Inlägg från: Mammatilltretroll |Visa alla inlägg
  • Mammatilltretroll

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.

Om här finns någon med lite tid över skulle jag bli jätteglad för råd ang vår soffa..
    Bilder på hur trist den är idag finns i mitt galleri under mappen Vårt Hus.

Idag har vi köpt ett nytt superfint vardagsrumsbord som är större och shabby chic slitet, vitt såklart... :)

Vi har alltså två sängar som hörnsoffa men ska nu göra den vit och roligare..
    Tanken är helvita sängkappor, lite större kuddar längst bak (65x65 cm) i vitt - vad tror ni om dessa fodral till alla 8 stora ryggkuddar
    ?
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20093649

Och sen ska vi då byta ut de mindre kuddarna som är 50x50 till några andra fodral.
    Jag har kikat på lite olika på
    http://www.elsashem.se/showProducts.asp?kat=13
    http://www.nogautvalt.se/group.asp?group=4
    http://www.systerlycklig.se/

Men jag är så himla velig och dålig på att få en fin kombo av färg och mönster...
    Helst vill jag nog inte ha mer än 3 olika mönstrade kuddar (alltså två av samma mönster går bra, men inte liksom 8 olika mönstrade kuddar).

Vad tror ni kan bli bra?
    Jag vill ha era kloka råd! Vilka skulle ni kombinerat?
    Det ska alltså bli 8 stycken 50x50 kuddar..
    De svart/vit blommiga kuddarna (den som är en närbild på) kan jag tänka mig att ha kvaromden går att kombinera med andra fina?

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Mammatilltretroll

libero: Nä jag gillar inte heller helsvart, men vitt tillsammans med lite svart tycker jag om :)
    Ser du soffan i mitt galleri?

• Mammatilltretroll

Idag har vi som sagt en mörkgrå soffa och jag tycker att ljusa fläckar ofta syns i, typ välling,smör, yogurt, glass..
    Men oftast tycker jag att de blir fläckfria efter tvätt på 40 grader i maskin..

Jag är sååå sugen på en vit soffa och la idag ett vitt överkast över soffan för att se hur det såg ut. Efter en minut var det tre fina chokladfläckar mitt på.. och jag började fundera på om vit soffa var så bra idé?

Men vitt kan man väl typ köra klorin påom inte vanlig fläckborttagning funkar?
    Och klädseln är alltså tvättbar i maskin på 40 gader..

Vad säger ni - vit soffa + småbarn - Tumme upp eller Tumme ner?

• Mammatilltretroll

libero: Ja, Green Gate har fina, men frågan är vilka jag ska köpa :)
    Alla är så fina, men man kanske inte vill blanda för många mönster?

• Mammatilltretroll

Soffan INNAN påbörjan av förändring
    DSC03688.JPG

Soffan med vita överkast på..
    Tanken är att vi ska ha fler sådana där vita stora kuddar som står längst bak, men med andra överdrag.. och sen få in andra fina kuddar så att soffan blir mysig..
    soffan.JPG
    soffa.JPG

Men nu behöver jag hjälp att pimpa upp soffan..
    Ska jag lägga upp bilder på potentiella kuddar eller orkar ni gå in i mitt galleri och kika??
    http://www.familjeliv.se/hem/clara/galleri.php?cur_album=V%E5rt+hus

• Mammatilltretroll

Jag hade liten fundering på att köra med blommigt överdrag, typ detta
    överkast.jpgoch sen enfärgade kuddar till istället...?

• Mammatilltretroll

Hej igen tråden!
    Hoppas någon orkar och vill tycka om vår soffa... :)

Nu har jag smakrådsönskan om vår hall också..
    Vi håller på att renovera lite light hemma. Hallen är nymålad i vitt. På väggen som ligger till höger sett framifrån på bilden ska en fin vit spegel 50x50 cm upp och under den en shabby vit hylla med lite värmeljus på.
    Jag var så trött på att se röran med skor och jackor så jag testade att hänga upp ett tyg på en gardinstång framför.
    Men jag kan inte bestämma mig för om det blev bra eller inte. OM det ska vara tyg så ska det bli ett annat tyg, men det kändes kanske lite väl kalt om man inte ser någonting alls?
    Eller kan man ha ett tyg hängandes bara på sidorna som en gardin?
    Vad tycker ni?
    Vad ska vi göra åt hallen? Draperi eller inte?
    Om vi inte har draperi kanske vi borde fixa nya hyllplan som går från vägg till vägg, eller funkar det med 10 cm luft på varje sida som det är nu?

