• Anonym

Hjälp! Missfärgad hud efter järninjektion!

Alla ni sjuksköterskor eller andra som har erfarenhet av järninjektioner. Jag har fått järninjektioner i rumpmuskeln, men nu senast så tror jag att han gjorde fel. Fick ett stort blåmärke som nu har övergått i orange, en missfärgning av huden alltså. Kan man göra nånting för att det ska gå bort? Är så ledsen så jag gråter nu. Skulle inte ha låtit dem sticka mig...

• Svar på tråden Hjälp! Missfärgad hud efter järninjektion!
  • Entjejskonto
    Fridha74 skrev 2023-12-02 11:51:09 följande:

gick tillbaka och de säger det är en allergisk reaktion, min kompis som är läkare säger att det har läckt och inte alls allergisk reaktion. sprider sig fortfarande och ser hemskt ut, orkar inte detta också med allt annat i mitt liv Exakt sådär min arm ut samt blåmärke under. De är inte en allergisk reaktion utan de är järnet som läckt. Allergi my ass! Gå tillbaka igen 

• Aliona

Min fru fick också det. Inte blåmärken utan som du säger rostfärgade märken. De satt i ett tag men försvann sen. 

• Anonym (Gevalia kaffe)

Vad är anledningen till att man får järninjektion? Jag har järnbrist men ska äta tabletter vilket jag är tacksam för när jag läser den här tråden. 

• Anonym (Ssk1)
    Anonym (Gevalia kaffe) skrev 2024-01-07 11:43:54 följande:

Vad är anledningen till att man får järninjektion? Jag har järnbrist men ska äta tabletter vilket jag är tacksam för när jag läser den här tråden. 

När man inte klarar att ta upp järnet i tabletter då kan man få injektioner istället. Eller intravenöst. 
  • Emine

Till er som fått missfärgad underhud av järninfusion vill jag tipsa om https://laserverket.se/ i Stockholm. Min arm såg ut som på en av bilderna i tråden här och redan efter en behandling (med två sorters laser) bleknade fläckarna väldigt mycket. Man måste dock ha tålamod att vänta (flera månader) efteråt eftersom det tar tid för pigmentet att försvinna. Efter två behandlingar kommer fläckarna troligtvis vara nästan helt borta. Se också till att anmäla som vårdskada till Löf. Lycka till!

• Entjejskonto

Har någon följ upp sina järnvärden efter detta? Mina var bra för första gången 2 år efter injektionen som blivit fel.... Sjukt va?

• Anonym (Ssk1)
    Entjejskonto skrev 2024-03-24 14:26:25 följande:

Har någon följ upp sina järnvärden efter detta? Mina var bra för första gången 2 år efter injektionen som blivit fel.... Sjukt va?

Nej, varför skulle det vara sjukt?

Många som behandlas med järninjektioner under en period får bra värden och kan avsluta behandlingen. 
  • Entjejskonto
    Anonym (Ssk1) skrev 2024-03-24 14:49:22 följande:
    Nej, varför skulle det vara sjukt?

Många som behandlas med järninjektioner under en period får bra värden och kan avsluta behandlingen. 
    Innan den senaste injektionen jag fick för 2 år sen hade jag fått 5 eller 6 injektioner. Så det krävdes alltså 6 eller 7 injektioner innan mina värden blev bra. Är det en slump att när det blev fel med injektionen som läckte och färgade min hud (som fortfarande syns) - att de först då blev bättre? Ja, de tyckte jag var sjukt haha. Fattar att man blir bättre av injektionerna självklart (de är ju syftet) men just att de blev bra först när "det blev fel" var sjukt, menar jag
  • Jenlag

Hej, hur har det gått för alla? Min arm blev grovt missfärgad idag pga av att infarten gick igenom venen och läckte i 10 min innan allt upptäcktes. är rädd min arm för alltid kommer vara förstörd nu. 

• Anonym (Flying high)

Samma sak hände mig.. Har också mårke nu ca 15 cm av järnet. Höll på svimma när jag fick droppet så fick avbryta för det gjorde så ont.

Jag fick en stor inflammation nån dag efter med hög feber och kraftig verk i armen att jag behövde uppsöka sjukvård akut. Någon som upplevt det?

jag Är så himla arg och vill anmäla både sköterskan och händelsen och få ersättning om märket blir bestående vilket det säkert kommer bli. Doktorn från vårdcentralen pratade om anmälan hos läkemedelsförsäkringen? Vart har ni andra anmält? och vad har ni fått i ersättning? 

• Linda Alm

Hej alla, 
    Jag har inte tidigare skrivit i denna tråd utan hittade den då jag själv nu har råkat ut för samma sak som flera av er beskriver ovan. Efter en järninfusion för ett par veckor sedan har jag fått en stor rostfärgad fläck på ena armen. De indikationer jag har fått från vården är tyvärr att fläcken kan vara permanent. Jag skulle väldigt gärna vilja höra hur det har gått för er andra, har era fläckar bleknat något eller har ni lyckats behandla fläckarna för att göra dem mer synliga? Vad har ni i sådant fall gjort för behandling? 

Jag kommer naturligtvis anmäla ärendet till LÖF och överväger också IVO. 

