• Froststar

Hatar snorkiga expediter som tror att kunden gör dem en tjänst...

... genom att handla i butiken. Utan kunder inget jobb! Att de inte fattar!

T.ex. idag. Handlar flera varor i en butik, hon stoppar ner allt i samma påse. Jag undrar redan där, hur ska detta gå...? Då hon ska överlämna påsen så känner hon själv att det är för mycket och då säger hon "du får nog hålla i botten". Ja men lägg det i 2 påsar istället, säger jag, så smäller hon en till påse på disken, så min sambo får packa om medan jag betalar. Hon hade väl inte mycket innanför pannbenet, den.

En annan, när man frågar "har du fler på lager" så svarar hon riktigt förnärmad "Nej, allt är framme". Hur fan ska jag som kund veta vilka butiker som har ett lager och vilka som inte har det? Man kan väl svara "nej, tyvärr vi har inget lager". Fast ibland är de bara lata att kolla för visst har butiken lager, i alla fall så känner de andra expediterna till den hemligheten.

Eller när de är fullt upptagna av att snacka med sina kollegor och inte ens bemödar sig att titta på kunden. Sedan undrar de varför kunderna är otrevliga. Otroligt!

Hade jag som affärsinnehavare kommit på en sådan så hade hon endast fått städa butiken eller jobbat på lagret. Då kanske hon t.o.m. hade upptäckt att de har ett lager. Jag undrar varför de inte byter jobb till något som inte innebär kundkontakt? Men det är klart, då kan de inte handla till lägre priser.

• Svar på tråden Hatar snorkiga expediter som tror att kunden gör dem en tjänst...
  • Froststar
    Svar på #36
    LaFontaine skrev 2008-04-13 17:57:33 följande:
    Jag har inte generaliserat men det gör du. Jag skrev ordagrant:
    Froststar skrev 2008-04-13 17:51:42 följande:
    Svar på #35
    Hoppas bara att attityden bland många av dem som skriver där inte är representativt IRL.
    Jag tycker inte heller att man som kund kan bete sig hur som helst men det ska då inte gå ut över en kund som är trevlig. Fast så som du formulerar dig här tvivlar jag starkt på att jag skulle uppskatta samma attityd av en expedit.
  • Froststar
    Svar på #39
    Jag har inte generaliserat men det gör du. Jag skrev ordagrant:
    (Skulle stå i inlägget, inte i citatdelen.)
    mintchocolate skrev 2008-04-13 18:02:47 följande:
    Det jag reagerar över är att man klagar på skämten, för kunden "skämtar" ju inte för att vara otrevlig, snarare tvärtom.
    Det var samma sak jag reagerade mot.
  • Moi
    Froststar skrev 2008-04-13 17:26:31 följande:
    Svar på #33
    Alltså, jag kan inte begripa en sak. När det är så många som är arbetslösa, hur kan det komma sig att sådana här människor får jobbet och till råga på allt, får också behålla det? Det övergår mitt förstånd helt enkelt.
    Håller med helt och hållet.
  • LaFontaine
    mintchocolate skrev 2008-04-13 18:02:47 följande:
    Jag håller med dig också! Kunden ska definitivt inte få bete sig hur som helst!Har själv jobbat i butik och har också varit trevlig trots otrevligt bemötande och visst spyr jag galla när jag kommer hem. Även i tråden som omnämns har jag nämnt ett par otrevliga kunder.Det jag reagerar över är att man klagar på skämten, för kunden "skämtar" ju inte för att vara otrevlig, snarare tvärtom.Tycker inte du ska ta att någon kallar dig för diverse namn faktiskt. Vår chef var väldigt noga med att vi skulle bemöta kunderna bra, (vilket jag iofs tycker är självklart) men hon var även noga me datt vi inte skulle tolerera personangrepp.Respekt ska i alla fall ske åt båda håll!
    Fast också skämten kan stå en upp i halsen till slut. För att ens orka le när en kund, den sjätte för dagen, frågat om varan är gratis när den inte går in i systemet, måste man få spy galla, också på de trevliga kunderna!
  • Drakfisk

Sura expediter är det värsta jag vet! Jag förstår att man kan bli trött på jobbiga kunder som ställer dumma frågor/kommer dragandes med skämt man hört 1000 ggr tidigare, men det berättigar ändå inte till ett rent oförskämt beteende. Jag tycker dessutom det är fräckt att ta ut sin irritation över tidigare kunder på "normala" kunder, som inte stör på annat sätt än att de ber expediten göra det han/hon faktiskt har betalt för!

