på resan. Det blev borgerligt och de enda som visste om det var min syster med man som var med som vittnen. Väldigt litet och intimt och precis som vi ville ha det! Våra föräldrar tog det bra att de inte fick vara med och är bara glada för vår skull.

    Sitter dock här nu med dubbelsidig öroninflammation som jag gärna varit utan. Har inte direkt ont längre, men har sådana dunderlock så jag hör knappt något. Usch!

    Orkar inte kommentera nu, men ses gärna i Slottis någon gång framöver.

Svar på tråden Nätmammorna hänger kvar sen januari 2005 :-)