• Bebben

Skillnad på matlagingsgrädde och vanlig grädde?

Är det bara fetthalten som skiljer dem åt eller hur kommer det sig att det kallas matlagningsgrädde? Vad är speciellt med den?

Mjölken var slut idag så jag tog matlagningsgrädde i kaffet. Detta fick mig att börja fundera..Det rimmar liksom lite illa att ha matlagningsgrädde i kaffet. Vad kan det likställas som?

Nån som vet?

• Svar på tråden Skillnad på matlagingsgrädde och vanlig grädde?
  • crash and burn

jag vet inte riktigt men matlagningsgrädden har ju mycket längre hållbarhet iaf

• anhimiel

Fetthalten har reducerats och så kan de ha tillsatt medel i grädden för att stbilisera den ändå, så den inte blir vattnig och inte se ut som grädde har jag hört. Någon som vet mera??

• 080802

Läs innehållsförteckningen. Grädde innehåller just grädde. Matlagningsgrädde innhåller en del andra saker.

• Bebben

Hmm så det är egentligen grädde med förminskad fetthalt som fått diverse tillsatser för att bli som den är. Låter ju gott. Not!

• Fru hemlig

Jag använder det inte för det innehåller en massa produkter jag inte vill ha. Stabiliseringsmedel och så.

• crash and burn

jag har lovat mig själv att andvända mjölk i matlagningen på vardagar och ha riktig grädde på helgen bara.....
    älskar flottig mat med grädde.

• Bebben

Jag kör nog GI:stuket. Riktiga produkter i vad jag än äter. Grädde, smör, standardmjölk osv. Allt för att undvika de där hemska grejerna de har i. Idag var en nedlösning med det vi hade hemma - matlagningsgrädde, hövva..

• mooogn

Keldas matlagningsgrädde 15% innehåller, förutom mjölkprodukt, enbart karragen (stab.medel), har jag för mig.

Vill man laga smalare kan man ju annars blanda vispgrädde och vanlig mjölk

• PerG

Vi brukar ha nån sån grädde hemma.. fast den med 27% då.. men den har vi bara som "nödgrädde" eftersom den har lång hållbarhet. Annars använder vi hellre grädde + mjölk (blir ju samma fetthalt men man slipper tillsatserna).

Har blivit lite motståndare till tillsatser i mat som är onödiga. Gör allt hellre från grunden själv så långt jag orkar..

• PerG

1dl mjölk (mellan 1.5%) + 1dl riktig grädde (40%) = 2dl med c:a 20% fetthalt

• Bebben

Men hur är det med mjölken då? Är det inga tillsatser i den smalare mjölken? Eller hur fungerar det med fetthalten där? Ska man använda enbart standardmjölk för att få en helt ren mjölk eller vad?

• Fru hemlig

Mjölken innehåller bara extra tillsatta vitaminer (tror att de är extra tillsatta) allt står i innehållsförteckningarna.

• Bebben

Fru hemlig - Även de med mindre fetthalt? Lättmjölk osv? Jag trodde allt lättare var processat på nåt vis och inte nyttigt, men jag kan ju ha fel?! Har ingen sån mjölk hemma, ska dock kolla upp detta.

• Fru hemlig

Jag läste innan jag skrev det förra och stod det mjölk och a- och d-vitamin eller ngt liknande. Jag antar att eftersom mjölk inte behöver vara tjock så blir det bara mer "vatten" kvar och det behövs inga stabliseringsmedel. Jag tror att livsmedelsverket har en lista över vad alla E-nr och liknande står för om du är intresseread.

• Isolde

Tillsatser i lättare produkter beror ofta på att man försöker imitera en fetare produkts konsistens och så. Det gör man inte med mjölken, och så känner man också en konsistensskillnad mellan fetare och lättare mjölk: gillar man treprocentig tycker man ofta att lättmjölken är blaskig.

Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m27894250.html
  • Fru hemlig
    Isolde skrev 2008-04-10 11:06:26 följande:
    Den som inte har läst "Den hemlige kocken" ska göra det med en gång, tycker jag!www.adlibris.se/product.aspxå tillsatser.
    Tack jag har funderat på att köpa den nu ska det bli av
Svar på tråden Skillnad på matlagingsgrädde och vanlig grädde?