• Pirog

Grannkatt som skrämmer vår katt...

de flesta katter nu har chips, precis som hunder dvs du kan inte se om den är märkt utan en läsare

ANOF skrev 2008-04-04 13:42:01 följande:
    Fragile Angel skrev 2008-04-04 13:38:59 följande:
    Då får du i så fall länka. Du kan inte bara skriva ut ett lösryckt citat.Jag vet att man har börjat och fånga i fälla mer och mer, för att kunna se om katten är märkt. Är den inte märkt så avlivar man. Det är ju självklart svårare att se om den är märkt på håll när man skjuter.
  • Pirog

Var är dina källor för korrigeringarna???

ANOF skrev 2008-04-04 13:49:38 följande:
    Fragile Angel skrev 2008-04-04 13:47:43 följande:
    Kommer man med ett sådant påstående i en diskussion på internet så visar man också källan.
  • Pirog

Mina katter är kastrerade, de skyddar sitt revir hela tomten.

ANOF skrev 2008-04-04 13:52:00 följande:
    Problemet är ju att Ts katt är kasterad. Grannes katt kommer därför helt enkelt ta över och ha Ts tomt som sitt revir. Så att Ts katt inte kan gå ut där. Och det är naturligtvis helt fel.
  • Pirog

Lita på mig, du kan bli dömd. tyvärr är Sverige fortfarande rätt tamt när det gäller påföljderna,men det ursäktar ju inte att man gör djur illa. Vi kattägare är också för att lösa problemen, det som skiljer oss åt är att vi inte förespråkar djurplågeri.

ANOF skrev 2008-04-04 13:58:12 följande:
    Bästa jag skrev 2008-04-04 13:52:24 följande:
    Att det är djurmisshandel är det DU som ANSER. Jag förespråkar sätt för Ts att lösa problemet. Ni vill inte lösa problemet, utan är endast intresserad av att låte katterna springa löst.Och sen undrar jag vad "djurmisshandel" är för något egentligen. Är det ett brott man kan bli dömd för?
  • Pirog

Straff
    "För djurplågeri kan den dömas som uppsåtligen eller av grov aktsamhet, otillbörligen utsätter djur för lidande, till böter eller fängelse i högst två år. (Brottsbalkens 16 kap 13 §)" Det kan gälla brott som till exempel överansträngning, misshandel eller vanvård.

Lagen säger...
    I djurskyddslagstiftningen står hur djur ska vårdas och behandlas. Djur ska bland annat behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande, ges tillräckligt med foder och vatten, hållas i en god miljö som ger dem möjlighet att utföra sina naturliga beteenden. Djur får inte överansträngas eller hållas bundna på ett plågsamt sätt. En djurägare som inte respekterar dessa regler kan dömas för vanvård eller djurplågeri.

För mer information om djurskyddslagen kan du gå in på Jordbruksverkets hemsida www.sjv.se

Här Anof, har du källan i Brottbalken tillomed. Du vet Svea rikes lag. tjock stor bok. Att du inte tror det finns djurskyddslagar är ju skrämmande

• Pirog

Det förslaget är inte djurmisshandel. Ditt förslag däremot, fånga in djuret i bur och spruta ätttika och vatten är det. Skillnad, den kan inte FLY, vilket är meningen. Bara lite obehag några skvättar vatten, katten är fri zatt fly. Ditt förslag..så grymt

ANOF skrev 2008-04-04 14:11:19 följande:
    Men herre gud, det går ju verkligen inte. Det är ju "djurmisshandel". Någon kan väl inte godkänna att man misshandlar ett djur? Även om det är ägaren.
  • Pirog

Är ingen här som reagerat på att spruta vatten med blomspruta. står du inte för dina korrigeringsmetoder, eftersom du måste mildra dem. bara gå bakåt i tråden för att se vad du skrivit hjälper.

ANOF skrev 2008-04-04 14:18:00 följande:
    Hur kan det då vara djurmisshandel att spruta på den med blomspruta med citron i?Med ditt resonemang om regn skulle det vara okey att med flit skada en katt genom att köra över den med bil, eftersom den ändå kan bli överkörd av bilar ute. Ditt resonemang är helt fel.
  • Pirog

Lovar att om du fångar min katt i en bur och sen sprutar ner den med ättika osv och det finns vittnet så döms du. har du lässvårigheter. Läs vad som klassas som djurplågeri igen, finns ju exempel där, ett av dem är: misshandel. Misshandel är att slå sitt djur t ex, misshandel är också att utsätta någon för skräck och tortyr dvs där faller din burteori.

ANOF skrev 2008-04-04 14:24:25 följande:
    Djurplågeri heter det ja. Inte "djurmisshandel". Djurmisshandel är något som okunniga säger när de inte vet bättre.För att bli dömd för djurplågeri krävs betydligt mer än att spruta någonting på katten. I själva verket kan man gå väldigt långt innan det räknas som djurplågeri. Jag är övertygad att alla "djurgalningar" skulle bli fruktansvärt överraskade om de insåg hur mycket som egentligen krävs för att man ska bli dömd för djurplågeri. Det är väl kännt att djur egentligen inte har något större skydd i lagen, utan misshandel av djur kan tillåtas pågå mycket länge och vara väldigt hemskt innan lagen kan gripa in.
  • Pirog

Där erkänner du själv att din metod är djurplågeri. Det är utstuderat och planerat att fånga in en katt i en bur och sen utsätta den för vattentortyr utan att den kan fly. Hur ska du krångla dig ur ditt eget citat nudå?

ANOF skrev 2008-04-04 14:32:49 följande:
    Jag jämför INTE regn med en överkörning.Jag visade det absurda i inställningen att allt som katten kan utsättas för naturligt inte kan räknas som misshandel.Självklart skulle man kunna bli dömd för djurplågeri om man misshandlar katten på ett utstuderat och grymt sätt med vatten. Resonemanget med vatten och regn som någon la fram är därför helt absurt och felaktigt.
  • Pirog

tycker detta är så viktigt i debatten, så jag upprepar. Först kan man inte dömas och metoden är inte djurplågeri, sen skriver du Anof såhär:

"Självklart skulle man kunna bli dömd för djurplågeri om man misshandlar katten på ett utstuderat och grymt sätt med vatten. Resonemanget med vatten och regn som någon la fram är därför helt absurt och felaktigt."

I REST MY CASE

Pirog skrev 2008-04-04 14:35:37 följande:
    Där erkänner du själv att din metod är djurplågeri. Det är utstuderat och planerat att fånga in en katt i en bur och sen utsätta den för vattentortyr utan att den kan fly. Hur ska du krångla dig ur ditt eget citat nudå?
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...