DSC03692.JPG
    DSC03693.JPG

• Mammatilltretroll

Nu frångår detta ju vitt såklart, men jag frågar ändå eftersom jag tycker ni har så bra smak.. :)

Om vi skulle köra på en kombo av nedanstående, hur tror ni att det blir?
    Vi vill gärna ha in lite färg och lite lantlig känsla...
    (Ja, jag vet att jag ältar vår soffa *skämmas*)

Överkast
    66595_PE181242_S4.jpg
    Stora kuddar längst bak
    thisted.jpg

Mindre kuddar i soffan
    74180_PE190929_S3.jpg
    66537_PE179579_S4.jpg
    66536_PE179578_S4.jpg
    51141_PE150700_S4.jpg

• Mammatilltretroll

Okej tjejer, en sista soff fundering, orkar ni med det?

Nu har jag vänt helt och funderar på att ställa två stycken 2 sits IKEA Klippan  eller Lillberg så som sängarna står och agerar soffa på denna bild
    soffa.JPG

klippan.jpg
    Eller denna fast med vitmålad stomme..
    lillberg.jpg
    Och sen många fina kuddar!!

1750s.jpg
    och
    489_m.jpg

Kanske kan man lägga ett vitt överkast i själva sittdelen av soffan.. Förstår ni hur jag menar? Alltså i mitten från armstöd till armstöd.
    Kanske ett helvitt eller någon fin från Green Gate?

Tror ni att det ser mindre klumpigt ut än sängarna som vi har idag?

Vilken tror ni blir bäst - Klippan eller Lillberg soffan?

• Mammatilltretroll

Oj vilken  överraskning, jag som trodde alla skulle tycka soffor skulle bli myyyycket nättare och bättre? :)

• Mammatilltretroll

Tack underbara människor  för att ni funderar och återkommer till världens veligaste kvinna..Flört

Tror ni det skulle funka med Både sängkappa Och överkast? Eller ska man köra på bara sängkappa?
    På bilden på den gamla soffan när den var i grått var det bara sängkappa..
    DSC03688.JPG
    På den ljusa bilden är det bara IKEAS billigaste överkast och jag tycker det ligger så slaffsigt på golvet nedanför hörnet på sängen...?
    soffa.JPG

Något annat jag är lätt bekymrad över är om det verkligen går att ha vita överdrag. För ändå om de är maskintvättbara 40 grader så blir det kanske en hel del fläckar som inte går bort? Vi har ju trots allt 2 barn under 3,5 år...

• Mammatilltretroll

Åh den sängkappan med brodyr älskar jag!
    Men jag har varit lite insnöad på endast sängkappa och inget överkast och då krävs det att det är lite kraftigare bomullstyg för att det inte ska sladdrigt ut på ovansidan..
    Men den kanske kan funka med ett helvitt överkast över? Eller kanske med det blommiga från IKEA? :)

• Mammatilltretroll

Kvällen lider mot sitt slut men ni håller igång - härligt!

Vit spetskappa med Alvine överkast låter som en härlig kombo! Det enda jag är lite orolig för är att det ska bli för mycket säng med både sängkappa och överkast..?
    Bara sängkappa blir ju mer som ett sofföverdrag,medans ett överkast ovanpå blir lite sängkänsla..
    Ioförsig så gör det väl inget egentligen, att det blir sängkänsla alltså.. Det är ju ändå två sängar ;) och det blir gosgt med överkast också!

Jag har två målerifrågor:
    Fråga ett..
    Vi håller på att måla om alla väggar hemma, än så länge två rum klara men 3 kvar. Vi har målat med Butinox grundfärg vit. Ja, alltså utan att blanda till eller bryta. Men den känns lite sjukhusvit..
    Vilken vit färg har ni använt till väggarna?

Fråga nummer två...
    Jag har köpt en begagnad IKEA byrå som är vitlaseradoch jag tror sen lackad, men den ser snarare aprikos ut än vitsom jag vill ha den. Den var vitlaserad när den inköptes på IKEA så det är inget första ägaren gjort.
    Nu vill jag alltså måla om: Hur gör jag och vilken typ av färg ska användas??

• Mammatilltretroll

Åh jag letar efter ett sådant där liten fin ljuslykta som ser ut som ett hus, men hittar det ingenstans..
    Är det någon som vet var det finns?

• Mammatilltretroll

Vi ska också till Öland där vi har sommarhus, Löttorp.. och hoppas på sooool! :)

Jag har en dörr-fråga:
    Vi skulle vilja byta ut en eller två av våra tråkiga moderna innerdrörrar till någon som ser gammeldags ut. På blocket har jag tittat men alla riktigt gamla dörrar är ju helt fel mått på *Suck*
    Finns det någonstans man kan köpa nyproducerade dörrar och handtag som ser riktigt gamla ut? Och kostar det multum eller?

Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.