• Mamba

Brieost!

Halli hallå!

Var i affären för ett tag sen och frågade i charken om de hade brieost som inte är opastoriserad eftersom min barnmorska sa att jag inte fick äta brieost...
    Hon tittade mig djupt i ögonen och sa:

"Du är gravid va? Jag blir så sur på alla barnmorskor som säger att man inte får äta brieost...
    Har du varit ute i affärerna på ett bra tag eller? Det är inte ofta man har opastoriserad ost eftersom det inte säljer så bra. Visst kan man hitta det i speceriaffärer, men vanlig President Brie är inga problem."

Snacka om att brieost tokiga jag blev glad!!!

Är det någon som hare hört tvärtom i affärerna eller som har koll på detta?

kramar!

- Anna

• Svar på tråden Brieost!
  • JsN

Förutom att man inte ska äta opastöriserade mjölkprodukter så skall man undvika mögelostar. Brie är en mögelost!

• Jossebell

Men det är ju lysande! Fast borde inte livsmedelsverket veta sånt här? Någon som kollat på deras hemsida? Det här måste vi gå till botten med för det är ju meningslöst att varna för något som är helt ofarligt!!

• Mamba

Jo vi måste kika upp detta, ska kolla lite på livsmedelsverkets hemsida...

- Anna

• brunetten

Jag tror på det JsN skriver - att brieost är en vitmögelost och det är därför man inte bör äta den - inte pga att den är tillverkad av opastöriserad mjölk, tyvärr.

/brunetten

• I Längtans tider

På livsmedelsverketshemsida står följande:
    "för att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar ocg kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola resp Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillvarkad av pastöriserad mjölk."

Så tyvärr för oss älskare av Brie ost, så får vi snällt vänta!

• Baronessan

Min väninna jobbar på BB på Östra och det ENDA hon varnade mig för var att äta just Brie. Av nån anledning ansåg hon just den osten vara det värsta (kankse för att det är den som flest äter av, vad vet jag?). Hon sa att hon sett vad de kallar för "listeria-barn", dvs. de som är skadade pga av att mamman ätit opastöriserad ost, och det var ingen vacker syn.

Jag lusläste livsmedelsverkets hemsida och såg precis som I Längtans tider att man ska undvika dessertostar även om de är tillverkade av pastöriserad mjölk...

Undvik alltså dessertostar!!

• Baronessan

Förlåt - ser att jag var lite hastig... "de som är skadade pga av att mamman ätit opastöriserad ost" - menar givetvis de barn som är skadade för att mamman fått i sig listeriabakterien! Det är ju inte alla som äter opastöriserad ost som får den!

• gamma

Har också en kompis som jobbar på gyn, även hon tycker att man kan strunta i rekommendationerna FÖRUTOM vad gäller osten. Glömde dock själv bort mig i helgen och åt ett stycke Brie iallafall. Klantigt!

• Tette

Jag tror att det är att det är just mögel och i mögel finns det bakterier...

• lillefrejen

Hej!

Dessertostar och annat som lagras länge och ätes kallt kan även innehålla Listeria-bakterier! Detta är farligt och kan leda till missfall om man har otur. Så var försiktig med sånt som har lång hållbarhet och som ska ätas kallt, tex lagrade ostar, gravad lax, rökt makrill, mm.
    Vanlig inlagd sill är ok eftersom Listeria inte tål sur miljö- Listeria dör dessutom vid uppvärmning över 70 C.

Svar på tråden Brieost!