• Zofye

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.

Hej hej! Har kikat i denna tråd ett bra tag men inte skrivit nått. Är så sugen att också inreda mitt hem i vitt, romantiskt och lantligt *drömmer mig bort*.
    Men än så länge bor vi i hyresrätt och möjligheterna är således något mer begränsade än om man hade hus. Men det kommer ett hus också såsmåningom.
    Hur som helst, min sambo är sugen att byta soffa. Han är min raka motsats och gillar modernt, raka linjer och gärna svart och vitt... Hur ska vi komma överens???
    I och för sig brukar jag alltid få som jag vill i slutändan, men det här med soffan tror jag att jag måste vika mig för. Han borde ju få nått som är "hans" liksom...
    Han är väldigt sugen på denna http://www.mio.se/Sortiment/Vardagsrum/Soffor/Tireno/?p=1 och jag skulle hellre vilja ha en i ett ljust tyg i den här stilen typ... http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80103141

Ni som har så fint hemma, vad har ni för typ av soffor??

• Zofye

Går det överhuvudtaget att få till en lantlig romantisk stil om man väljer en skinnsoffa??
    Min sambo vill gärna ha en skinn istället för tyg, som vi har nu...
    Blir ju knäppt att ha väldigt lantlig romantisk stil i alla rum utom ett också

• Zofye

Det blir nog något sånt. Vi ska och kolla på soffan idag. Om nu min sambo behagar vakna nångång

Gullfina skrev 2008-06-24 12:35:08 följande:
    Jo men du...det går väldans bra att kombinera stilen med soffan. Shabby-stilen är ju lite blandad. Jag tycker t.o.m att det kan vara snyggt att bryta med något udda i. Lägg en vit filt över armstöden, eller en vit fäll i soffan med mysiga vita lantliga kuddar. Toppen ,vet du!
  • Zofye

Jag har köpt vit väggfärg från ÖB att grunda med. Sen brukar jag stryka det sista lagret med en halvblank möbelfärg från Colorama eller liknande färgbutik, så man får en snygg yta
    Jag brukar bara sandpappra så färgen får fäste och sen grunda med en färg av billigare sort. Det har då fungerat bra på det jag målat!
    Måste lägga upp lite bilder i galleriet tror jag 
    tex;
    Gungstolen före: www.familjeliv.se/hem/lav0lina/gallery/phpynaicd.jpg
    Gungstolen efter: www.familjeliv.se/hem/lav0lina/gallery/phpolr1gp.jpg

Tutilure skrev 2008-06-25 10:58:42 följande:
    Ni som har målat om möbler vita, vad har ni använt för färg?Tyckte att jag läste förut att någon använt någon färg från Rusta?Ska måla om en byrå som är i lackad furu nu.
  • Zofye

VI har kollat på soffor idag och fastnade båda två för denna: http://www.mio.se/Sortiment/Vardagsrum/Soffor/Caracas/
    (ej tyg)
    Dock är dom väldigt stora och det skiljer bara 35 cm i längd på två- v/s tresitssoffan, så vi kommer nog mest troligt att köpa två tvåsits, istället för en trea och en tvåa som vi tänkte från början.

Såhär har vi det möblerat nu
    dock ser det betydligt mörkare ut på bilden än vad det är    
    www.familjeliv.se/hem/lav0lina/gallery/phplt23tr.jpg

Och såhär tänkte vi i så fall möbleringen av nya sofforna
    www.familjeliv.se/hem/lav0lina/gallery/phpl6f4zd.jpg

Vi  kommer byta ut även TV-bänk, högtalare *kräks* vitrinskåp, vardagsrumsbord etc. Hela vardagsrummet får ny möblering egentligen. Jag vill även bort med barbordet, men sambon vill gärna ha det kvar. Men det ryker nog snart det också

• Zofye

och kortväggen till höger i nederkant är täckt av fönster och balkongdörr.. annars hade vi nog gärna möblerat på ett helt annat sätt

• Zofye

Men kanske det inte bli dumt att brya av allt det blåa med lite rött ?
    Fast jag vet inte, jag förstår varför du har beslutsångest!
    Dom var ju billiga, köp en blå och en röd så kan du variera efter tycke och smak

• Zofye

Tack!
    Fast någon direkt "bar" har vi inte... Det står bara ett barbord där med fyra storlar som flitigast används av katten som sovplats
    Vi använder det i princip aldrig..
    Hemma hos min mamma finns ett mindre runt matsalsbord från då min pappa var barn (inte alls stort, 4 stolar) som jag så gärna hade velat måla och sätta i vardagsrummet istället, som en matplats. Men det är han inte alls pigg på!

Nån som har tips om snygga möbler till sofforna förresten? Kan man ha vitt (typ lite gammeldags) eller bör man satsa på nåt kraftigare träslag? Det kan ju lätt bli mörkt...

Min sambo har förresten kastat in handduken när det gäller modernt minimalistiskt och högblankt som han hade tänkt sig
    *segerdans*

Ankmor skrev 2008-06-25 18:07:41 följande:
    Snygg soffa. Den nya möbleringen är jättefin/bra! Baren försvinner när han märker att den inte behövs Du kanske kan locka med ett snyggt vitrinbarskåp att hänga på väggen??
  • Zofye

Åååh, jag vill också ha en sån karl!
    Min bara suckar och säger "jaha, var ska du rymma det där då?

Hjorthan skrev 2008-06-25 20:20:37 följande:
    Instämmer i ditt HURRA!!! Min make har blivit helt omvänd vad det gäller vitfärg. När vi är på loppisar eller kollar på blocket så kan han mycket väl kalla på mig och utropa: Detta skulle väl bli kanon i vitt!
Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.