• Mamba

Brieost!

Halli hallå!

Var i affären för ett tag sen och frågade i charken om de hade brieost som inte är opastoriserad eftersom min barnmorska sa att jag inte fick äta brieost...
    Hon tittade mig djupt i ögonen och sa:

"Du är gravid va? Jag blir så sur på alla barnmorskor som säger att man inte får äta brieost...
    Har du varit ute i affärerna på ett bra tag eller? Det är inte ofta man har opastoriserad ost eftersom det inte säljer så bra. Visst kan man hitta det i speceriaffärer, men vanlig President Brie är inga problem."

Snacka om att brieost tokiga jag blev glad!!!

Är det någon som hare hört tvärtom i affärerna eller som har koll på detta?

kramar!

- Anna

• Svar på tråden Brieost!
  • lillefrejen

Glömde en sak...
    Gå in på livsmedelsverktes hemsida www.slv.se och klicka på
    Mat o hälsa\Råd och rekommendationer\Graviditet
    Där hittar ni allt ni behöver veta.
    Man kan även beställa livmedelsverkets kostråd, "Kostråd vid graviditet och amning", kostar 50 kr. Gå in på "beställ trycksaker" längst upp till höger på deras sida och sök.

/Livsmedelskemisten

• Mamba

okej, tack alla för svar!!!
    Då litar jag på det, jag hade inte hittat någonstans att det stod om just brie och hon tanten i charken sa ju tvärtemot...

ja ja, åt inte så mkt för jag hade ju intalat mig själv att det var farligt...
    åt några kex kanske...ska inte äta mer....

God Gud var jag är nervös nu..tänk om nått blev fel....
    av ett litet misstag?

krams Anna

• Bettina

Det är sååå otroligt att man blir sugen just på sånt som inte är bra att äta nu för en när man är gravid. Jag har aldrig varit så där överförtjust i mögelostar, Men NU, Jag skulle kunna gära vad som helst för att få äta en.

Det blir det första jag skall smaska i mig när detta är över! *ler*
    (Men då är man väl inte sugen längre...hihi!)

• Mamba

nej så brukar det vara, att man inte är sugen längre..
    men jag är inet sugen faktiskt....var sugen när jag köpte den för ett par veckor sedan men inte längre!

kram kram alla!

• sarah

MIn BM sa att om bRieosten är pastoriserad så är det okej att äta lite grann då och då men att jag ska skära bort kanterna.

• Fru Majsan

Aj då, jag som åt kittost i går när de andra åt Brie och Cambozola. Jag hade bestämt för mig att det bara var det där med pastöriseringen man skulle vara uppmärksam på. Hoppas att risken för farliga bakterier inte är så stor nu när jag har syndat...

• Monstret

Såg ni på Tinas matprogram i måndags? Där gjorde hon varma mackor med brieost som gratinerades i ugnen. Det såg jättegott ut och är ju ok att äta i och med att de upphettats. Kanske något för alla med brie-sug!

• Baronessan

Jag undrar över min svärmors "bröd" som hon gör... Den innehåller fårost, men gräddas ju i ugn i 200 grader... Dock vet jag ju inte om fårosten blir "bubblande het" - eller vad det nu är det står på slv's sida... Tror ni man vågar äta det?? Jag har inte vågat än... och vet inte om jag kommer våga... Är en sån megafegis vad gäller allt sånt där i riskzonen i matväg! *s*

• JsN

Vilken typ av fårost? Fetaost ska ju vara helt OK, medan CHevre od är en mögelost och därför mer tveksam.

• Mamba

det är bra att vara megafegis.....det är ju bara 9 månader som det gäller och då känns det som om man inte vill ta några risker!

kram på er!

• Cissi med en i himmlen en i mage

Ost

Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het.

• JsN

Baronessan, jag VISSTE att jag hade läst på livsmedelsverkets sida att fetaost var OK. Fetaost gjord på pasöriserad mjölk (vilket den nästan alltid är) är helt OK. Detsamma gäller lagrad parmesan.

Denna sidan ger betydligt mer detaljerad information om ost än vad startsidan gör!

www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page.asp

• Baronessan

"Riktig" feta (fårost) görs sällan på pastöriserad mjölk, MEN den svenska "fetan" görs på pastöriserad komjölk - är således egentligen ingen "riktig" fetaost (enligt min mening). ;)

Men den kan man äta om man vill och tycker om den - det är helt sant. :)

Den feta jag äter (och gillar mest - OCH är otroligt sugen på :)) är gjord i Makedonien av min mans släkt på opastöriserad fårmjölk.

Så, det beror väl egentligen på vad man är sugen på och tycker om... :)

Men visst har JsN rätt i att svensk pastöriserad "feta" är okej! :D

• Aprilmamma

Det finns även fetaost som är grekisk och gjord på pastöriserad fårmjölk, som ju också borde vara OK. Vad det gäller getost så är det långt ifrån all getost (eller Chèvre, som ju just betyder get på franska) som är mögelost, det finns hårdost gjord på både får- och getmjölk, som så länge den är pastöriserad borde vara OK att äta även för oss gravida. Så nog kan vi få kalasa på goda ostar trots graviditet, bara att undvika mögel, kitt och opastöriserat (och förstås allt som kommit i kontakt med detta, för bakterier har ju en förmåga att inte stanna på samma ställe hela tiden...). Och för klarhetens skull, det står någonstans här ovanför att mögel innehåller bakterier, vilket inte är helt riktigt. Bakterier finns överallt, så det stämmer till viss del, men möglet i sig är en svamp. Och allt sägs vara säkert om det hettats upp till > 70 grader, så brödet som nämns här ovan och som gräddas i 200 grader bör absolut vara OK.
    Lycka till i djungeln över vad man får och inte får!

• hjartat73

Nu kommer vi till det där med fetaost igen....*ler*.
    Jag åt mängder på Rhodos för jag hade läst någonstans att mögelost kunde jag inte äta men att fetaost inte var farligt. Sedan när jag kom hem läste jag i en tidning att man absolut inte skulle äta fetaost...men vad skulle jag göra...då var det försent!

Kramar

• Baronessan

hjartat73 - Om man tänker på alla invånare i Medelhavsländerna som äter får/fetaost dagligen... de tycker ju att vi är "knäppa" som inte vågar äta det när vi är gravida (för det gör ju de). Jag tror att risken är rätt liten för att nåt ska hända, MEN man kan ju försöka undvika det (om man vill och kan).

• Pinoccio

Att man vågar äta opastoriserad mat utomlands beror på att dessa kvinnor gör speciella kontroller som vi inte behöver göra. Håller mig från allt vad opastoriserat heter under min graviditet, vill inte riskerra något det handlar ju bara om 9 månader.
    Om man vill äta ex ädelost så finns det en god mjukost som tillvekas av Milko, och den är tillverkad av pastoriserad ost är dessutom upphettad till minst 140 grader innan den förpackas så alla ev. farliga bakterier är döda.
    Den är god att äta till kex eller att ha i mat!!

Svar på tråden Brieost!