• ANOF

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Pirog skrev 2008-04-04 20:32:11 följande:
    Haha, lät ju väldigt kul. I denna tråden är vi utekattsidioter, i den du hänvisar till är alla innekattsidioter.
    Jag vet inte vad som är kul. Det finns inte många fördelar med ett kattägande. Man måste ta väl hand om de djur man har. Det här verkar synnerligen kattägare ha svårt att förstå. Om man bor inom stadsbebyggelse så bör man allvarligt fundera på om man ska ha katt överhuvudtaget. Det är helt enkelt en miljö som inte passar katter på något sätt. De kan inte släppas ut. Och de flesta innekattsägare har inte vett nog att inse hur mycket aktivering katter kräver för att må bra. Alltså är det inte bra med utekatt. Och inte heller innekatt i de flesta fall. Därför borde det logiska resultatet för de flesta bli att inte skaffa katt. Tyvärr så är inte kattägare alltid logiska, utan man verkar istället vara överdrivety känslosamma på ett märkligt sätt. Man vill bara ha en katt för att man tycker om katter så mycket.
  • ANOF
    negro skrev 2008-04-04 20:41:01 följande:
    Sammanfattningsvis kan man konstatera att alla kattägare är idioter
    Inte riktigt alla faktiskt.
  • ANOF
    katten skrev 2008-04-04 20:36:28 följande:
    de finns nog inte så mycket mer att göra du verkar ha gjort de som finns o de e ju att sätta staket runt gården, skrämma grannkatten och prata med grannen. annars kan du låta katterna reda upp de själva antagligen vill grann katten visa att han är kungen i ert kvarter o om din katt inkräktar på hans revir o vill bestämma så e de klart att de blir bråk men oftast så brukar dom lösa dessa saker själva genom att slås och skrämas och den som inte springer iväg är den som får reviret och bestämmer där och får högsta rang. dom brukar slås några gånger tills de är bestämt.
    Om Ts nu har gjort allt man kan tänka sig, så återstår tyvärr bara en sak. Hon måste helt enkelt göra sig av med katten helt och hållet. Och nu kommer jag få alla kattgalningar efter mig, det vet jag. Men det är som vanligt något märkligt beteende där det gäller att inte se verkligheten. De blir helt förblindade av sina katter.

Att göra sig av med katten är sista alternativet. Det mest lämpliga är väl att fånga katten i fälla, för att sen avliva den. Då Ts garanterat av med problemet.
  • ANOF

Anonym (Hege) skrev 2008-04-04 20:57:04 följande:

Det som är genomgående i samtliga dina inlägg är att du uttalar dig väldigt nedgörande och grupptillhörighetsstämplande för de som inte håller med dig. Det du sen föreslår som det mest lämpliga är ganska olämpligt om man vill lyckas lösa en konflikt.
    Ja, jag vet att det kanske skulle kunna skapa större konflikt OM grannen får reda på det. Men hon skulle ju i alla fall bli av med katten.
  • ANOF
    Pirog skrev 2008-04-04 21:12:30 följande:
    Va?? Mina katter är vanliga huskatter, de är försäkrade,vaccinerade och märkta. De är mina husdjur och kostade pengar i inköp. om någon dödar mitt djur så begår de ett brott. Du är sanslös, du har ingen koll på lagar, du skapar dina egna. Varför är de inte värda något? hur menar du?
    Jag har väldigt noga koll på lagarna inom det här området, jag har även mycket praktisk erfarenhet av hur lagarna tillämpas på olika sätt. En vanlig bondkatt anses inte ha något ekonomiskt värde. Därför att man får bondkatter gratis utan problem, det finns ett överskott av dom helt enkelt.

Eftersom katten inte är värd något kan man heller inte begå något brott om man avlivar den. Vilket brott menar du att det skulle vara att avliva annans katt?

