• Anonym (2:a hand)

Hyra ut för 13.000kr?

Hittade en 3:a bostadsrätt i Enskede söder om sthlm på 70kvm som uthyres för 13,000kr/månad.

Min fråga är: Får man verkligen ta så mkt betalt för en andrahandslägenhet?

• Svar på tråden Hyra ut för 13.000kr?
  • Fru Indosaurie

det beror väl på vad den egentliga hyran ligger på.. man har rätt att ta ut hyran + en viss summa för slitage om det är möblerat.

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Fru Indosaurie

Men åh! såg nu att det är en br, då vet jag faktiskt inte vad som gäller

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Pethra

Är det bostadsrätt det handlar om så får ägaren sätta vilket pris de vill har jag hört, är det hyres däremot så måste det vara den hyra de själva betalar och sen får de ta ut extra om det är möbler, telefon/internetabonnemang kvar. Men tror inte att det är så många som följer den regeln.

• Macchiato

Jag tror att man får ta ut vad likvärdiga lägenheter som är hyresrätter kostar + slitage om den är möblerad (men den summan är inte mycket).

Så förmodligen är 13 000 för mycket men det är väl alltid någon som går med på att hyra.

Jag tror att man kan begära tillbaka del av hyran som är oskälig.

• Anonym (2:a hand)

Okej..... lät så väldigt mycket bara tyckte jag. Den verkade inte vara möblerad heller.

Hittade en 4:a i samma område, möblerad för 16000/månad. Helt otroligt dyrt tycker jag.

Tittar på sånt här efterssom jag vill hyra ut min 3:a fullt möblerad men vet inte hur mkt jag kan kräva i avgift?!

(betalar 4200kr i avgift+2700 på lånet)

• Anonym

Sen beror det ju på om det är möblerad eller omöblerad man få lägga på max 10 % på hyarn om man hy ut möblerat.

Tycker personligen ayt det låter som en aldes för hör hyra.
    Ring och kolla med hyregäsatföreningen vad som är rimligt.

• Lovan

Vad jag har hört ang bostadsrätter är att man får ta ut hyra för månadskostnaden + amorteringskostnad. Men inte räntekostnaden. Nåt sånt var det.

KAFFE KAFFE KAFFE!!! *springer omkring som en ekorre på ectasy*
  • Anonym

När du hyr ut en bostadsrätt har du rätt att ta vad en likvärdig lägenhet i samma område kostar. Om hyresrätterna ligger på omring 10000 i månaden så kan man ta det för sin bostadsrätt. Man har också rätt att lägga på 20 procent för möbler och slitage.

Om man tar för mycket betalt för sin bostadsrätt så kan man som hyresgäst få tillbaka pengarna man har betalat oskäligt. Men samtidigt så tycker jag att man ska vara lite försiktig i sin kritik.
    Det kostar att äga en bostadsrätt och då borde den som hyr ut i alla fall kunna ta betalt för samma som de själva betalar i månadskostnad, annars går de ju med förlust när de hyr ut och ingen vill väl hyra ut sin bostad i andra hand.

• Åsa

Man får som sagt ovan ta ut vad liknande hyresrätter i området kostar, plus en procent för möblering (10% är en tumregel vid normalt möblemang.)
    Bostadsrättsinnehavaren får inte motivera hyran med att ta ut täckning för sina egna lånekostnader eller liknande; de är inte relevanta i sammanhanget.
    Det är för övrigt inte riskfritt att kräva överhyror. Andrahandshyresgästen kan mycket väl gå med på överhyran för att få någonstans att bo och sedan vid flytt kräva tillbaka upp till två års överhyra.

Svar på tråden Hyra ut för 13.000kr?