• ANOF

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Camarogirl skrev 2008-04-04 21:57:19 följande:
    Camarogirl kastar sig in i tråden med hittad lagtext. Står inget här om att det är skillnad på katternas rätt att leva beroende på ras. Däremot är jag emot att ha katter utomhus i stan, då de kan råka ut för farligheter, tydligen även människor som anser sig ha rätt att döda dem!Det ÄR ett alltså ett brott att döda annans katt, för den är inte övergiven. Läs lagen nedan. Så den "kollen på lagarna" är nog inte så bra...Lag 1943:459 1:a paragrafen: Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. 7:e paragrafen: En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tättbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.
    Enligt praxis så anses en katt som strövar fritt på en jaktinnehavvares marker vara övergiven. Uppenbarligen så har ägaren inte tillsyn över katten och då anses den övergiven och kan därför dödas. Jag tror även att jägare får avliva katt året runt, just för att dom anses vara ett skadedjur.
  • ANOF
    Love4cats skrev 2008-04-05 13:45:01 följande:
    Det finns något som heter djurskydd. Slå upp det i en ordlista!
    Jag tycker att du får förklara dig närmare på den här punkten. Jag har letat efter ordet i ordlista, men jag har faktiskt inte hittat något.

Det är väl känt att djurens ställning är mycket svag inom lagstiftninen. Det krävs väldigt mycket för att myndigheter ska kunna gripa in. Det här har också kritiserats av flera djurrättsorganisationer. Med den lagstiftningen vi har är det absolut inga problem att korrigera katter ordentligt.

Varför är kattjakt det värsta du hört? Vad är det som skulle vara så farligt med det? Katterna är ett djur som ställer till med stor skada för viltet. Det kan vara det värsta skadedjuret som finns i skogarna. De kan nästan utplåna vissa fågelarter inom ett visst område, det är fåglar som har bon på marken. Katterna måste helt enkelt hållas efter inom vissa områden.
  • ANOF
    Love4cats skrev 2008-04-05 13:46:49 följande:
    Det går också att se beteendeskillnader på en huskatt och en vildkatt. En vildkatt är oftast inte särskilt lugn av sig!
    Dom ställer till lika mycket skada båda två.
  • ANOF
    Love4cats skrev 2008-04-05 16:09:30 följande:
     Tro det då! Jag menar att man ska veta helt säkert att det är en vildkatt innan man fyrar av ett skott och med tillståndet i fickan!!!!!
    Nej, man behöver faktiskt inte va helt säker. Det räcker med att det finns "skäl att anta" att katten är övergiven innan man skjuter. Och den praktiska tolkningen bland jägare är att katter som strövar fritt i markerna är övergiven. Ibland så händer det att jägarna upptäcker att katten de skjutit har halsband med nummer. Då ringer man hem till ägaren och säger att man skjutit deras katt, och så får ägaren komma och hämta katten så dom kan begrava den.
  • ANOF
    Love4cats skrev 2008-04-05 16:22:58 följande:
    Jag känner inte att en sansad människa förespråkar kattjakt och jag tycker det är fruktansvärt synd att många sitter och hävdar sin rätt att skjuta vilken katt som helst. Jag kan inte diskutera med dig längre för våra värderingar skiljer sig nåt så oerhört!Skjuter man en katt hur dold än märkningen är så kan man åka dit om det går att bevisa. Vet att det inte är vattentätt men man behöver inte förespråka sånt vidrigt beteende!!Man kan fånga in katterna och ta de till polisen och se efter ägaren OM den har en ägare innan man gör processen kort!Som sagt ska jag skjuta grannhunden bara för att det inte går att bevisa och sen gräva ett hål i skogen? MORAL VET DU!
    Men hundar är värda betydligt mer än katter. Det är det som är skillnaden. Har man ihjäl en raskatt så är det annorlunda. Man kan självklart bli skyldig att ersätta en djurägare om man har ihjäl hans djur. Och det är INTE djurägaren som värderar. En vanlig bondkatt anses inte vara värd något.

