• ANOF

Grannkatt som skrämmer vår katt...

FruSundahl skrev 2008-04-03 15:49:03 följande:
    Ja men anmäl då, enda sättet att få bort katten på om du redan pratat med ägaren!Så slipper du ju den sen. Se där problemet löst!
    Det finns även andra sätt som vi har beskrivit i tråden.
  • ANOF

Earth Angel skrev 2008-04-03 15:49:56 följande:

Har du läst vad jag skrivit tidigare eller?När man kastrerat ett djur, precis som även jag gjort med mina katter; så åsamkar man dom att dom kommer vara lägre i rang än ett okastrerat djur! Därför är det också större risk att dom kommer få problem om man släpper ut dom. Vare sig du tycker det är rätt eller fel är det tyvärr så naturen fungerar.
    Ja men, hon släpper ju ut katten på sin EGEN tomt. Och där har grannens katt inget att göra. Går den in där så får den också räkna med konsekvenser.
  • ANOF

Anonym (tröttsamt) skrev 2008-04-03 15:52:05 följande:

Tycker att det är SÅÅÅ fånigt med människor som vill förbjuda lösa katter.
    VILL förbjuda? Det ÄR i princip förbjudet om den ställer till problem.
  • ANOF

Anonym (gilla läge) skrev 2008-04-03 15:52:14 följande:

Det finns visst generella koppeltvång på hund! Mellan 1 mars och 20 augusti får hundar inte springa lösa i skog och mark där de kan störa djur och annat. I bostadsomården och tätbebyggda områden gäller alltid koppeltvång OM man inte har sån kontroll över sin hund att den går som om den vore kopplad.detta gäller överallt i sverige.
    Det samma gäller för katt.
  • ANOF

Anonym (gilla läge) skrev 2008-04-03 15:57:40 följande:

Och vad tycker du att TS ska göra för att "korrigera" katten då?
    Hon får väl ha lite fantasi. Det är nog inte så svårt. Katter tycker ju inte om vatten och särskilt inte citron och ättika. Att spruta vatten på den avskräcker ju. Eller så kanske hon kan ta en blomspruta med citron eller ättika när den sitter i buren.

Var bor du någonstans Ts? Om du vill ha hjäp med det här problemet.
  • ANOF
    SilentStar skrev 2008-04-03 16:09:31 följande:
    Nej fy för! Vilka påhitt, bara rent djurplågeri! Varför inte tag tag i dte på rätt sätt, genom att anmäla ägaren? Ägaren bryter faktiskt mot lagen genom att låta katten springa lös i tätbebyggt område.
    Ja, det är nog bäst att prata med polisen. Men frågan är om dom gör någonting. Eller om hon kör iväg med katten till polisen och säger att hon hittat den och att den verkar förvildad.
  • ANOF

Earth Angel skrev 2008-04-03 16:15:33 följande:

Men vad är det för påhitt du kommer med?!Man kan inte bara ta andras djur och säga att dom inte har ngn ägare eller att den är förvildad!
    Nej, det är nog rätt, det är nog dumt. Det är nog bättre att köra den till polisen och berätta hur det ligger till så kanske dom kan skriva en anmälan på det. Sen får ägaren komma och hämta ut katten.
  • ANOF
    SilentStar skrev 2008-04-03 16:17:30 följande:
    Lika smarta påhitt som alltid...VARFÖR skulle TS säga tat den är förvildad? Till vilken nytta? Hon ska inte anmäla till polisen, hon ska anmäla till vem det nu än är som är ansvarig för området dom bor på.
    Om det nu skulle va ett område med hyresrätter. Men vad jag förstår så verkar det vara hus, och då finns det kanske ingen som ansvarar för området som kan ta hand om en katt. Då är det bättre att gå till polisen.
  • ANOF
    SilentStar skrev 2008-04-03 16:21:57 följande:
    Vet inte om dte är svårt att få dom dömda MEN dte är faktiskt lag på att katter inte får gå lösa i tätbebyggda områden, så något borde man ju kunna göra, om inte bara skrämma ägaren.Men sen vet jag hur svårt det är att ha en utekatt inne. De klättrar på väggarna tillslut. Tvivlar dessutom på att grannen kommer flytta så jag ser egentligen ingen direkt lösning på problemet.FH Mamma skrev 2008-04-03 16:18:13 följande:
    Jag tror också det är svårt att lösa det här genom polisen. Dom kommer ju knappast lägga några större resurser på det tyvärr. Lösningen är helt enkelt att Ts fångar och korrigerar katten så den inte kommer tillbaka. Något annat blir nog svårt.
  • ANOF
    SilentStar skrev 2008-04-03 16:30:56 följande:
    Ja men ditt förslag är verkligen inget bra, aillafall så kvittar det nog vad vi diskuterar för TS verkar ha dunstat
    Det är ett bra förslag. Det är förmodligen det bästa förslaget hitills.
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...