• Singeladopt

    Vi som är ensamstående

    Det här är sjunde tråden för oss som är ensamstående och som försöker få barn genom insemination eller IVF där vi kan prata och stötta varandra

    Några länkar för den som vill veta mer:

    FEMMIS (Föreningen för Ensamstående Mammor Med Insemination/IVF): www.femmis.se

    KLINIKER
    Dansk Fertilitetsklinik: www.danfert.dk
    Trianglen: www.trianglen.dk/
    Nordica: www.nordica.org
    Gaia graviditetsklinik: www.graviditetsklinik.dk
    Gentofte Fertilitetsklinik: www.gentofte-fertilitetsklinik.dk/
    Storkkliniken: www.storkklinik.dk
    Vitanova: www.vitanova.dk
    Diers klinik: www.diersklinik.dk
    AVA-klinikerna: www.avaclinic.com/index.php

    PRAKTISKA LÄNKAR:
    Danska kartor: www.krak.dk
    För att hitta och beställa tågresor i Danmark: www.rejseplanen.dk
  • Svar på tråden Vi som är ensamstående
  • kantarellkisse

    1111111> Nae... P sockrar nog inte beskeden. Jag har fått ett besked förra sommaren i stil med att slemhinnan var tillräcklig men mycket ojämn, o att många graviditeter varit ok då men... typ

    Interrupted> Lördag. BIM är väl typ imorgon så jag vet inte. Kanske ett söndagstest. Tillskottet av hcg gör det hela lite vanskligt.

  • Klara84

    Är det nån som har PCO-s här som gjort en insemination? Har ni lyckats? O har läkaren i sverige tagit er på allvar så ni har fått pergotime utskriven?

  • kantarellkisse

    Klara> Det finns de i föreningen som har PCO/PCOs och en del som har barn lär också ha det. Jag har det dock inte och har inte heller lyckats.

    När det gäller pergotime gäller det var du bor tror jag, men det finns privata gynekologer som skriver ut. Jag har fått från min gyn, och fått det avrått från min andra gyn

  • Singeladopt
    Klara84 skrev 2008-05-15 19:20:51 följande:
    Är det nån som har PCO-s här som gjort en insemination? Har ni lyckats? O har läkaren i sverige tagit er på allvar så ni har fått pergotime utskriven?
    Jag har PCO, har blivit gravid och har gjort insemination. Däremot har jag inte blivit gravid med hjälp av insemination, än.
    Jag blev spontant gravid i ett förhållande.
    Har nu gjort min första insemination, som misslyckades.
    Jag fick Pergo utskrivet direkt, men däremot har jag svårt att hitta en gyn, som faktiskt VILL hjälpa till. Min gör det lite ändå, men jag får betala fullpris, vilket gör att det blir en ganska dyr historia.
  • Epepepa

    Mimmi - Jag är jätteledsen för din skull! Om ändå inte allting var så förbenat dyrt så hade hälften av våra bekymmer varit borta.

    Kantarellkisse - Håller tummarna för dej!

  • maammas

    Hej!
    Jag hittade den här tråden för ett tag sen men har inte skrivit något inlägg för en nu. När jag hittade den här tråden var det som en ny värld öppnade sig för mig.
    Jag är 21 år (ganska ung) som har en son på två och ett halft år. Jag är ensamstående och har varit det sen han föddes. Jag och min sons pappas förhållande tog slut i graviditeten och E:s pappa har inte tagit sitt ansvar men vi har klarat oss väldigt bra endå. Jag har nu i ett års tid haft en sån stor längtan efter ett barn till. Det gör ont i själen för att min längtan är så stark och jag har alltid vetat att det kommer att ta många år innan jag kommer att bli tvåbarnsmor eftersom jag inte har något förhållande och ett det tar lång tid att bygga upp ett förhållande tills dess att man kan börja planera barn.
    Men sen jag hittade den här tråden och har läst otroligt mycket om att skaffa barn själv så har mina tankar börjat snurra så mycket så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Jag vill så gärna få ett barn till min längtan är så enormt stor! Just nu snurrar det massa etniska frågor i mitt huvud. Är det rätt att skaffa barn själv? Hur förklarar man för barnet hur det har blivit till? Det är ju egentligen sjävklart att barnet har en pappa även om han inte finns där. Hur förklarar man för sin omgivning? Dagis, skola, vänner och för arbetskamraterna? Är det egoistiskt att skaffa barn genom insemination? Men jag kommer ju att älska det här barnet över allt annat. Jag längtar så otroligt mycket efter ett barn till, längtan är så stor så det gör ont i hjärtat. Det som spökar mycket också är att jag alltid egentligen har drömt om en kärnfamilj, mamma, pappa, barn men nu lever jag inte riktigt så och vilket betyder mest? Min egen familj med min underbara son och ett litet barn till eller att vänta på att den där kärnfamiljen kanske kommer att komma mer åren.
    Jag tror säkert att jag inte är ensam om dessa tankar.
    Sen har jag så mycket funderingar kring allt det praktiska. Hur inseminationen går till? Jag kommer att behöva äta ägglossningsstimulerande medicin för att få igång en ägglossning innan inseminationen. Kan någon klinik i Sverige hjälpa mig med det trots att skaffa barn som ensamstående i Sverige är olagligt. Eller skriver kliniken i Danmark ut ägglossningsstimulerande medicin? Frågorna är många men jag är samtidigt så glad för jag trode att jag kanske aldrig skulle få bli flerbarnsmor men nu har ett hopp växt inom mig och en ny värld har öppnat sig.