Är extremt tacksam om ni som ser detta vill återkoppla! 
    Hälsningar 

• Anonym (Gevalia kaffe)
    Linda Alm skrev 2024-08-05 16:24:19 följande:

Hej alla, 
    Jag har inte tidigare skrivit i denna tråd utan hittade den då jag själv nu har råkat ut för samma sak som flera av er beskriver ovan. Efter en järninfusion för ett par veckor sedan har jag fått en stor rostfärgad fläck på ena armen. De indikationer jag har fått från vården är tyvärr att fläcken kan vara permanent. Jag skulle väldigt gärna vilja höra hur det har gått för er andra, har era fläckar bleknat något eller har ni lyckats behandla fläckarna för att göra dem mer synliga? Vad har ni i sådant fall gjort för behandling? 

Jag kommer naturligtvis anmäla ärendet till LÖF och överväger också IVO. 

Är extremt tacksam om ni som ser detta vill återkoppla! 
    Hälsningar 

Varför järninfusion när det finns tabletter? Är det för att du har svårt att ta upp järnet via tabletter eller?
  • Anonym (Ssk1)
    Anonym (Gevalia kaffe) skrev 2024-08-05 17:02:53 följande:
    Varför järninfusion när det finns tabletter? Är det för att du har svårt att ta upp järnet via tabletter eller?
    Järninfusion får man när järntabletter inte hjälper. 
  • kast21

Har skrivit om vår historia innan här? allt har gått bra för min dotter. Efter 5 laserbehandlingar är märket borta. Missfärgningen var 10*30 cm och hon var bara 14 när hon fick järndroppet fel i armen. 

Löf har betalat ut ca 25000 för hennes skada.

• Jenlag

Nu har det inte gått så lång tid sen min missfärgning uppstod, men ingenting har bleknat. Jag har anmält till LÖF och funderar på IVO-anmäla också då de gjorde allt fel under injektione då jag dessutom var gravid. Jag fick också två dagar efter en reaktion med 40 grader feber och bebis blev påverka med hög puls. funderar på att pröva laserbehandling som rekommenderas här i tråden. 
    härligt och höra att det verkar funka. 

• Anonym (Ssk1)
    kast21 skrev 2024-08-25 11:11:02 följande:

Har skrivit om vår historia innan här? allt har gått bra för min dotter. Efter 5 laserbehandlingar är märket borta. Missfärgningen var 10*30 cm och hon var bara 14 när hon fick järndroppet fel i armen. 

Fel arm var det väl ändå inte. Utan snarare att det läkte ut i vävnaden. 

Så bra att hon fått ersättning. 
  • Anonym (Anonym)

Är det någon som har ont på sitt märke? Mitt märke är fortfarande som ett blåmärke, tre år senare, Jag har tatuerat över så att jag tror inte att så mycket har märket syns fortfarande, bara en liten del som inte kommer ge under tatueringen, men det är något mörkare om man ser det egentligen bara om man tittar noga så det är inget som stör. Men just att det känns som ett blåmärke så fort man kommer åt armen det känns inte riktigt rätt. Är det någon som känner samma problem? Fundera på att gå till vårdcentralen och ber dem hjälpa mig att skapa en utredning eller se vad som har hänt för att det känns inte bra, Jag kanske kan få mer ersättning dessutom från Löf om sjukvården har gett mig någon nervskada eller liknande? 

• Linda Alm
    kast21 skrev 2024-08-25 11:11:02 följande:

Hej!
    Stort tack för svar!
    Hoppas att du ser detta trots sen återkoppling från min sida. Skönt att det har gått bra för din dotter. Jag hoppas att jag också ska kunna göra en laserbehandling för att få bort missfärgningen. En läkare avrådde mig dock från laser då han trodde att det skulle kunna bli ärrbildning.. 

Jag undrar därför vad mer exakt det är för laserbehandling din dotter har gjort?
    Det finns ju många olika laserbehandlingar där ute och detta hör ju inte heller till det vanligaste problemen att behandla. Eftersom det har fungerat bra för din dotter så tänker jag att det är den behandlingen jag först får överväga:) 

Lider (liksom flera andra i denna träd) rätt mycket över missfärgningen  - om det går att komma åt genom behandling hade det varit en väldig lättnad. 

Tack igen!
  • Meddelande borttaget
  • Linda Alm
    Anonym (Anonym) skrev 2024-09-06 06:56:38 följande:

Är det någon som har ont på sitt märke? Mitt märke är fortfarande som ett blåmärke, tre år senare, Jag har tatuerat över så att jag tror inte att så mycket har märket syns fortfarande, bara en liten del som inte kommer ge under tatueringen, men det är något mörkare om man ser det egentligen bara om man tittar noga så det är inget som stör. Men just att det känns som ett blåmärke så fort man kommer åt armen det känns inte riktigt rätt. Är det någon som känner samma problem? Fundera på att gå till vårdcentralen och ber dem hjälpa mig att skapa en utredning eller se vad som har hänt för att det känns inte bra, Jag kanske kan få mer ersättning dessutom från Löf om sjukvården har gett mig någon nervskada eller liknande? 

Hej!
    Jag har också fortfarande ont i armen. Det känns, precis som du skriver, som ett blåmärke där märket sitter. Jag har bara haft mitt märke några månader så det är ju inte direkt jämförbart, men om jag vore du så skulle jag nog göra precis som du är inne på. Gå tillbaka till vc och kontakta LÖF. 

Svar på tråden Hjälp! Missfärgad hud efter järninjektion!