• Tjollahopp

silverfiskar...

ja nu menar jag inte sådan dära söta fiskar man kan ha i akvarium utan de äckliga silverfiskarna som finns i lägenheten..

Någon som har/haft sådana?
    Hur blev ni av med dom?

ringde till anticemex i typ sep då jag upptäckte de, fick ett par fällor, men tydligen ha de inte hjälpt för den senaste veckan ha det bara blivit fler...

Mår illa o är så jävla äcklad av dom...:(

• Svar på tråden silverfiskar...
  • Tjollahopp
    SessanLindberg skrev 2008-04-09 00:34:17 följande:
    Inne i skåpen , o alla hålorna jag kunde finna i lghten samt limmade igen hålen.. ;) Inte i kastrullerna .. ;)
    haha okej...

Läste något tips någonstanns att man kunde blanda bikanbonat o socker...sen skulle de dra sig till där å därmed dö..:O ´Nåja.. ska ringa anticimex efter jobbet å höra va det ha å säga..

Har fasen inte sovit en blund knappt... intog soffan för jag är så rädd att de ska komma upp i sängen...
  • Pikaur

Städa rummen det gäller _ordentligt_och sätt sedan in fällor från Anticimex. Det bör fungera då. Att de blir fler beror säkert på att det är skitigt och de har tillgång till sin typ av näring.

• Tjollahopp
    Pikaur skrev 2008-04-09 09:31:23 följande:
    Städa rummen det gäller _ordentligt_och sätt sedan in fällor från Anticimex. Det bör fungera då. Att de blir fler beror säkert på att det är skitigt och de har tillgång till sin typ av näring.
    man kan ha kliniskt rent hemma o ändå få silverfiskar...Så skitigt har jag inte ens..
  • Tjollahopp

sådära nu ha jag pratat med anticimex..å de kommer hit på ONSDAG...

Frågade dom om bikanbonaten å de sa att sålänge den luktar så håller de sig på avstånd..

Men silverfiskar är fukt/möker djur.. åså frågade hon om jag har en toa angränsande till där jag har sett djuren o det har jag..så troligtvis kommer de därifrån å ha kordinerat sig fel..

• Sommaren22juni1979
    Tjollahopp skrev 2008-04-10 16:22:13 följande:
    sådära nu ha jag pratat med anticimex..å de kommer hit på ONSDAG...Frågade dom om bikanbonaten å de sa att sålänge den luktar så håller de sig på avstånd..Men silverfiskar är fukt/möker djur.. åså frågade hon om jag har en toa angränsande till där jag har sett djuren o det har jag..så troligtvis kommer de därifrån å ha kordinerat sig fel..
    Av alla ställena i min gamla lght så hittade jag aldrig dem i badrummet.
    I min lght nu så har jag hittat tre stycken på tre år ;)
    Och de har alltid funnits i rummet som är allra längst bort från badrummet... Jag har däremot en spindel som jag låter bo i min gästtoa .. ifall de kommer silverfiskar så plockar la hon dem ?
  • Jaquline81
    Svar på #3
    Låter mer som ängrar då silverfiskar trivs i fuktiga miljöer, hur ser som ut?
    Tjollahopp skrev 2008-04-08 22:26:56 följande:
    bor i en 1a... å jag har inga i badrummet utan vid data hörnan å under sängen.. INGA i sängen TACK O LOV....
  • Jaquline81
    Svar på #6
    De lämnar inga skal, dcet är päls - fläsänger som lämnar randiga små skal efter sig.
    SessanLindberg skrev 2008-04-08 22:32:52 följande:
    Första gången jag hade såna var i min tvåa , upptäckte de små rackarna springandes i hallen , men aldrig att jag sett dem i badrummet dock.Sen upptäckte jag dem när jag skulle byta blöja på min dotter ... De låg i blöjan !!Urk , ringde till hyresbolaget direkt , anti kom ..Men inte ens de hjälpte ..För han som kom sa till mig att detta är bara en liten nödlösning , men om man inte tar alla lght i huset så kommer alltid tillbaks till dig.Flyttade ner till andra våningen ... där fanns de i köket och då och då kunde jag se dem i mina sovrum ... Skulle jag baka , laga mat så fick jag först diska det jag skulle använda.För de skalade av sig sitt gamla skal i mina kastruller .. urk..Men då la jag bikarnat tror jag det heter ... o de klarade inte de av tror jag .. för de börja dö en efter en .. o till sist när jag väl skulle flytta .. då fanns det en enda i min lght som vi kunde finna.... en enda .. undrar ifall de andra flyttat till grannarna eller om de slutade producera nya ? ..
  • Sommaren22juni1979

Det var inte en fläskänger iallafall , varit och kollat nu och inte ens skalet stämmer överrens med det jag fann i mina kastruller...

En silverfisk som lever ett helt liv ömsar skinn ungefär åtta gånger. Eftersom den alltid växer så kan den ömsa skinn upp till fyra gånger per år. När temperaturen är mellan 25 och 30 grader Celsius lägger honan ungefär 100 ägg, oftast i en spricka eller liknande. Silverfisken kan inte fortplanta sig i en kall och torr miljö.

Så om jag håller det torrt OCH kallt så kan de inte trivas i mitt hem , det kan förklara min stora toalett där fönstret alltid står öppet sommar som vinter ;)

Tagits från

images.google.se/imgres&imgrefurl=sv.wikipedia.org/wiki/Silverfisk&h=447&w=220&sz=26&hl=sv&start=3&um=1&tbnid=ZrVSXmXs1LeEsM:&tbnh=127&tbnw=63&prev=/images%3Fq%3Dsilverfisk%26um%3D1%26hl%3Dsv

• Powerwoman

Jag har silverfiskar i ena badrummet.

När jag flyttade in så var de massor..jag hällde kokande klorin i avloppen, och skurade NOGGRANNT med klorin och höll det ljust och torrt därinne.
    90% av ala kryp försvann, men de finns i det här gamla höghuset så det går inte att bli av med dem helt.

Men snart flyttar vi:)

• Tjollahopp
    Jaquline81 skrev 2008-04-10 20:39:02 följande:
    Svar på #3Låter mer som ängrar då silverfiskar trivs i fuktiga miljöer, hur ser som ut?
    det ÄR silverfiskar för de är silvriga... o silverfiskar ömsa skin upp till 8ggr i sitt liv... så visst kan de lämna små skal..
  • Jaquline81
    Svar på #20
    åfasen, visste inte att silverfiskar ömsade skal...är väl bara så fastklibbad vid dessa äckliga ängrar som finns i hela sverige =/
  • Tjollahopp
    Jaquline81 skrev 2008-04-11 20:27:37 följande:
    Svar på #20åfasen, visste inte att silverfiskar ömsade skal...är väl bara så fastklibbad vid dessa äckliga ängrar som finns i hela sverige =/
    japp.. o silverfiskar finns i 70-80% i alla sveriges hem.. så de är inte heller så ovanlig.. väldigt lika ängrarna också. så sa iaf anticimex till mig i luren få se va de säger när de kommer nästa vecka...
  • Jaquline81
    Svar på #22
    Usch, hoppas dom inte är lika svåra att utrota som ängrarna för de är hemska...har en fömåga att flytta till gamla hus som ängrarna trivs i trossbotten på =/ Hoppas ni blir av med äcklena!
Svar på tråden silverfiskar...