Inlägg från: Jojjann |Visa alla inlägg
  • Jojjann

    Hur bemöter man nyblivna ängla föräldrar bäst?

    Hej alla,

    Jag har en liknande fråga som TS, i fredags fick vi redan på att min svåger och hans frus dotter fötts under dramatiska omständigheter med navelsträngen runt halsen. Hjärtat stannade men de fick igång det igen, men idag fick vi reda på att de konstaterat att den lilla brutit nacken i samband med att de drog ut henne antagligen. Som vi förstått det kommer de att låta henne somna in nu under natten.

    Vi bor i USA och de bor i Frankrike, så det är inte så lätt att hjälpa dem med det praktiska, men jag skall titta på länken som fanns i något av meddelandena ovan om vad man skall säga och inte säga.

    Till situationen hör att vi väntar vårt tredje barn med datum för planerat snitt den 30 maj (har haft snitt tidigare och då är de i usa väldigt obenägna att låta en gå igenom en vanlig förlossning). De vet ju förstås om detta, men jag undrar hur vi skall informera om födseln av vår son på ett sätt som inte river upp allt igen, eftersom det ändå inte har hunnit gå så lång tid.

  • Jojjann

    Hej Bakom molnen,

    Tack för dina tips. Eftersom det är min svåger är det mest min man som har kontakt med dem och det blir ju han som ringer och berättar och vi har pratat om att det är viktigt att hålla en "låg profil" när vår lille kommer ut. Jag känner inte hans fru så bra (av praktiska anledningar - vi har aldrig bott i samma land och enbart träffats på högtider och någon semester och hon är dessutom 10 år yngre och fransyska) och vi brukar inte talas vid per telefon, men jag skall jag verkligen tänka mig för att ta mig tid om det blir så. Eftersom vi troligtvis kommer göra ett planerat snitt kanske vi kan ringa dagen innan så att de är lite beredda också.

    Min man är iallafall idag på väg till Frankrike så att han kan delta i minnesstuden för den lilla som kommer att hållas på tisdag och det känns väldigt bra att han kan vara med på det.

    Jag vet att det också fick möjlighet att ta några foton utan massa sladdar och i finkläder innan hon somnade in för gott. Är det helt opassande att be om ett sådant foto om de inte självmant tar upp det? Vi har ju bilder på alla andra kusiner inklusive den lillas storebror och jag tycker att det är viktigt att våra barn när de växer upp skall veta att de har en kusin till även om hon inte fick leva så länge. Vi har fått ett foto ifrån första eller andra dagen när de fortfarande inte visste hur det skulle gå, men på det ligger hon uppkopplad med några olika slangar. Även om hon ser väldigt fin ut själv så skulle vi gärna vilja ha ett finare foto.

Svar på tråden Hur bemöter man nyblivna ängla föräldrar bäst?