• 3 hjärtan

Era bästa barnmatsrecept (6-8 månader)

Hej!
    Sonen verkar ha blivit allergisk mot något, så jag tänkte börja laga egen mat till honom för att ha lättare att komma på vad det kan vara. Jag har en aning om att det kan vara morot, tomat eller äpple.

Så nu behöver jag era barnmatsrecept! Fågel, fisk, kött elelr vegetariskt har ingen betydelse. Även desserter.

Han är 6 månader, så mat ni gjort till era barn mellan 6-8 månader.

• Svar på tråden Era bästa barnmatsrecept (6-8 månader)
  • liten07a

Här kommer jag med ett recept! Provade det på sonen igår och han älskade det

Fiskgryta provencal

200g hoki/torskfilé
    ca.8st potatisar
    ca.2dl ärtor
    Findus frysta provencalörter i önskad mängd

Koka lätt tills potatisen är färdig.
    Häll av kokvattnet i en skål och mixa fiskgrytan, tillsätt kokvatten efter hur mycket ni själva tycker till bra konsistens.

räcker till ca. 8st små barnmatsburkar, smidigt att frysa in, tänk på att inte fylla riktigt hela vägen upp i glasburkarna

Smaklig måltid!

• stormfågel

Lilla trynet:

Nu har jag lagat kyckling med soltorkade tomater till lillen. Han ääälskade det! Jag serverade ris (mixat med kycklingen) till.

Tyvärr så såg jag sedan att det var salt i oljan till de soltorkade tomaterna så det blir kanske inte så ofta...

Eller har du hittat utan salt? *Hoppas det*

• 3 hjärtan

får prova den med soltorkade tomater också då dumt iofs med salt, men det är nog inte mycket.. och använder man konserverad majs i pureerna så är det ju salt i det också.

• Lilla trynet

Det är ok med saltet som finns i marinaden till tomaterna, det är ju så liten mängd. Exempelvis använder jag alltid normalsaltat smör till maten jag lagar. Inga problem enligt BVC. Huvudsaken är ju att man inte tillsätter extra salt, och inte använder stora mängder med saltade råvaror. Så himla mycket tomater har man ju inte i maten. Om man tänker att det är lite salt som krydda i tomaterna och tomaterna sedan använd som lite krydda i maten så blir det ju himla utspätt. Den som är hysterisk angående salt kan ju hoppa över det, men ack så gott det blir! Och för den som så önskar kan man ju marinera sina tomater själv!

• Blåsippa33

Soltorkade tomater och frysta örtkryddor ska vi prova här. Brukar köra koka-mixa det som jag tycker verkar gott.

Sist provade jag kyckling, zuccini, pasta, vitlök, scharlottenlök, basilika, rapsolja och lite parmesanost. Det där med parmesanosten såg jag i en bok om mat till barn fast det innehåller lite salt.

• liten07a

Du kan frysa i påsar eller burk, vilket som passar dig bäst
    Påsar tar ju mindre plats.

Vad gott det lät med soltorkade tomater!

• Izze

Jag ska testa några av era recept imorgon!! Hoppas att det uppskattas av dottern.

Tips: Frys in i plastmuggar!

• tilda81

men kan man ta smaksatta cremefraich burkar? lika så har jag tänkt på med fiskbullar som ligger i dillsås eller hummersås.Nu köper jag fisk bullar i buljong å så gör jag sås med cremefraich eller grädda vad köper ni för fett% på grädden?

Min tös håller på att få tänder för fulla muggar så mycket mat som jag gör nu duger inte för tillfället men nått hon verkligen tycker om är Kalvsylta med potatis och grönsaker :)

• Jonsi

Nu kommer jag och är lite präktig med pekpinne, förlåt...

Men enligt mitt bvc ska man inte ge fiskbullar i buljong/dillsås etc eftersom det är salt i det, utan köpa de frysta fiskbullarna. Samma sak med majs som nån nämnde, man bör köpa fryst majs och inte den som ligger i lag i burk.
    Kalvsylta låter också lite halvbra - hör inte det till "nitrit-bovarna" såsom korv, skinka etc?

• Jonsi

Annars var det många fina recept som jag ska prova på min kräsne son!

• Pokoyo

Vår bebis fullkkomligt älskade en frikadellrätt jag lagade som till vuxna och sedan mixade. Till frikadellerna blandade och kokte jag:

köttfärs
    riven lök
    lite ströbröd blandat med vatten
    kryddor
    ett ägg (om du tycker det känns ok)
    lite persilja

Koka potatis till och broccoli (inte morötter för dig men vi hade det och det blev fin färg och var gott).

Mixa ihop alles med en klick smör.

• Pokoyo

På tal om hur frysa: små portionsburkar överlägset bäst för oss.

• tilda81

Men om salt kommer i början av innehållsförteckninge e de mycket i och jag har kollat på fiskbullar i buljong och den står inte i början.Men hur e de då med kassler som min tjej ocks¨å ätar där är de också salt? Jag nämde i förrgår för min bvc att hon älskar kalvsylta hon sa inget om att de inte var bra.

Jonsi skrev 2008-04-09 15:38:43 följande:
    Nu kommer jag och är lite präktig med pekpinne, förlåt... Men enligt mitt bvc ska man inte ge fiskbullar i buljong/dillsås etc eftersom det är salt i det, utan köpa de frysta fiskbullarna. Samma sak med majs som nån nämnde, man bör köpa fryst majs och inte den som ligger i lag i burk.Kalvsylta låter också lite halvbra - hör inte det till "nitrit-bovarna" såsom korv, skinka etc?
  • brunkulla

Bra med matinspiration!!! 
    Testade kyckling med soltorkadetomater, använde frysta grönsaker - herrgårdsblandning och tillsatte lite extra morot. Tillsatter ris innan allt mixades med mixerstaven - mina tjejer gillade verkligen det!!!

När jag ändå var i farten med att laga kyckling så gjorde jag en kycklingrätt till med broccoli, lite krossad tomat och coscos i. Kryddade inte med lika mycket örter som i den med soltorkade tomater för att skillnaden mellan rätterna skulle bli större. Även den gick hem.

• skrultetuffs

Puffar lite! De måste ju finnas fler bra recept!

Svar på tråden Era bästa barnmatsrecept (6-8 månader)