• Camarogirl

Hur finansierar ni er adoption?

Sitter här och tänker på hur lyckligt lottade vi är som faktiskt KAN adoptera, trots att vi "bara är vanliga kollektivanställda LO-medlemmar". Många har inte ekonomiska förutsättningar att betala 100-200 000 kronor, hur gärna de än vill ha barn.

Vi hade turen att köpa vårt hus för några år sen, och efter prisökningarna på bostäder kan vi idag höja vårt lån och ändå ha marginaler kvar på huset! Sån oerhörd tur att vi faktiskt köpte då, och inte bor kvar i hyreslägenhet, för då hade det varit knivigare att få lån utan säkerhet...

Hur finanserierar ni andra era adoptioner? Det handlar ju faktiskt om stora pengar!

• Svar på tråden Hur finansierar ni er adoption?
  • Marie IE B

Det kommer att bli en kombination av lån och sparade pengar. Om man ska försöka hitta nå't positivt med att väntetiderna skjutit i höjden sedan vi skickade vår ansökan så är det väl just det ekonomiska (fy vad hemskt det lät men ni förstår säkert hur jag menar). Man får längre tid på sig att spara pengar. Vi trodde ju när vi skickade ansökan att vi skulle få åka till Kina runt feb-mars 2007, nu är det april 2008 och det verkar som att det i bästa fall blir resa av vid den här tiden nästa år, kanske troligare under sommaren 2009.
    Vi är nyss hemkomna från en "unna-oss-själva-nå't-roligt-resa" till Thailand så nu får vi ta tag i varda'n igen och börja leva lite snålt igen. Det är ju trots allt inte bara adoptionen och resan som kostar, man ska inreda en barnkammare och köpa säng/vagn/bilstol/kläder.... också.

• Angla

Vår adoption betalas kontant och saker köper vi då och då under väntan

• Fru hemlig

Lån och sparade pengar.

• Miss TN

Ja, det blir en blandning av sparade pengar och bidrag från snälla föräldrar. Eventuellt blir det liiiite lån.
    Vi har faktiskt också funderat i dessa banor och ibland undrar jag varför vi valde bland det dyraste landet att adoptera ifrån fast att vi kunnat gjort ett annat val. Men jag tror inte att man ska tänka så mycket på det utan ibland så är vissa saker meningen. Jag tror att Bolivia var tänkt för oss och det känns som om det får kosta vad det vill för vi ska ha BARN.

• KimKatt

Vi räknar med att kunna höja vårt lån på vår bostadsrätt då den ökat en hel del i värde sedan vi köpte den.

• Vimsa2

Sparade pengar + lån som vi tar på vårt hus som ökat i värde.

• Smulan1973
    Svar på #6
    Vi ska spara så mycket vi bara kan. Om det inte räcker så ska vi öka vårt lån på huset. Men med tanke på att köerna bara ökar så kanske vi hinner spara tillräckligt.
  • Farie

Vi har varit tvugna till att ta lån . I och för sig har vi inget stort huslån (typ 160 000kr kvar) så det är ju ingen fara...
    Men jag måste erkänna att det kändes när vi kom ut från banken och var skuldsatta med ca 3000kr i månaden i 10år för att kunna betala adoptionen!!! Vi måste verkligen ta oss en funderare sedan om vi kommer att ha råd med ett syskon .

• Gnista

Farie: Men det var väl inte när ni lånade på huset? Om ni lånar mer där borde det ju bara bli några hundralappar under mycket längre tid (alltså om man väljer det så)?

Svar på tråden Hur finansierar ni er adoption?