• Camarogirl

Hur finansierar ni er adoption?

Sitter här och tänker på hur lyckligt lottade vi är som faktiskt KAN adoptera, trots att vi "bara är vanliga kollektivanställda LO-medlemmar". Många har inte ekonomiska förutsättningar att betala 100-200 000 kronor, hur gärna de än vill ha barn.

Vi hade turen att köpa vårt hus för några år sen, och efter prisökningarna på bostäder kan vi idag höja vårt lån och ändå ha marginaler kvar på huset! Sån oerhörd tur att vi faktiskt köpte då, och inte bor kvar i hyreslägenhet, för då hade det varit knivigare att få lån utan säkerhet...

Hur finanserierar ni andra era adoptioner? Det handlar ju faktiskt om stora pengar!

• Svar på tråden Hur finansierar ni er adoption?
  • Sister in C

Oj vad många som har lyckats spara ihop till adoptionen. Vi har inte det trots lång väntan, så här blir det nästan bara lån.... inte kul men så är det...

• Farie

Gnista: Det var inte samtidigt som vi köpte huset... Vi undersökte om vi kunde utöka huslånet men då vi bor där vi bor så är inte taxteringvärdet det högsta!!!
    Sen vi köpte huset har det sjukit med drygt 55 000kr!!! Från 145 000 till 90 000! Så är det att bo på den norrländska landsbydgden! Men vi betalar ju då inte heller någon skatt för huset som är att tala om .

• AnnaKarin10

Jag kommer att få ta lån för praktiskt taget hela adoptionskostnaden. Det innebär att hela barnbidraget + större delen av bidragsförskottet(betalas ut till ensamstående föräldrar) kommer att gå åt till att amortera på lånet. Känns ganska tungt, men ändå är det värt det! Men visst man kan ju alltid vinna på triss .....

• Gnista

Farie: Aha, då förstår jag Som inbiten stockholmare med miljonlån sitter man ju i en lite annan sits, inte bättre men annorlunda

• Miss TN

Glömde att säga att vi också lånar på huset om vi måste låna. Vi köpte det tre månader innan huspriserna banade iväg för snart 6 år sedan. Nu får grannarna nästan det dubbla så det är inga problem att låna på det. Sen har vi ju renoverat en hel del och inte värderat om än. Tänker värdera i sommar då det kan tas lite finare bilder utifrån.

• Mamma bakom molnen

Vi sparar hårt just nu och ser till att ha köpt lite saker "pö om pö" under vår väntan. Dock kommer vi nog få lov att låna lite... Bolivia är ett av de dyrare länderna att adoptera ifrån och sammanlagt kommer "notan" nog att sluta på runt 220-250´...

• Manchester

Vi fick ca halva adoptionskostnaden av mina föräldrar. Resten hade vi sparat ihop. Om det blir en adoption till har vi ungefär halva kostnaden i sparpengar. Resten får bli utökat bostadslån. Med de priser som är här i Stockholmsområdet känns det som 50 000-100 000 extra på lånet inte spelar någon roll.

• Utlandssvensk

Vi behöver inte lâna pengar till adoptionen, utan finansierar den själva. Och vi hade tur som inte alls behövde betala vâra IVF dâ man har rätt till 6 gratisförsök i landet jag bor (men vi använde i och för sig aldrig alla 6 försöken..) Tycker för övrigt att det är trist att pengar ska behöva styra mângas barnlängtan, men tyvärr sâ kan det snabbt bli väldigt dyrt om man inte fixar att göra bebis gratis hemma i sänghalmen.

• MalleNalle

Vi sparar, sparar och sparar! Jag hade turen att få börja jobba nattskift på min fabrik för 1 ½ år sedan. Ett jobb med mycket bra OB. Så alla extra pengar som jag tjänar sparar vi. Sen fick vi ett litet arv för några månader sedan som också hjälper till.
    Som många andra, så köper vi också saker till barnet efter hand.

Men att få barn är värt hur mycket som helst, det går inte sätta en prislapp på det. Hade det kostat dubbelt så mycket så hade vi ändå aldrig tvekat!!

Svar på tråden Hur finansierar ni er adoption?