• Omorfia

    Vem är höginkomsttagare?

    I barnbidragsdebatten förekommer frekvent begreppen låg- och höginkomsttagare utan närmare specificering. Jag undrar vad folk här på FL anser vara en låg- respektive höginkomsttagare?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-29 18:55
    Please folks, självklart pratar man om lön före skatt.

  • Svar på tråden Vem är höginkomsttagare?
  • Doktorn
    Ari Gold skrev 2011-06-30 19:41:39 följande:
    Ja du hade rätt, han hade en lika korkad åsikt han.
    Kan du motivera sakligt varför du anser att hans (sakic19 antar jag?) åsikter är korkade? Vi har väl rätt att uttrycka vilken åsikt vi vill i detta land (inom lagens ramar förstås, men det var väl knappast det du avsåg).
    Debatt är lättare om man bemöter argument istället för att kasta skit på varandra.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Ari Gold

    Det har jag redan gjort tidigare, både påpekat det orimlga i att hävda att endast 40 000 personer i hela Sverige är höginkomsttagare medan mer ån hälften skulle vara låginkomsttagare och pekat på de politiska konsekvenserna av detta.


     


    Jag har inte fått en enda vettg förklaring däremot, till varför man skulle vilja definiera det så att 50% av befolkningen är låginkomsttagare och några enstaka procent höginkomsttagare. Vad man motiverar det med?


     


    Men det som gör att jag kallar det korkat är helt enkelt att om du frågade Kalle med en mille i årslön om han skulle kalla sig höginkomsttagare...då skulle han säga "Nejnejnej... PELLE han är höginkomsttagare han tjänar TVÅ miljoner om året" osvosvosv... det blir ju bara larvigt till slut.


  • Doktorn
    Ari Gold skrev 2011-06-30 19:59:24 följande:

    Det har jag redan gjort tidigare, både påpekat det orimlga i att hävda att endast 40 000 personer i hela Sverige är höginkomsttagare medan mer ån hälften skulle vara låginkomsttagare och pekat på de politiska konsekvenserna av detta.


     


    Jag har inte fått en enda vettg förklaring däremot, till varför man skulle vilja definiera det så att 50% av befolkningen är låginkomsttagare och några enstaka procent höginkomsttagare. Vad man motiverar det med?


     


    Men det som gör att jag kallar det korkat är helt enkelt att om du frågade Kalle med en mille i årslön om han skulle kalla sig höginkomsttagare...då skulle han säga "Nejnejnej... PELLE han är höginkomsttagare han tjänar TVÅ miljoner om året" osvosvosv... det blir ju bara larvigt till slut.


    Du missar poängen, kära Ari.  För det första har du fortfarande inte svarat på min fråga i inlägg #36.  För det andra fritar inte påpekandet att du tycker att en siffa är orimlig dig från ansvaret att hålla god ton i debatten.

    Du får tycka vad du vill om andras personliga åsikter - det är din rättighet - men vad DU finner orimligt väger inte tyngre än vad ANDRA finner rimligt.  Ord som "korkat" om åsiktuttryck säger tyvärr mer om din debattförmåga än om andras åsikter.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Hans28
    Ari Gold skrev 2011-06-30 16:28:12 följande:
    Nej du ansåg att man måste tjäna en bit över 80 000 per månad, det är inte "ungefär detsamma". Det är en avserväård skillnad i hur många som når upp till de två olika nivåerna.
    Nej det är ungefär detsamma då hon ansåg att man skulle tjäna ungefär 50.000 kr EFTER skatt och jag ansåg ungefär 83.000 före skatt. Busted!
    Dr Kungen skrev 2011-06-30 20:56:04 följande:
    Faktadebatt och saklighet igen?

    Nåja, när inte faktan och verkligheten räcker till så får du tydligen gå till personangrepp Ari - tycker du att det fungerar bra såhär långt?
    Ah fler än jag som börjar se genom Aris oförmåga att kunna argumentera sakligt.
  • Doktorn
    Hans28 skrev 2011-06-30 21:32:32 följande:
    Nej det är ungefär detsamma då hon ansåg att man skulle tjäna ungefär 50.000 kr EFTER skatt och jag ansåg ungefär 83.000 före skatt. Busted!
    Dr Kungen skrev 2011-06-30 20:56:04 följande:
    Faktadebatt och saklighet igen?

    Nåja, när inte faktan och verkligheten räcker till så får du tydligen gå till personangrepp Ari - tycker du att det fungerar bra såhär långt?
    Ah fler än jag som börjar se genom Aris oförmåga att kunna argumentera sakligt.
    Precis så. Ari gör sig skyldig tiull dubbelfel i den här debatten. Först raka faktafel som att 50000 kr efter skatt inte är "ungefär detsamma" som drygt 80000 kr före skatt. Därefter personangrepp istället för att fortsätta den sakliga diskussion.

    För övrigt är jag fortfarande nyfiken på svaret på min fråga, med tanke på hur många i Sverige som jobbar deltid. Jämför man "höginkomsttagare" och "låginkomsttagare" så haltar jämförelsen när man börjar tycka synd om deltidarbetande överläkare - det måste vara heltidslönen som jämförs.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Doktorn

    Oj vad mycket stavfel i mitt inlägg!  Glömde korrekturläsa... Skäms
    Nåja, tanken går nog fram.


