• ALady

Ja, adoptivföräldrar får lämna tillbaks barn

Jag är ett levande bevis på det. Mina adoptivföräldrar ville inte ha kvar mig när jag va 11 år.
    Min biologiska mamma lämnade mig när jag var 5 veckor.
    Dom skrev över vårdnaden på staten så att jag fick bo på fosterhem tills jag fyllde 18 år.
    Är ju enligt mig ett bevis på at jag inte duger.
    Jag är nu 24 år. Adopterad från Indien och kom till Sverige när jag var 7 månader.
    Jag har fortfarande relationsproblematik och har väldigt mkt seperationångest från människor.
    Tex,om min sambo inte svarar när jag ringer så kan jag få panik. Han är väldigt förstående och vet allting som hänt.
    Mina adoptivföräldrar har aldrig varit några bra föräldrar enligt mig.
    När jag bodde på mitt 1:a fosterhem så sa dom till alla mina vänner och släktingar att jag hade dött och hade en begravning om mig.
    Än idag kan jag åka till kyrkogården och se en sten mitt mitt namn på.
    Andledningen till att jag skriver allt detta är för att jag såg en tråd där någon frågade om människor som adopterat får "lämna tillbaks" barnet.

• Svar på tråden Ja, adoptivföräldrar får lämna tillbaks barn
  • ALady

Ja, det är jättesvårt att veta hur man kommer att bli som förälder och hur man kommer att beté sej i vissa situationer.
    Det kommer allteftersom.
    Men jag vet ju hur jag INTE kommer att vara mot mina framtida barn iallf.

• inoka

Fy va hemskt. Hur kan man göra så mot ngn...
    Skickar en kram till dej  för jag vet inte ens va jag ska skriva. Trodde knappt att man kunde bli så störd som de men det finns folk till allt.

• Moomintrollet

Läste TS bara och blev bara :O öööööööööööööö va?
    Har man tagit imot ett barn och skrivit på så är det för livet! Det är ett kontrakt jag anser är helt för livet till skillnad från äktenskap som är ifs väldigt seriöst också för mig men hamnar ändå på 2a plats erfter adoption!
    Det e ju för **** ett barn! du förstör en människas liv helt ju........
    Inte accetabelt!! att det ens finns sånt...

• fritid

Vet inte heller vad jag ska säga, blir fruktansvärt upprörd!
    Störning är det minsta man kan säga att hon verkar ha!

Skickar 1000 kramar till dig!

• Xsa

Det låter fruktansvärt. Du har varit utsatt för ett grymt öde i livet. Hoppas att du får hjälp och kan komma över det och gå vidare.

Jag vill bara säga att det du varit utsatt för inte har så mycket att göra med att du kommit till dina föärldrar genom adoption. Det handlar om psykiskt sjuka föräldrar och att en sådan överlämnar vårdnaden till socialtjänsten, En möjlighet som finns för alla föräldrar, inte bara för adoptivföäldrar.

• Ethi
    ALady skrev 2008-03-26 09:58:12 följande:
    Ja, som Ethi skriver. Tror oxå att det är värre ( om man nu kan mäta ) att vara adoptivbarn och bli bortlämnad.Jag hade tankar som : " Min 1:a mamma ville inte ha mig, o inte min 2:a mamma heller..vad gör jag för fel??
    Det förstår jag verkligen... Men varken en pyttebebis eller en elvaåring kan göra så mycket fel att den förtjänar att bli övergiven... Så mitt svar blir: absolut ingenting har du gjort fel. Det spelar ingen roll om du så var helt skogstokig som elvaåring. Bra föräldrar beter sig inte så där. Du var bara ett litet barn! Jag blir så arg på dina (adoptiv)föräldrar att jag kan smälla av... Men precis som Thalis skriver så är jag samtidigt tacksam att du vill dela med dig. Att dina erfarenheter ändå kan hjälpa och påminna om vad enormt viktigt det är att hela tiden bekräfta sina barn. För barn är så snabba på att ta på sig all skuld för allting själva... När det egentligen är föräldrarnas fel
  • emcjoh

Saknar ord för det jag läst nu. Adopterad som du, även om jag inte blivit SÅ illa behandlad som du ts, så har jag iaf viss möjlighet att förstå lite grann.
    *KRAMAR* dig så mycket jag bara kan samtidigt som tårarna svämmar över. Ta hand om dig!

• lmwa

Fy vad ledsen jag blir. Jag förstår inte hur man kan göra så mot sina barn, adopterad eller ej! tack snälla Ts för att du delar med mig. Jag önskar dig ett gott liv. KRAM

• Moomintrollet

Det e bara så helt sjukt att dem sa att du dog! och att det tom finns en grav!!!! Hallå va sa Fonus(el vem det nu var) när dem inte fick lägga en kropp i kistan? kollar de inte upp i något register också att denna personen faktiskt ÄR död eller LEVANDE?? eller ville de bara känna cash?....

Borde inte du som vuxen person kunna få denna gravsten borttagen? det är ju ditt namn och står "på dig". Eller det kanske dem som betalar graven etc bara kan kräva...hmmm...

Nu är jag jag och du är du men jag hade inte kunnat hålla klaffen tillslut...jag hade inte kunnat låta dem komma undan med detta inför sin släkt om det nu var nån inom den som brydde sig om mig och älskade mig där även om inte "mamma och pappa" gjorde det. Kanske för explosivt men jag hade verkligen inte kunnat låta sanningen vara tyst.

Sen förstår jag ifs att man kan be socialen ta över om man själv inte klarar av att ha barn oavsett bio eller adopt. men dem borde inte fått adopt. från början isfl! Lagen är som den är....men att hålla en begravning och ha gravsten och hela fadderullan det är bara för mycket.

Är som du förstår fortfarande shockad över vad du berättat...
    Nog för jag har mina egna problem med det ena och tredje...allt från whiplash till "kompis mamma som lurar en på cash" och ingen pappa som tydligen inte är frisk till 100% till känna sig oälskad av både den ena o andra. Men tom ja blev helt WHAT? av detta.

• Angla

Fast ALLA föräldrar kan ju "lämna tillbaks"/överge sina barn. Och det beror ju inte på barnen utan föräldrarna.

Men hur kan man lyckas få till en fejkad begravning?

Svar på tråden Ja, adoptivföräldrar får lämna tillbaks barn