Jag har varit med på flera kattjakter, och varit med om att fånga katter i fälla för att sedan avliva dom. Och det händer faktiskt ganska ofta att folk upptäcker att deras katter har avlivats av jägarna. Vad häder då? Jo, ingenting! Eftersom katten inte har något värde. De jägare jag känner har aldrig någonsin blivit skyldiga att ersätta någon kattägare, och då har det ändå kommit fram att de tagit många katter som haft ägare. Och detta eftersom de bara tar vanlig bondkatt, som ju i praktiken är värdelösa.
  • ANOF
    FruSundahl skrev 2008-04-04 21:23:54 följande:
    ANOF: Bondkatter behöver man väl inte alls "få".
    Självklart kan man betala för en katt om man nu känner för det. Men det finns ett överskott av katter, och marknadsvärdet för en bondkatt, särskilt en som är några år gammal, är faktiskt 0 kr. Man skulle förmodligen istället få betala pengar för att bli av med katten.
  • ANOF
    FruSundahl skrev 2008-04-04 21:29:31 följande:
    Hade några som var beredda att ge flera tusen för vår katt, som var 4 år gammal. Så det är nog inte 0kr för alla. Dra inte alla över en kam.Tänker inte dra några liknelser
    Vem betalar flera tusen för en gammal bondkatt?
    Det är det samma som gäller när domstolar värderar gamla bilar t exempel, eller ett bohag, eller stöldgods. Det finns särskilda normer som man följer när man värderar, eller så anlitar man en värderingsman. Och det är praxis att marknadsvärdet på bondkatter sätts till 0 kr. Jag har aldrig hört om en katt som värderats till mer, och jag kan påstå med ganska stor säkerhet att det är så det generellt bedöms. Jag har sett flera polisanmälningar mot jägarna som gjorts av kattägare som fått katten avlivad. Alla dessa anmälningar har lagts ner ganska omgående för att brott inte kan styrkas. Det tillgripna/förverkade godsets värde har varit 0 kr.
  • ANOF
    Pirog skrev 2008-04-04 21:29:55 följande:
    Alltså om möjligt, så fick detta inlägg mig att må ännu mera illa. Du hänger alltså med på organiserade kattjakter? Så allt som kan fås gratis har inget värde? vad är det för resonnemang. Hitler trodde också han hade koll, han tyckte inte judarna hade nåt värde. Nu är det att hårddra, men måste ju ta drastiska exempel för att du ska inse hur dumt det är att påstå att nåt levande inte har värde.
    Ja, det var verkligen att hårddra det. Jag vet att djuren har ett självklart värde för ägarna. Men affektionsvärde är inget värde i juridisk mening. Det är ingenting man tar hänsyn till. Man går endast efter det ekonomiska värdet, eftersom det är objektivt. Ett affektionsvärde går inte att mäta på något tillförlitligt sätt.
  • ANOF
    Pirog skrev 2008-04-04 21:38:53 följande:
    det har lagts ner för att bevisen inte fanns,inte för att det inte är ett brott, men det är ju för mycket begärt att en som nöjesjagar och dödar katter förstår det.
    Nej, de las inte ner i brist på bevis. Utan just för att det inte fanns något brott. Bevis har det funnits flera gånger. Jägarna erkänner ju självklart, de har ju ingen anledning att smussla. Och katter har också funnits kvar som "bevis", man brukar ge katten till ägaren som får begrava den eller lämna in den på kremering kanske. Polisen har t och med kommit ut för att inspektera katten vid något tillfälle när kattägare ringt dom.

Jag nöjesjagar eller nöjesdödar inte katter. Jag har varit med vid jakter och fångster. Men jag är själv aldrig inblandad i själva jakten, utan följer bara med och tittar. Och de jägare som håller på med det ser det inte som en nöjesjakt heller direkt. De ser det som viltvård som de är tvungna att utföra helt enkelt. Katten är ett betydligt värre rovdjur än t exempel räv, och förstör väldigt mycket i naturen. De är i samma klass som mink, om inte värre.
  • ANOF
    Pirog skrev 2008-04-04 21:44:20 följande:
    Fridlysta djur då? De kostar inget? Du får inte döda djur när det inte är jaktsäsong på dem osv....ingen idé att diskutera med dig, vet inte vilken gudsförgäten håla du bor i, men där verkar råda annan utbildningsnivå och andra lagar. kan tillomed tänkas att mammor och pappor är syskon.
    Fridlysta djur har säkert ett ekonomiskt värde. Men framförallt så har de ju ett omfattande skydd i och med att dom är fridlysta.

Jag bor knappt 2 mil söder om stockholm. Det är ingen gudsförgäten håla.
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...