• Anonym

    Hjälp! Missfärgad hud efter järninjektion!

    Alla ni sjuksköterskor eller andra som har erfarenhet av järninjektioner. Jag har fått järninjektioner i rumpmuskeln, men nu senast så tror jag att han gjorde fel. Fick ett stort blåmärke som nu har övergått i orange, en missfärgning av huden alltså. Kan man göra nånting för att det ska gå bort? Är så ledsen så jag gråter nu. Skulle inte ha låtit dem sticka mig...

  • Svar på tråden Hjälp! Missfärgad hud efter järninjektion!
  • Anonym

    Puffar, snälla det måste vara nån som vet därute!!

  • Anonym

    Han stack förmodligen sönder ett blodkärl. Du fick ett blåmärke som nu blivit gult. Det kommer att gå bort.

  • Anonym

    Anonym skrev 2008-03-29 15:15:02 följande:


    Han stack förmodligen sönder ett blodkärl. Du fick ett blåmärke som nu blivit gult. Det kommer att gå bort.
    Nej det är inte gult, som ett blåmärke, utan rostfärgat. Mer som ett skitfult födelsemärke. Åh fan vad deppig jag blir nu . Jag vet att han gjorde fel för det gjorde inte ont som de andra gångerna, han stack inte djupt nog. Det måste väl finnas nått sätt man kan få bort det på?!
  • Anonym

    Men hur vet du att han missfärgat huden?
    Jag har fått massor med såna märken och de går över efter ett tag. Hur länge har du haft det?
    Färgen på blåmärken skiljer sig ju beroende på var på kroppen de sitter.

    Men eftersom du är orolig tycker jag att du ska ringa till kliniken där du fick sprutan och prata med dem.

  • Anonym

    Anonym skrev 2008-03-29 15:26:35 följande:


    Men hur vet du att han missfärgat huden? Jag har fått massor med såna märken och de går över efter ett tag. Hur länge har du haft det?Färgen på blåmärken skiljer sig ju beroende på var på kroppen de sitter.Men eftersom du är orolig tycker jag att du ska ringa till kliniken där du fick sprutan och prata med dem.
    Har du fått dem från järninjektioner? Och sen gick dem bort? Efter hur länge isåfall?
    Alltså grejen är ju att man KAN få permanenta rostfärgade missfärgningar av järninjektioner, därför måste man göra på ett speciellt sätt när man ger. Jag fick två och det blev ingenting, men på den tredje var det nån jävla gubbe som hävdade att han visste hur man gjorde "i teorin" och då frågade jag om han inte gjort det förut, men det hade han. Jag hade mina tvivel men va fan ska man göra som patient? Hela situationen kändes fel och jag skulle litat på mina instinkter. Det kändes fel hela tiden och nu sitter jag här med en stor jävla orange fläck på rumpan.

    Tack för att du svarar, jag hoppas jag inte låter helt negativ men det känns piss just nu .
  • Sandra iversen

    Hej där! Jag har också varit och fått järninjek. Fick mina i armen. Två STORA blåmärken, en i vardera armveck. Ca 15cm i diameter. ???? har nu haft dom i 1/2år. Det gör mig piss förbannad!!!!!! Får kommentarer dagligen som, är din gubbe hårdhänt och att jag ser ut som en pundare ????. Kul skämt en eller två gånger men nu är det inte kul längre. Har pratat med läkare och tyvärr är dom nog bestående. ????

    Jag undrar om du har gått vidare mitt ditt märke och om du fått någon ersättning?

    Mvh Sandra

  • Sweet Sofia
    Sandra iversen skrev 2015-05-13 20:54:36 följande:

    Hej där! Jag har också varit och fått järninjek. Fick mina i armen. Två STORA blåmärken, en i vardera armveck. Ca 15cm i diameter. ???? har nu haft dom i 1/2år. Det gör mig piss förbannad!!!!!! Får kommentarer dagligen som, är din gubbe hårdhänt och att jag ser ut som en pundare ????. Kul skämt en eller två gånger men nu är det inte kul längre. Har pratat med läkare och tyvärr är dom nog bestående. ????

    Jag undrar om du har gått vidare mitt ditt märke och om du fått någon ersättning?

    Mvh Sandra


    Järninjektioner (B12?) I armvecket???

    Järninjektioner sätts i sätesmuskulaturen och i armvecket.
  • kast21

    Hej!

    I vintras hände det att min dotter fick järndropp som läkte ut i vävnaden i armen. Nu är halva armen missfärgad?hur har det gått för er som valt med om samma sak? Har det försvunnit? Börjat laserbehandling nu men de är lite skeptiska att det kommer funka.

  • Entjejskonto
    kast21 skrev 2021-12-09 20:40:06 följande:

    Hej!

    I vintras hände det att min dotter fick järndropp som läkte ut i vävnaden i armen. Nu är halva armen missfärgad?hur har det gått för er som valt med om samma sak? Har det försvunnit? Börjat laserbehandling nu men de är lite skeptiska att det kommer funka.


    Jag har också en missfärgad arm och undrar samma sak, visste dock inte att man kan lasra? Jag har haft mitt sen början av November och det är pyttelite ljusare men hört att flera sagt att de kan sitta något år
  • kast21

    Hudläkaren hade inte så stor tilltro till laserbehandlingen tyvärr. Tiden får utvisa. De hade aldrig hört talas om något liknade fall men tydligen finns det fler som drabbats av samma sak?????

Svar på tråden Hjälp! Missfärgad hud efter järninjektion!