• Anonym

Hjälp! Missfärgad hud efter järninjektion!

Alla ni sjuksköterskor eller andra som har erfarenhet av järninjektioner. Jag har fått järninjektioner i rumpmuskeln, men nu senast så tror jag att han gjorde fel. Fick ett stort blåmärke som nu har övergått i orange, en missfärgning av huden alltså. Kan man göra nånting för att det ska gå bort? Är så ledsen så jag gråter nu. Skulle inte ha låtit dem sticka mig...

• Svar på tråden Hjälp! Missfärgad hud efter järninjektion!
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Elsa) skrev 2022-04-02 11:05:09 följande:

Om det läcker är det ju för att de injicerat fel. Det ska du inte acceptera. 
    Hoppas du även anmält den individen som gav dig järninjektionen. 

Fast att droppa går subkutant är jöttevanligt. Att infarten glider ur kärlet och att droppet går under huden. Men man måste ju vara uppmärksam på detta som vårdpersonal. Och om det är annan vätska försvinner ju detta efter ett tag. Men just ferinject har en färg som missfärgar. Provat att smörja med hiriduidsalva?
  • kast21

Hej!
    Uppdatering här om dotterns skada:
    2 laserbehandlingar gjorda i Malmö. Märket har bleknat men syns tydligt fortfarande.1,5 år sen skadan skedde..
    Fått skadan godkänd hos Löf. En förskottsbetalning har betalats ut hittills.
    Nya behandlingar väntar i höst.

• Anonym (Ssk1)
    kast21 skrev 2022-06-22 22:09:57 följande:

Hej!
    Uppdatering här om dotterns skada:
    2 laserbehandlingar gjorda i Malmö. Märket har bleknat men syns tydligt fortfarande.1,5 år sen skadan skedde..
    Fått skadan godkänd hos Löf. En förskottsbetalning har betalats ut hittills.
    Nya behandlingar väntar i höst.

Har ni prövar med hiriduid-salva?
  • kast21

Ja men jag tror skadan ligger för djupt i hudlagren för att den ska hjälpa.

• Entjejskonto

Hur mycket fick ni från löf? Jag fick 700 kr och kan pröva ärendet igen när det har gått 1 år, vilket blir ca oktober.. Vore intressant att se en bild på hennes märle så man kan jämföra med behandlingarna samt storleken med hennes och mitt 

• kast21

Vi fortsätter med laserbehandlingar, senaste i slutet av november. Något blekare märke nu. Nästa blir i mars/april. Får ersättning för förlorad inkomst och transportkostnader av LÖF.

• Fridha74

Detta är en gamla tråd men hoppas att någon kan svara, fick injektion i onsdags och hela min arm ser rostig ut som någon slagit mig!! Första gången, går det bort?? så förtvivlad!! 

• Anonym (Ssk1)
    Fridha74 skrev 2023-12-01 12:19:13 följande:

Detta är en gamla tråd men hoppas att någon kan svara, fick injektion i onsdags och hela min arm ser rostig ut som någon slagit mig!! Första gången, går det bort?? så förtvivlad!! 
    //

Det där ska du gå tillbaka med gör så ska det inte bli. Här har någon gjort ett grovt fel och det ska anmälas, av både dig och där du fick injektionen.
  • Fridha74

gick tillbaka och de säger det är en allergisk reaktion, min kompis som är läkare säger att det har läckt och inte alls allergisk reaktion. sprider sig fortfarande och ser hemskt ut, orkar inte detta också med allt annat i mitt liv 

Svar på tråden Hjälp! Missfärgad hud efter järninjektion!