Det värsta jag vet är expediter som inte ens säger "tack" när man köper något av dem! Alternativt expediter som blir sura om man betalar kontant, vilket jag gör ibland.

Träffade på en expedit som borde överväga karriärbyte:
    Köpte nya skor häromveckan, och kom med högerskon till kassan för att be expediten hämta vänsterskon så jag kunde prova båda. Efter en lång suck över att hon måste sluta prata med sin kollega segade hon iväg till ett bakrum. När hon återvände med vänsterskon provade jag paret i kanske 20 sekunder (hon stod och suckade), och när jag glatt konstaterade att paret passade alldeles utmärkt glodde hon bara argt på mig.

När jag svarat jakande på frågan om jag ville ha lådan var det tydligen sååå jobbigt att tömma den på skrynkligt papper, för det gick vääääldigt långsamt, och hon såg ut som om jag bett henne åka till Antarktis efter en låda till mig. Gjorde mig skyldig till dödssynden "kontant betalning med jämna pengar", vilket tydligen inte uppskattades; hon slängde in kvittot i påsen och gick iväg för att prata med kollegan. Inte ens ett "tack" eller "hej då" fick jag.

• mintchocolate
    LaFontaine skrev 2008-04-13 18:22:30 följande:
    Fast också skämten kan stå en upp i halsen till slut. För att ens orka le när en kund, den sjätte för dagen, frågat om varan är gratis när den inte går in i systemet, måste man få spy galla, också på de trevliga kunderna!
    Jag förstår mycket väl att man tröttnar på ett skämt, men att spy galla på en kund som är trevlig kommer jag aldrig förstå.
  • Cavatine
    Froststar skrev 2008-04-13 17:51:42 följande:
    Svar på #35Tja, det finns en annan tråd här på FL om trista skämt som kunder kör med. Hoppas bara att attityden bland många av dem som skriver där inte är representativt IRL. Annars har jag i alla fall förklaringen till varför expediter är som de är, de ser ner på sina kunder helt enkelt.Som jag ser det, om inte expediter överlag skärper sig, kommer resultatet att bli högfärdiga, otrevliga, sura och buttra kunder som kommer att behandla expediter som någon form av uppassare. Jag brukar inte bete mig sådär men jag känner verkligen ibland för att vara riktigt otrevlig och högfärdig mot expediten (den som jag retar mig på, självklart).
    Bara för att man berättar om vanligen förekommande incidenter i en tråd på FL och där skriver att man anser sig vara trött på vissa kunders beteenden, så betyder INTE det att man tillhör de otrevliga kassörskor/ butiksarbetare som ni, tyvärr, råkat ut för. Många i den tråden (t.ex. jag) tillhör säkert den kategori som aldrig visar kunden sin irritation eller frustration och som väntar med att skratta åt knasiga frågor tills man är ute i personalutrymmena. Observera att den tråden handlar om knasiga frågor och kommentarer som kunder ställer - inte om hur knasiga kunderna personligen är. Viss skillnad.

Om det får finnas en tråd om otrevliga expediter måste det ju få finnas en tråd om upprepande kunder...?

På de flesta arbetsplatser jag varit har det alltid sagts att så länge kunden är professionell så ska jag vara det, om kunden blir aggressiv eller hotfull eller drar in irrelevanta saker (som min hårfärg eller ursprung) i diskussionen så ska jag ringa på vakterna. Visst kan man ta mycket men när kunder enbart säger saker för att vara elak och inte för att klaga - då har de försatt sin chans till ett trevligt bemötande. Det är mååånga stressade kunder med för lite information om vad de egentligen ska ha, som nästan direkt är och promenerar på den gränsen för de blir hellre arg på den som försöker hjälpa dem än på sig själva som tagit reda på för lite om sitt behov.