    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Hans28
    Ari Gold skrev 2011-06-30 19:59:24 följande:

    Det har jag redan gjort tidigare, både påpekat det orimlga i att hävda att endast 40 000 personer i hela Sverige är höginkomsttagare medan mer ån hälften skulle vara låginkomsttagare och pekat på de politiska konsekvenserna av detta.


     


    Jag har inte fått en enda vettg förklaring däremot, till varför man skulle vilja definiera det så att 50% av befolkningen är låginkomsttagare och några enstaka procent höginkomsttagare. Vad man motiverar det med?


     


    Men det som gör att jag kallar det korkat är helt enkelt att om du frågade Kalle med en mille i årslön om han skulle kalla sig höginkomsttagare...då skulle han säga "Nejnejnej... PELLE han är höginkomsttagare han tjänar TVÅ miljoner om året" osvosvosv... det blir ju bara larvigt till slut.


    Jag har svårt att se att mer än hälfen av den arbetsföra befolkningen skulle tjäna mindre än 20.000 kr före skatt per månad. Jag gjorde även en sökning i SCB:s bas från 2009 på samtliga sektorer, samtliga yrken, samtliga kön och fick fram att den 25:e percentilen låg då på 21600 kr per månad dvs 25 procent av de anställda har lika eller lägre lön än måttet visar. Jag undrar då hur du Ari har kommit fram till att 50 % av befolkningen är låginkomsttagare eller du kanske åsyftar en annan siffra än de 20.000 kr per månad som jag tyckte var gränsen för låginkomsttagare? www.ssd.scb.se/databaser/makro/SaveShow.asp
    Gör man samma sökning på 75:e percentilen så får man fram siffran 30.000 kr. Detta innebär om jag tolkar statistiken rätt att 50 %, 2009 hade en månadslön på mellan 21600 kr och 30.000 kr.

    Ja kalla det larvigt om du vill men det är ju ett faktum att de flesta saker och ting är relativa.
  • Hans28
    Doktorn skrev 2011-06-30 21:39:41 följande:
    Precis så. Ari gör sig skyldig tiull dubbelfel i den här debatten. Först raka faktafel som att 50000 kr efter skatt inte är "ungefär detsamma" som drygt 80000 kr före skatt. Därefter personangrepp istället för att fortsätta den sakliga diskussion.

    För övrigt är jag fortfarande nyfiken på svaret på min fråga, med tanke på hur många i Sverige som jobbar deltid. Jämför man "höginkomsttagare" och "låginkomsttagare" så haltar jämförelsen när man börjar tycka synd om deltidarbetande överläkare - det måste vara heltidslönen som jämförs.
    Ja det var därför jag skrev att jag menade heltidslön annars jämför du inte äpplen med äpplen utan med päron.
  • Hans28
    Ari Gold skrev 2011-06-30 19:41:39 följande:
    Ja du hade rätt, han hade en lika korkad åsikt han.
    En petitess bra en som kallar sig Mrs bör sällan vara en han.
  • Hans28
    Ari Gold skrev 2011-06-25 22:50:51 följande:

    Ytterligare ett intelligent förslag...(?)


    Medianlönen i Sverige var sist jag kollade ca 25 000 kr. Dvs hälften av sveriges löntagare tjänar mindre än då och hälften mer. Bidragstagare och studenter ej medräknade.


    Hälften av sveriges löntagare är låginkomsttagare och ungefär 5% höginkomsttagare enligt Vinga1972.


    Verklighetsförankring, någon?


     


     


    Sökte på Medianlön och fick då fram följande information:

    Medianlönen är den lön som ligger i mitten av spannet. Är spannet jämnt delbart är medianlönen medelvärdet av de två löner som ligger i mitten av spannet.
    Ett exempel. Om följande löner finns: 10.000 kr, 12.000 kr, 18.000 kr, 19.000 och 35.000 kr blir medianlönen 18.000 kr. Jag tycker att percentiler/kvartiler mer symboliserar ett bra jämförelsematerial.

    Jag märkte även att länken som jag skickade förut inte fungerade.

    2009 var följade siffror aktuella:

    10:e percentilen
    19300 kr
    25:e percentilen
    21600 kr
    75:e percentilen
    30000 kr
    90:e percentilen
    39300 kr

    Vi se där att endast 10 % tjänade mindre än 19300 kr/mån vllket med dagens löneökning i runda slängar kanske kan avrundas till 20.000 kr?
  • brokig

    Jag tycker också det är vettigt att basera begreppen på percentiler för att få det mer relevant också över tid. Man kan ju även diskutera vilka som man ska inkludera i beräkningen, hela befolkningen, personer mellan 18 och 65 år, personer med inkomst från lönearbete etc.

    Jag har för mig att ett argument till att höja gränsen för statlig skatt var att en tredjedel av de yrkesarbetande idag betalade statlig skatt, inte de allra mest välbetalda som amn tidigare argumenterat med. Man skulle ju även kunna ange gränsen för statlig skatt som gränsen för höginkomsttagare alt anse att de som betalar värnskatt är höginkomsttagare.

Svar på tråden Vem är höginkomsttagare?