Om man nu skulle ha ihjäl raskatter som jägare så kan man förmodligen bli skyldig att ersätta ägaren. Men inte när det gäller ´bondkattr. Affektionsvärdet tar man ingen hänsyn till, det är juridiskt sett ointressant. Och jag har aldrig varit med om att jägarna tagit en raskatt. Jag har alla katter vi tagit inspelade på video, och det är bara vanlig bondkatt där.
  • ANOF
    Love4cats skrev 2008-04-05 16:34:43 följande:
    Svar på #430Gå och lägg dig!Det är ju lika med att säga att man får skjuta en blandrashund! Lika fel det. Jag vet att statusen anses vara lägre men är man frisk fattar man att ett husdjur är ett husdjur och att man verkligen vet utan tvivel att katten är herrelös. Skit i affektionsvärdet. Jag försöker nå fram till folks sunda förnuft och moral i frågan gällande alternativa metoder som förespråkats. Jag jämför inte värde utan vädjar till människans intelligens. Det är inte mer rätt för det att skjuta en bondkatt än en raskatt!
    Men problemet är ju att det sunda förnuftet skiljer mellan olika människor. Du och jag har kansek helt olika bild av vad ett sunt förnuft är.
  • ANOF
    Love4cats skrev 2008-04-05 16:38:22 följande:
    Men det känns som att du förespråkar kattjakt utan kontroll. Det är det jag reagerar på. Jag förstår att det kan finnas problem med för många vildkatter men det gäller fortfarande att sköta "rensningen" under kontrollerade former. Jag förstår inte hur man kan låta som att man står bakom ett sånt beteende.
    Självklart ska det ske med kontroll och tanke på djuret. Men det enda rätta är oftast att avverka så många man kan.
  • ANOF
    Peggie skrev 2008-04-05 17:45:21 följande:
    ANOF: Jag väntar fortfarande på vilken praxis det är du hänsvisar till.
    Den praxis som jag använder och som är vanlig bland jägare.
  • ANOF
    Love4cats skrev 2008-04-05 17:51:28 följande:
     Det räcker inte långt här. Har du någon källa?
    Vaddå? Ska jag ha en källa på hur jag själv agerar? Eller på hur folk jag känner agerar?
  • ANOF
    Love4cats skrev 2008-04-05 18:00:05 följande:
    En källa på vart det står er fritt att skjuta hur ni vill i stort sett. Allt jag hittat tidigare tyder på att fånga in och som sista utväg skjuta.  
    Det är så det funkar i praktiken. Det är så lagen tolkas av många jägare, och även av mig själv.
  • ANOF
    Love4cats skrev 2008-04-05 18:09:03 följande:
    Men visst. Tolkar ni lagen som ni gör får ni väl skjuta alla levande djur som springer runt men då frågar jag efter om ni alls har något samvete eller moral i kroppen men det har jag aldrig fått svar på. Jag ska också ha som hobby att lusläsa lagarna och hitta kryphål för att rättfärdiga mitt svinaktiga beteende. Som tex hämnas på någon hund i närheten och sen spela dum och säga "Jag trodde inte den hade någon ägare" för så tolkar en del lagen tyvärr.
    Men det är inte samma sak med hund. Det har jag ju påtalat tidigare. Om du dödar någons hund, så är det skadegörelse, och du kan få betala skadestånd till hundägaren så att han kan köpa en likvärdig hund.
  • ANOF

Love4cats, du resonerar ju som att man ska smussla undan några bevis och därför är inte lagen giltig. Jag pratar om något helt annat. Att döda vissa katter är inget fel helt enkelt. I länken till jordbruksverket skriver dom t och med i första stycket "lösspringande/övergiven". Det visar bl annat att det finns ett ganska stort tolkningsutrymme i begreppet "övergiven". Man skiljer också på "förvildad" och "övergiven". En katt behöver alltså inte vara förvildad för att betratktas som skjutbar.

• ANOF
    Anonym skrev 2008-04-05 19:16:04 följande:
    Är ni seriösa i den här tråden eller? Lagar hit och dit... Varför är det viktigt att vinna en diskussion i en tråd på FL? Antar att ingen här är jurist med spetskompetens inom djurrätt så då är det väl ingen idé att idiotförklara varann med olika lagar som argument?TS får väl välja på att ta ett snack med grannen eller inte låta sin katt vara ute helt enkelt. Vad har lagrum med detta att göra?
    Det ger TS möjlighet att korrigera eller att avliva grannkatten. Därför är det viktigt.

Har du ens läst vad Ts skriver. Hon har redan pratat med grannen, och hon vill ha sin katt ute.
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...