• ANOF

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Tettan skrev 2008-04-04 14:31:46 följande:
    Du har fortfarande inte förklarat hur en katt tar skada av att få vatten över sig?Och jag pratar inte om "allting som katten kan utsättas för naturligt" - det är du som pratar om att köra över katter med bil...
    JAG tycker inte att katten tar skada. Det är ju ni som envist kämpar emot alla korrigeringstekniker.

Om ni nu tycker det är okey att kasta vatten på katten, varför tycker ni då inte att det är okey att spruta ättika på den. Den kommer knappast skadas av ättika heller.
  • ANOF

Bästa jag skrev 2008-04-04 14:32:59 följande:

Der bekreftet du det jag har visst länge. Du er fan farlig för djur. Och det gör dig til en hämsk, mindre värd person i mina ögon. Håper dom innförer samma lagar för mennesker som du vil ha för djur. Då er det jo fritt frem for alla. Jag menar om jag skulle tycke du har fel så måste det jo vära lov för mig å gi dig några blåtiror eller värre uten at lagen griper inn. Du skal jo bara tilrättavisast. Och är du sta så kan det jo ta lite tid och kräver kanskje lite Guantanamometoder.
    Jaha, men som tur är så är dina önskningar helt ointressanta.
  • ANOF
    Pirog skrev 2008-04-04 14:35:37 följande:
    Där erkänner du själv att din metod är djurplågeri. Det är utstuderat och planerat att fånga in en katt i en bur och sen utsätta den för vattentortyr utan att den kan fly. Hur ska du krångla dig ur ditt eget citat nudå?
    NEJ, jag säger inte att det är djurplågeri. Jag säger att allt är en bedömningssak. Och det är INTE ni som gör den bedömningen (även fast ni verkar tro det), det gör domstolarna.

Och man kan tillåta sig en hel del misshandel av djuret, innan det räknas som djurplågeri rent juridiskt. Djurrättsskyddet i sverige är faktiskt mycket svagt (något som också har kritiserats av djurrättsorganisationer). Men det verkar som att ni tror att vi har ett starkt djurrättsskydd i sverige. Det har vi INTE. Ni verkar tro att det är djurplågeri så fort man bara tar tag i ett djur. Ni måste helt enkelt inse hur svagt skyddet för djuren är i sverige.
  • ANOF
    Pirog skrev 2008-04-04 14:37:35 följande:
    tycker detta är så viktigt i debatten, så jag upprepar. Först kan man inte dömas och metoden är inte djurplågeri, sen skriver du Anof såhär:"Självklart skulle man kunna bli dömd för djurplågeri om man misshandlar katten på ett utstuderat och grymt sätt med vatten. Resonemanget med vatten och regn som någon la fram är därför helt absurt och felaktigt."I REST MY CASE
    Men frågan är då VAD som är utstuderat och grymt. Enligt lagstiftningen krävs det en hel del. Ni skulle bli mörkrädda om ni insåg hur mycket man kan låte ett djur lida innan det är brottsligt.

Enligt mig är det INTE utstuderat och grymt att korrigera katten ordentligt. Det är ni som gör en egen bedömning av det, som är helt ointressant.
  • ANOF
    Pirog skrev 2008-04-04 14:39:16 följande:
    även om vi hänvisar till källan och dessutom tillomedd vilket kapitel i brottsbalken, så hjälper det ju inte. enligt Anof finns ju inte lagen.
    Precis. Man kan inte bli dömd för "djurmisshandel". Man blir i så fall dömd för "djurplågeri". Djurplågeri är någonting annat, om man misshandlar ett riktigt mycket kan det räknas som djurplågeri. Men att tro att det är djurmisshandel är något som liknar lagen vid den vanliga lagen om misshandel mot människor, och det stämmer inte. Det är oftast väldigt okunniga människor som ylar om djurmisshandel när det handlar om hårda tag mot djur.
  • ANOF

Bästa jag skrev 2008-04-04 14:47:02 följande:

Är det derfor du forespråker djurmisshandel/plageri så ofta? För at du vet at du får en lindrig straff?
    Du verkar inte riktigt förstå hur det juridiska funkar, därför förstår jag inte varför du tjatar om det hela tiden.

Djurplågeri är ett brott. Om du gör dig skyldig till brott så kommer du förmodligen att få något straff. Men för att det ska vara djurplågeri så krävs det att du misshandlar djuret ordentligt. Och detta eftersom djuren värderas så lågt i den svenska lagstiftningen.

Jag tyck inte man ska gå så långt som till djurplågeri. Men tro mig, man kan gå bra långt innan det finns någon risk för det. Att korrigera en katt räknas absolut inte dit.
  • ANOF
    Pirog skrev 2008-04-04 14:53:54 följande:
    Vi inser det! Men det skulle ju definitivt behövas starkare skydd pga sånna som dig och dina metoder.
    Men det är ju en helt annan diskussion. Här försöker vi hjälpa Ts att få bort grannkatten från sin tomt.
  • ANOF

Bästa jag skrev 2008-04-04 14:51:14 följande:

Okay nu trillar polletten ner. Så det är bara vad du tycker som er intressant? Ja då fattar man jo mere. Varför diskutera på nätet om du anser alla innlegg som totalt ointressant? Du har en mycket konstig diskusjonsteknikk kan jag säga. Du snakker over, under och rundt dig själv. Fasinerende beteende.
    Nej, men den diskussionen har inte med tråden att göra. Den är OT i den här tråden.
  • ANOF
    Pirog skrev 2008-04-04 14:58:12 följande:
    Du har så fel, blir tokig på dig. Har mycket bra koll på v ad man får och inte får göra med djur. Min familj har haft skyddshundar länge och deras träning innefattar också miljoner olika läror. som tur är så är liknande metoder som du förespråkar olagliga(tacka gud för det), men trots det finns det sorgliga ursäkter till människor som tillämpar dem.
    Nej, det har jag inte. Allt är en fråga om situation och hur metoden utförs och på vilket sätt.

Och tro mig, jag är mycket väl insatt i det här. Jag har varit personligt inblandad i den här typen av fall från den andra sidan, skulle man väl kunna säga. Och jag har rent juridiskt aldrig gjort något olagligt. Det har jag t ochmed papper på.
  • ANOF
    Pirog skrev 2008-04-04 15:08:17 följande:
    varför blir jag inte förvånad. Har ett råd till dig. Imorgon bitti när du vaknar, ställ dig framför spegeln, titta riktigt noga, tänk tillbaka på alla djur du korrigerat och fundera, har jag rätt och alla andra i tråden/samhället fel. Lycka till. Nu lämnar jag denna tråd, blir bara så förgrymmat olycklig.
    När det gäller rätt och fel så finns det ju både juridiskt och moraliskt.

Några i tråden kanske tycker jag har gjort moraliskt fel någon gång. Medans jag inte tycker det. Men det moraliska skiljer ju från person till person.

Men rent juridiskt så har jag bevisligen ALDRIG någonsin gjort något fel, i alla fall inte när det handlar om djur. Så att beskylla mig för att vara djurplågare är fel, det är jag bevisligen INTE. Jag kan möjligen bli beskylld för att ha dålig moral. Men det bryr jag mig inte om, jag har min egen moral. Och jag vet att sånna beskyllningar kommer från personer som inte är lika insatt och kunniga.
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...