Inlägg från: greeneyes |Visa alla inlägg
  • greeneyes

Sockerpullornas tråd

Godmorgon tjejer sitter på jobbet sedan 06... puh! inte kul.. får se om jag hinner njuta av solen nåt på lunchrasten...

ååh, jag är så stolt över mig själv, igår ringde en granne till hon som fick skogstårtan jag gjorde nyligen. Hon ville ev beställa två studenttårtor (totalt 30bitar), och frågade om priset. Och för första gången tog jag i lite grann, för jag har äntligen insett att man inte kan jobba gratis så att säga, vilket hon förstod. Kan så klart inte skriva vad jag begärde här pga trådrestriktioner så klart. Men det var absolut inte orimligt, och i klass med vanlig princesstårta på kondis. Hon hade typ tänkt sig hälften i pris, så kon skulle fundera. Men vadå, blir lite irriterad på att man tror att man kan få så fina tårtor som vi här i tråden gör mot HALVA priset på kondis.. undra hur man tänker då.. Men hon skulle i alla fall fundera o återkomma. 
    ..men jag är så stolt över att jag äntligen vågade ta ett rimligt pris, innan har jag alltid varit så mesig på att ta betalt *stolt*

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • greeneyes

Fick precis en beställning på studenttårta till en kille den 5:e juni. Nån som har tips på tema? till typ 25pers. Ska vara med en studentmössa så klart, men annars fick jag fria händer. Lättare till en tjej ju, då kan man ha blommor etc.. men inte till en kille känner jag.. nån med idéer?

• greeneyes

tack, ja det ska jag göra

Ankmor skrev 2008-05-11 19:13:48 följande:
    Ta reda på lite om intressen, vilket program han läst, om han skall läsa vidare och spinn på detta lite grann och gör dekorationer utifrån det. Färgen på mössans band avgörs ju också utifrån vilket program han läst.Om inte - kör på blå och gula blommor, det hör sommar och examen till + det matchar den lilla "blomsterknappen" mittfram på mössan!
  • greeneyes

...kom förresten att tänka på det, är det typ bladglans eller nåt annat man använder för att göra nån sockerdekor högblank? nån som vet o vart får man tag på det i sf?

• greeneyes

ankmor o maria: tack för tipsen, ska kika på glansen!  men ånga.. aldrig hört talas om?? tänkte främst till brättet på studenthattar, de är ju blanka..

jag har inte varit inne på ett par dagar, har spenderat varje ledig sekund till att göra små blommor i määäääängder.. vilket jobb att sätta varje blomma separat på en egen tepjad tråd.. suck! är uppe i ca 180 st, har räknat ut att det behövs ca 500 st.. suck.. o jag har ju inte så jäääättemycket tid direkt, dottern har kommit in i den klassiska 8-månaderskrisen och kan därmed inte ens sitta i sin stol bredvid, utan ska sitta hos mig all sin vaken tid (o kinkar ändå.. haha).. men åh, vad fina blommorna blir
    ... jag lyckades förresten styra in henne på en lilarosa som är SQ:s cyklamen istället för sån där ljus syrenlila myyycket finare!
  • greeneyes

hur gör man då?

MariaX m 2 skrev 2008-05-15 22:57:13 följande:
    Oj vilket jobb ! Är oxå sugen på syrén men 500 blr... hmm jag kanske håller mig till nåt enklare Ånga anv jag absolut mest, blir så kladdigt med glaze. Men av ånga blir det inte blankt direkt, bara lite halvblankt om ens det. Men lagom för många blad
    *lovar bilder på mängder av halvfärdiga blommor snart*
  • greeneyes

hej tjejer!

.. här kämpas det på med blommorna så fort jag får en stund ledig, lilltjejen har feber o är ännu mer krävande än vanligt men det är nog tyvärr så att hon som ska ha blommorna inte förstår vilket jobb det är - det brukar tyvärr vara så.. tur att det är kul i alla fall uppe i 300 st nästan..
    maria: superfin bröllopstårta, spritsningen var verkligen pricken över i:et!! *inspireras*
    Första datumet ser verkligen lovande ut!!:
    18-20 Juli : Tussa, MariaX, Ankmor, JFL, Aiwendil, Greeneyes

25-27 Juli: Tussa, MariaX, Ankmor, JFL, Aiwendil

1-3 Augusti: Tussa, MariaX, Greeneyes, (Aiwendil osäkert ännu)

8-10 Augusti: Tussa, MariaX, Ankmor
  • greeneyes

alla barntillverkare: åh, vad vi är duktiga på att modellera

maria: helt fantastisk som vanligt, men det är riktiga blommor o blad va? för de KAN ju inte vara modellerade, de ser ju helt verkliga ut..!
  • greeneyes

..sen är det ju lite knepigt vad man menar med vinröd.. vissa menar mörkt rödlila, andra (som jag) menar liksom djupröd åt det mörkare hållet.. svårt det där.. jag hade i alla fall thrift som pulver på de vinröda rosorna jag gjorde i mängder om ni minns.. jättebra nyans att borsta med, hade även i liiiite svart i thriften för att mörka färgen lite. 

Svar på tråden Sockerpullornas tråd