Inlägg från: Kaldorei |Visa alla inlägg
  • Kaldorei

Virktråd1

chain = luftmaska.
    single crochet = fast maska
    Doublecrochet = stolpe
    loops = ögolor
    slipstitch = smygmaska

å om du hittar nåt som kallas *hdc* så e det halvstolpe.

Jag tror de e så iaf.... hehe.

• Kaldorei

Ni kan tänka er min mormor som gjort ett överkast till DUBBELSÄNG av mormorsrutor.... hahaha. SNACKA om på rutor alltså.... tur hon e snabb i fingrarna. hehe.

• Kaldorei

det ska bli som en lite avlång korv, å sen stoppar man korven å syr fast den på tvären på huvudet.

TereseJörgen skrev 2008-04-14 11:31:54 följande:
    Hur virkar man nosen på amiguru katten?Min nos blev som på börjad boll.
  • Kaldorei

jag har sökt på nätet efter mönstren jag fått tag på på google. amigurumi

• Kaldorei

rätt enkelt med engelska bar man lär sig förkortningarna...längre bak i tråden finns lista med översättning på förkortningarna.

krypsyl skrev 2008-04-18 21:00:48 följande:
    Hej,har just hittat hit. Vad mycket fina grejer ni har gjort... Är lite sugen på att börja virka igen. Funderade på att virka en orm till lilltjejen. Är det någon som har ett mönster på nåt sånt och som vill dela med sig? Jag hittade ett: www.yarncat.com/camosnake.html, men jag orkar inte riktigt klura på engelska. Känner mig lite ringrostig och det skulle kännas enklare med svenska
  • Kaldorei

men virka typ muddaliknande i en kontrastfärg eller nåt då??

pucken skrev 2008-04-19 15:36:52 följande:
    majbebisjag hittade en tröja jag börjat virka på. har gjort drygt halva, och nu upptäckte jag att den är kort i ärmarna. men men, den får bli klar iaf.
  • Kaldorei

jag önskar jag hade tålamod att virka typ bebiströjor eller filtar... men det har jag inte :S å sen har jag mest restgarner och virkar med också... å ett å annat billigt nystan.

• Kaldorei

Jag e *pysselperiodare* jag. så pysselivern håller i sig några veckor, sen försvinner den för att sen återkomma ett par veckor senare igen. =)

Beatrize74 skrev 2008-04-20 21:16:46 följande:
    Lugnistormen - ja, visst blir man sugen, de ser nästan levande ut. Vet ni var man kan köpa sådan där fina ögon och nosar som de har?...Ikväll har det inte blivit något virkande...än...men jag tror jag ska sy ihop sidorna och sy på handtagen på min/dotterns väska nu. Då kan jag filta den i morgon i tvättmaskinen.Den kommer verkligen bli jätteliten, för den är pytte som det är nu, men det är som det ska vara enligt mönstret konstigt nog. Jag har sytt och fixat med annat idag, men pysselivern finns kvar, den tycks bara öka ju mer jag håller på, är det så för er med?
  • Kaldorei

just nu har jag en ickekreativ period då jag hellre spelar tevespel å sitter här vid datorn. fast kikar ju på mönster å grejer ändå. har ju massa projekt på G iaf....:P haha. en till amigurumikatt tex, virkar med dubbelt järbogarn så den blir stooor =) fast måste köpa brunt garn också, därför den ligger lite pausad. tänkte göra det som i mönstret är vitt i brunt istället =)

sen mormorsrutor håller jag också på med, dels till en filt och dels till en egenihopknåpad kofta...fast den e nog sonen för stor för nu...menmen, man kan ju alltid ge bort i present.

=)

Beatrize74 skrev 2008-04-21 07:15:47 följande:
    Ok, så kan det vara för mig också...eller att pysslet ändå håller olika former, men kreativiteten håller sig ganska stabil....fast det ibland kan bli bloggen som får sig en släng eller så att jag pysslar i trädgården, gör nya saker med barnen eller håller på med någon form av handarbete. Vad har du för projekt på gång nu?
  • Kaldorei

Grattis! =)

Lugnistormen skrev 2008-05-06 16:15:10 följande:
    Laoghaire: Vad var det du virkade nu igen?Jag är snart färdig med en docka, har bara håret kvar. Ska ta kort så snart som möjligt o lägga på bloggen o länka hit.Ha det bra nu ska jag gå o fira min födelsedag!
    Jag känner för att börja virka egentligen, men känner mig lite blockerad eftersom jag vill göra klart det jag börjat med å det fattas brunt garn om jag ska göra den som jag verkligen VILL ha den.... men hittar inget fint brunt garn....=/ vill ha liksom riktigt chokladbrunt garn..fast yttepyttelite mörkare....=(
  • Kaldorei

OJ! GRATTIS!!! =)

Näe, bor ju inte ens i närheten av sthlm....=( finns typ bara EN garnbutik här i stan plus att man kan köpa garn på hemköp.... men rätt så knapert utbud...

pucken skrev 2008-05-06 20:33:24 följande:
    om du skulle bo i närheten av farsta centrum så hittade jag massor av fina bruna garner där för inte så länge sen.och jag har börjat jobba och således tappat virklusten. ja, jobbet i kombination med ett positivt gravidtest
  • Kaldorei

åååh, jag vill ha en gigantisk virknål å virka av trasor!!! det kom jag på nu... :) virka runda trasmattor =) vore skit läckert...vet att jag såg det nånstans på nätet iaf.... =)

• Kaldorei

men nu har jag iaf börjat på en docka =) känns skönt att ha kommit igång igen =D

• Kaldorei

PLUS att jag faktiskt har sorterat alla mina garner.... har liksom aldrig haft nåt bra system, men det börjar arta sig. har allting i små påsar nu. Alla gröna och bruna i en påse, alla blå i en påse, alla röd,rosa och orangea i en påse, alla lila och gula i en påse alla vita och svarta i en påse, å alla minimininystan i en påse. =P alla påbörjade projekt i en påse och alla färdiga grejer i en påse. hahaha..... å sen ligger alla småpåsarna i EN enda jättestor kasse.

sen när vi skaffar nya soffor ska jag greja sånna där korgar i olika storlekar från IKEA... sånna flätade fast höga med lock, å ha dem mellan sofforna tänkte jag. =) just nu har vi hörnsoffa så då ligger min kasse BAKOM soffan. haha.... lite smådrygt.

• Kaldorei

åååh! jag e så frustrerad. vet inte hur i h*****e jag ska fästa håret på dockan jag har gjort....=/ suttit å funderat i typ en vecka nu, å försökte prova mig fram men INGET blir bra!! =(

• Kaldorei

bra ide men näe... hon ska visserligen ha en solhatt, sambon tyckte jag kunde sy fast håret i den, men jag vill att dockan ska se normal ut även utan hatt liksom.... har fan provat allt...virkat fast å sytt fast å ja... suck...=(

Beatrize74 skrev 2008-05-17 00:09:45 följande:
    Sy en huckle och fäst håret i den och sy sedan fast hucklen på huvudet?
Svar på tråden Virktråd1