    Jag hoppas att någon orkar läsa mitt långa inlägg men jag skulle så gärna vilja få kontakt med kvinnor som är i samma situation som jag.

  • Xtra

    Hej!

    Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Jag har letat efter en sk pappakandidat i åratal, men inte lyckats... fast de två senaste åren har jag legat i dvala och inte orkat göra några större ansträngningar till att hitta honom. Man orkar helt enkelt inte när man längtar efter barn så mycket som jag.

    Nu på senaste tiden har jag börjat fundera på att åka till Danmark och inseminera mig. Jag vet bara inte i vilken ände jag ska börja. Jag är singel sedan 7 år tillbaka och dessutom även reumatiker, så tiden börjar bli knapp. (fyller 32 i år) Jag har inte tid att vänta på att den rätte dyker upp.

    Samtidigt har jag funderat på att ge upp tanken på barn... men jag kommer inte riktigt till ro med de tankarna. Barn har alltid betytt mycket för mig. Det är nog bristen på barn som gjort att jag skaffat mig hund och katter istället... haha. Men, någon som kan tipsa mig hur jag tar mig vidare? Hade tänkt besöka Storkkliniken men efter att ha läst lite trådar härinne så förstod jag att det finns fler ställen. Måste kontakten med kliniken ske via telefon? Jag är hörselskadad och skulle ha oerhört svårt att höra danska i telefon...

  • kantarellkisse
    maammas skrev 2008-05-16 22:57:45 följande:
    Hej!Jag hittade den här tråden för ett tag sen men har inte skrivit något inlägg för en nu. När jag hittade den här tråden var det som en ny värld öppnade sig för mig. Jag är 21 år (ganska ung) som har en son på två och ett halft år. Jag är ensamstående och har varit det sen han föddes. Jag och min sons pappas förhållande tog slut i graviditeten och E:s pappa har inte tagit sitt ansvar men vi har klarat oss väldigt bra endå. Jag har nu i ett års tid haft en sån stor längtan efter ett barn till. Det gör ont i själen för att min längtan är så stark och jag har alltid vetat att det kommer att ta många år innan jag kommer att bli tvåbarnsmor eftersom jag inte har något förhållande och ett det tar lång tid att bygga upp ett förhållande tills dess att man kan börja planera barn. Men sen jag hittade den här tråden och har läst otroligt mycket om att skaffa barn själv så har mina tankar börjat snurra så mycket så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Jag vill så gärna få ett barn till min längtan är så enormt stor! Just nu snurrar det massa etniska frågor i mitt huvud. Är det rätt att skaffa barn själv? Hur förklarar man för barnet hur det har blivit till? Det är ju egentligen sjävklart att barnet har en pappa även om han inte finns där. Hur förklarar man för sin omgivning? Dagis, skola, vänner och för arbetskamraterna? Är det egoistiskt att skaffa barn genom insemination? Men jag kommer ju att älska det här barnet över allt annat. Jag längtar så otroligt mycket efter ett barn till, längtan är så stor så det gör ont i hjärtat. Det som spökar mycket också är att jag alltid egentligen har drömt om en kärnfamilj, mamma, pappa, barn men nu lever jag inte riktigt så och vilket betyder mest? Min egen familj med min underbara son och ett litet barn till eller att vänta på att den där kärnfamiljen kanske kommer att komma mer åren. Jag tror säkert att jag inte är ensam om dessa tankar. Sen har jag så mycket funderingar kring allt det praktiska. Hur inseminationen går till? Jag kommer att behöva äta ägglossningsstimulerande medicin för att få igång en ägglossning innan inseminationen. Kan någon klinik i Sverige hjälpa mig med det trots att skaffa barn som ensamstående i Sverige är olagligt. Eller skriver kliniken i Danmark ut ägglossningsstimulerande medicin? Frågorna är många men jag är samtidigt så glad för jag trode att jag kanske aldrig skulle få bli flerbarnsmor men nu har ett hopp växt inom mig och en ny värld har öppnat sig. Jag hoppas att någon orkar läsa mitt långa inlägg men jag skulle så gärna vilja få kontakt med kvinnor som är i samma situation som jag.
    Att försöka få barn med donator är en stor fråga som man bör tänka över noga - om man har tiden för sig förstås. Jag trodde att jag hade det och väntade... Efter 8 misslyckanden får jag nog sluta mig till att tid aldrig varit mitt problem.

