Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Hur göra vid sambons älgjakt?

Davidoff1975 skrev 2008-04-08 20:37:51 följande:
    JAg kan inget om det där, men tycker det låter konstigt om du måste ta ledigt för att va hemma med dottern när det är din man som ska ha semester. Jag menar barnen mmåste väl få va på dagis när den ena föräldern jobbar
    Varför måste de det? Varför måste barnen få vara på förskolan om EN förälder av TVÅ jobbar/studerar?
  • Jennie med ie

Rätt självklart i min mening. Barnfri semester får man gärna ha, men ordna barnvakt eller ha den andre föräldern hemma i så fall. Det är inte samhällets ansvar att ge föräldrar möjlighet till barnfri semester, varken på hemmaplan eller bortaplan. Sen om en del förskolor/kommuner tillåter det ändå, so be it, men det är definitivt ingen självklarhet.

• Jennie med ie
    linus mam skrev 2008-04-14 10:03:42 följande:
    På vår förskola får barnen inte vara på förskolan när en förälder har semester. MEN om mamman/pappan är föräldraledig får den andra föräldern ta semester o ha äldre barnet/barnen på förskolan. Lite lustigt men så är det hos oss.
    Inte särskilt lustigt eftersom det äldre syskonet har sin tid på förskolan baserat på lagen om barnomsorg för föräldralediga om minst 15 h/vecka, inte baserat på föräldrarnas arbets/studie-tider, rätten till vistelsen försvinner därför inte för att den andre under nån period har semester.

Men om man har "vanlig" barnomsorgsplats för att båda normalt sett arbetar eller studerar och sedan den ena har semester så har då denna inga arbets/studietider under denna tid och rätten till barnomsorg försvinner därmed (ja förrutom den tid som omfattas av den allmänna förskolan om barnet är minst 4 år).
Svar på tråden Hur göra vid sambons älgjakt?