Inlägg från: Hjorthan |Visa alla inlägg
  • Hjorthan

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.

nublu skrev 2008-06-17 19:39:18 följande:
    Sabla FL! Lotta: Jag försöker få maken att inse att det bara behövs liiiite piffing för att det ska bli beboeligt. Piffing betyder i det här fallet att borra ny brunn, fixa avlopp och dra in vatten och avlopp, byta ut elen och köket plus bygga ett hus till för tvättstuga, bad/bastu och butik. Det fixar han plättlätt medan jag målar huset vitt inuti och planterar en gammaldags rosenträdgård.
    Låter som en alldeles utomordentlig plan tycker jag! Go for it!!!
  • Hjorthan

Jag kikar in lite snabbt för att önska er alla en underbar midsommarafton i morgon. Och så läste jag i vita tråden att numberone har fått sin lilla Ellen. Hon var tydligen rätt medtagen när hon kom ut och har legat nedsövd och fått hjälp att andas, men som jag förstod det så andas hon själv nu och mår bättre. Massor av kramar till numberone!

• Hjorthan
    Mammatilltretroll skrev 2008-06-21 22:16:22 följande:
    Hej igen tråden! *ropar högt och försöker göra mig hörd*Jag är på jakt efter en tavellist att ställa kokböcker på och en fin spegel till vår hall och skulle bli jätteglad om någon hade något tips på vart man kan hitta detta, gärna på nätet?
    Hej på dig!

Tavellister för en billig peng finns på Ikea, där har jag i alla fall köpt mina. Och Jysk har en jättefin shabby spegel (också till bra pris), tror jag har någon bild på den i mitt galleri, den hänger över vår spis i vardagsrummet.
    Mammatilltretroll skrev 2008-06-21 22:18:59 följande:
    Eller en vit fin hylla som inte är så djup skulle vara ännu bättre faktiskt.. till vår hall alltså :)
    Jag har hittat ett antal fina små hyllor på loppis, och själv målat dom. Vet tyvärr inte så här på direkten om det finns på nätet, vilket det ju säkert finns, men det brukar tyvärr vara rätt så hutlösa priser på vissa saker över nätet.
  • Hjorthan
    Rosesarered skrev 2008-06-21 23:08:39 följande:
    Lite nyfiken om det är någon som har spotlights i sitt tak? Har sett olika inspirationsbilder, speciellt skånelängor, med olika typer spotlights system. Vissa har långa vajrar system och endel med spotar på en skena. Söker nu mer inspirationsbilder.Tack!
    Jag har inga spotlights i taket, men dock infällda i vår bjälke i taket i matrummet. Syns en av tre här på denna bild.

• Hjorthan
    Mammatilltretroll skrev 2008-06-21 09:31:25 följande:
    Vi har köpt ett begagnat IKEA skåp i massiv trä som är vitlaserat (det var det när första ägaren köpte det på IKEA).Vi tycker att färgen snarare är aprikos än vit och skulle vilja få den mer vit, men inte helvit och gärna lite sliten look på skåpet. Hur gör man?? Hjälp!Kan jag bara slipa av ytan lätt och sen vitlasera på?Ska man rolla på lasyrfärgen eller ska man penselmåla?Måste man tvätta innan?Och hur får man till Shabby Chic looken?
    Du fick bra råd i vita tråden såg jag. Använd inte lasyr utan heltäckande färg, t ex Rustas vattenbaserade lackfärg, eller snickerifärg. Vill du få fram "riktig" shabby chic stil på skåpet så bör du måla med mörk färg först. Jag har läst att vissa bara måla den mörka färgen där de vet att de ska slipa efteråt, t ex på kanterna, runt knopparna m m. Måla sen några lager med vit färg, och sen är det bara till att gå på med det verktyg du tycker känns bäst att använda. Gullfina här i tråden använder sig av kniv vet jag, och skrapar fram den slitna looken. Jag har använt mig av både sandpapper och kniv. Just kring knoppar och handtag blir det bra att slipa med sandpapper så att det ser riktigt sådär gammalt och nött ut.

Vet inte om du såg Simon och Thomas inredningsprogram i fjor, då Simon band fast stolar i långa rep efter bilen och sen gav sig ut och köra. Jag tyckte nog att de stolarna blev lite väl slitna, såg mer ut som om en hund gnagt på benen än naturligt slitage. Men visst var det väl så att de även gjorde ett stort skåp i shabby stil? Kolla på TV3:s hemsida, man kan kanske se gamla program där. Då kan du få tips på hur du gör.
  • Hjorthan
    Tårtsmulan77 skrev 2008-06-22 06:19:11 följande:
    God morgon i tråden!Hoppas ni alla har haft en riktigt härlig och mysig midsommar numberone: GRATTIS till lilla Ellen
    God morgon!

Är du också uppe med tuppen?
    Själv har jag varit vaken sen 4. Vår ene son har haft 5 stycken kompisar här sedan i går eftermiddag. De har suttit ute i vårt garage alla 6 och "lanat", spelat data. Och när de har sina såna här "lan-kvällar" så går de inte och lägger sig förrän fram på morgonkvisten. Så klockan fyra stövlade de alla 6 ut från garaget och skulle ut till tälten som vi satt upp i trädgården. Men inte skulle de somna direkt inte, nä, de har legat och snackat och skrattat och tjoat och tjimat i sisådär två timmar nu. Både maken och jag har varit ute några gånger och bett dom dämpa sig, och nu kl 6 tror jag att jag äntligen fick dom att förstå att det var dags att sova.

Sitter här och funderar på när jag ska ta och gå ut i trädgården och pyssla och hålla liv och störa dom riktigt mycket! Nä, skämt åsido, de får nog sova fram till middag tror jag.
  • Hjorthan
    Tårtsmulan77 skrev 2008-06-22 06:23:06 följande:
    clara: Den här spegeln har vi i vår hall.Det ska egentligen sitta en liten hylla nertill på spegeln men den har vi valt att inte sätta dit, Spegeln kommer från Ellos.
    Den spegeln har jag med i vår hall, jag har hyllan på min. Visst är det en enkel söt spegel, jag är jätteförtjust i den. Köpte den dessutom när jag hade rabatt på ellos så det kändes som ett riktigt bra köp.
  • Hjorthan
    Tårtsmulan77 skrev 2008-06-22 06:28:40 följande:
    Hahaha...ja se ungdomar......tänk när en annan var ung och ORKADE hålla igång så.Nu är jag för gammal och alldeles för trött på kvällarna
    Fast jag har nog aldrig orkat hålla mig vaken fram till kl 6 på morgonen! Har alltid varit trött på kvällarna tycker jag. Tror att det längsta jag varit uppe är till kl 4. Och det skulle jag defintivt inte orka nu.

Undras hur tidigt jag kommer att stupa i säng i kväll!!!

Nu kom precis sonen in och la sig i soffan i vardagsrummet, det var nog lite trångt och inte så bekvämt i tältet! Kan avslöja att han ser mer död än levande ut! Ja ja, det straffar sig att vara uppe hela natten!
Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.