    Absurt nog tror jag att det är svårare att förklara för sin omgivning ju yngre man är. Redan några få (7) år från där du är nu kan jag tänkta att de omkring mig har lättare att förstå mitt val utifrån att min tid rinner. Och för att jag har en stabil situation och är "färdig" med andra saker, som studier och arbete... Det är nog faktiskt lättare att förklara detta än att förklara att jag ska studera på folkhögskola nästa termin. Men hursomhelst hittar man vägar. Det viktiga är nog att kunna göra det när barnet är påväg eller kommit. Och att berätta men samtidigt behålla sin integritet. Man behöver inte försvara sig. Och andra har inte rätt att ifrågasätta allt.

    Om du faktiskt LÄNGTAR och vill en kärnfamilj, tycker jag att du ska ta tiden att fundera. Inte förkasta det här alternativet - för många av oss har längtat och längtar fortfarande. Men om det är en stor och viktig fråga har du förmodligen tid. Åldern säger inte allt, men barnet du redan har tyder kanske på att du har din rätta ålder fertilitetsmässigt. Så fundera och fundera igen. När du kan stå för valet inför dig själv är det rätt val. Och visst är du i gott sällskap. Jag längtar efter en partner, men det har blivit en liten fråga. En fråga jag hoppas löser sig så småningom, singel är liksom inte en identitet. Och visst kan du bli flerbarnsmor - på det ena ELLER andra sättet

    Hur kommer det sig att du behöver ägglossningsstimulerande, behövde du det när sonen blev till? Det låter iaf som att du kanske har en gynekolog som du kan fråga. Det kan förstås vara lite besvärligt för oss och det enda vi kan göra är att fråga runt. Lite beror det på varifrån du kommer.

    Kliniken i Danmark KAN, om det är en läkarklinik, skriva ut medicin. Men det går inte på högkostnadskortet om du inte är mantalsskriven i region Skåne. Just pergotime (tabletterna) och pregnyl (ägglossningssprutan) är inte så dyra mediciner dock. Tror du kommer undan under 400kr för båda även utan högkostnadsskydd...
  • kantarellkisse
    Xtra skrev 2008-05-20 20:15:16 följande:
    Hej!Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Jag har letat efter en sk pappakandidat i åratal, men inte lyckats... fast de två senaste åren har jag legat i dvala och inte orkat göra några större ansträngningar till att hitta honom. Man orkar helt enkelt inte när man längtar efter barn så mycket som jag.Nu på senaste tiden har jag börjat fundera på att åka till Danmark och inseminera mig. Jag vet bara inte i vilken ände jag ska börja. Jag är singel sedan 7 år tillbaka och dessutom även reumatiker, så tiden börjar bli knapp. (fyller 32 i år) Jag har inte tid att vänta på att den rätte dyker upp.Samtidigt har jag funderat på att ge upp tanken på barn... men jag kommer inte riktigt till ro med de tankarna. Barn har alltid betytt mycket för mig. Det är nog bristen på barn som gjort att jag skaffat mig hund och katter istället... haha. Men, någon som kan tipsa mig hur jag tar mig vidare? Hade tänkt besöka Storkkliniken men efter att ha läst lite trådar härinne så förstod jag att det finns fler ställen. Måste kontakten med kliniken ske via telefon? Jag är hörselskadad och skulle ha oerhört svårt att höra danska i telefon...
    För att ta det sista först, man kan mycket väl kontakta klinikerna per mail. Däremot ska man enligt lag ha ett "journalsamtal" innan man får behandlas, men kanske är det för dig enklare att ta det på plats än att ta det i telefon. Dessutom får du en chans att bekanta dig med kliniken innan du ska åka dit för inseminationen.

    För att välja klinik kan det vara en god idé att titta på länkarna i TS. Och fundera på vilken typ av donator du vill ha. Vill du ha id-release finns bara barnmorskeklinikerna kvar, de är fyra stycken: Gaia i Hobro (Nordjylland), Diers i Århus (Södra Jylland) och Vitanova o Stork i Köpenhamn. Om du har lättare för engelska talar Liza på Diers bara engelska med oss svenskor.

    Jag menar inte att vara stressande, men med tanke på att du har remautism bör du nog kolla upp en del runt det. Dels såklart medicinjustering, men också vilka särskilda svårigheter det leder till. Det finns ett par värden som kan vara förhöjda vid R och som kan göra att du behöver mediciner för att kunna bli gravid.

    Jag hoppas att du kommer i hamn med dina tankar, och kolla runt på femmis hemsida...
Svar på tråden Vi som är ensamstående