Hej, kan jag hjälpa dig?, tack, välkommen åter m.m. anser jag vara lägstanivå för expediter.
  • LaFontaine
    mintchocolate skrev 2008-04-13 19:05:43 följande:
    Jag förstår mycket väl att man tröttnar på ett skämt, men att spy galla på en kund som är trevlig kommer jag aldrig förstå.
    Fast man spyr ju inte galla inför kunden. Det är ett sätt att ventilera dagen för oss som inte är supermänniskor. Inför kunden är man dock alltid trevlig och glad och fnissar lite när kunden frågar om något är gratis.
  • Cavatine
    LaFontaine skrev 2008-04-13 19:26:01 följande:
    Fast man spyr ju inte galla inför kunden. Det är ett sätt att ventilera dagen för oss som inte är supermänniskor. Inför kunden är man dock alltid trevlig och glad och fnissar lite när kunden frågar om något är gratis.
    Exakt! Kunde inte sagt det bättre själv! (Fast erkänner att jag ibland låtsas som jag inte hörde när just det skämtet kommer.)
  • mintchocolate
    LaFontaine skrev 2008-04-13 19:26:01 följande:
    Klart man inte gör det inför kunden, det har jag aldrig sagt eller trott heller. Jag ventilerade också av mig när jag hade jobbiga kunder, så jag har inte för avsikt att utse mig själv till en supermänniska bara för att jag tog upp detta med skämten. Jag reagerade bara lite, inget mer med det. Tycker inte det är så allvarligt egentligen.
  • Froststar
    Svar på #47
    Cavatine skrev 2008-04-13 19:23:18 följande:
    Det är inte knasiga frågor och roliga saker jag retar mig på. Det jag tycker är otrevligt är när man som expedit inte tycker att man kan vara trevlig pga att kunder drar "dåliga" skämt. Eller att man "spyr galla" över andra kunder pga att man haft en otrevli kund tidigare. Det är inte acceptabelt, då får man sluta arbeta med människor.

Självklart får man tycka vad man vill men håller god min och är trevlig. Vilket det var flera inlägg som tydde på, att så är inte alltid fallet.

Om inte man klarar av den biten, då får man arbeta med exakt samma människor varje dag och slipper samma skämt och upprepningar. Eller så kan man helt enkelt låta bli att jobba med människor.
  • LaFontaine
    Froststar skrev 2008-04-13 18:06:37 följande:
    Svar på #36Jag tycker inte heller att man som kund kan bete sig hur som helst men det ska då inte gå ut över en kund som är trevlig. Fast så som du formulerar dig här tvivlar jag starkt på att jag skulle uppskatta samma attityd av en expedit.
    Men du tror väl inte att jag formulerade mig på samma sätt inför kunder som jag gör på ett diskussionsforum på internet, i en fråga som engagerar mig? För butiksanställd var jag när jag var anställd. Inte på min fritid och garanterat inte nu i efterhand, varför jag inte behöver uttrycka mig såsom jag gör mot kunder.

För övrigt har jag, mig veterligen, aldrig låtit en korkad kunds beteende gå ut över en annan kund.

Expedit förresten, låter inte det gammalt och förlegat, från en tid då butiksanställda bara stod i kassan och servade kunder. Så går det garanterat inte till nu längre.
  • k girl

Som norrbottning säger jag att jag vill "lägga av" ett plagg och inte "lägga undan" det. Jag var med om en gång att en expedit var skitsnorkig mot mig.

- Jag vill lägga av den här klänningen.
    - ...lägga av? *drar på munnen* Jaha, vad menar du då?
    - Ja... Lägga av. Alltså, att jag kommer tillbaka senare och köper den? Att ni hänger den bakom disken?
    - Lägga UNDAN menar du.

Min stockholmskompis blev arg, då hon såg att expediten visste vad jag menade och bara ville korrigera mig och ge mig en näsknäppa. Jag blir fortfarande irriterad när jag tänker på det.

• chrissepisse

konichiwa girl - det påminner om när min mormor (från Malmö) var i Stockholm på 70-talet. Mormor gick in på ett konditori och bad att få köpa "sju småbröd". Biträdet tittade på henne en lång stund och svarade "om du menar småkakor så säljer vi inte dem styckvis utan hektovis". Min mormor fann sig dock och kontrade med "jamen lägg sju stycken i en påse och väg dem då"

• FannyGioia

Jag har själv jobbat inom olika serviceyrken och skulle aaaldrig uttala mig på det viset. Visserligen stämmer inte uttrycket "kunden har alltid rätt", men vad det än gäller så finns det ett smartare sätt att bemöta människor på än personen du nämner valde.

Av erfarenhet har jag lärt mig att jag själv tjänar på att göra ett bra jobb. Ju gladare, ju trevligare, ju mer tillmötesgående jag är, desto bättre humör blir jag på den dagen. Man vinner absolut ingenting på att vara otrevlig.

Jag har, liksom de allra flesta, varit med om totalt missanpassade butiksbiträden och blir lika irriterad varje gång.

• k girl

chrissepisse: Hehe. Tuff mormor du har.

• chrissepisse

konichiwa girl - ja och det måste vara grymt tillfredsställande efteråt när man har fått till en så bra replik...

Svar på tråden Hatar snorkiga expediter som tror att kunden gör dem en tjänst...