• Snorkis

Vilket tvättprogram kör ni?

Som ovan... i tvättmaskinen alltså..

Kör jag på vanliga programmet tar maskinen lite över 2 timmar

Kör jag snabbprogrammet tar det ca 40 minuter..

Men blir det riktigt rent i snabbtvätten?

Hur gör ni?

• Svar på tråden Vilket tvättprogram kör ni?
  • Snorkis
    lövet2 skrev 2008-04-13 10:08:28 följande:
    Man ska köra maskinen tom i 90 grader någon gång då och då, för att maskinen ska må bra. Det är något tekniskt - maskinen slaggar igen annars.
    OK, då ska jag genast slå på tvättmaskinen i 90 grader
  • lövet2
    Snorkis skrev 2008-04-13 10:09:43 följande:
    OK, då ska jag genast slå på tvättmaskinen i 90 grader
    Det står säkert i instruktionsboken om varför det är så viktigt. Jag har aldrig riktigt satt mig in i det, utan jag lyder bara försäljarnas råd i det fallet ...
  • madeleniuz

Jag skulle verkligen behöva hjälp med en sak. Ska tvätta lakan och handdukar hade jag tänkt, men det finns ca 1000 olika program att välja mellan. Är Bomull/kulörtvätt rätt? Det är färgade tyger (ljusa). Annars finns det ju syntetisk, fintvätt, silke etc men dom kan jag ju inte tänka mig att det ska vara.

• Sale

60 grader tar väl typ 2 timmar och 40 grader 1:45. Aldrig snabbprogram däremot handtvätt då och då =)

madeleniuz = bomull/kulörtvätt 60 grader för lakan och handdukar (om du inte redan hunnit tvätta)

• Susanne 977

Man ska köra 90grader för att döda bakterier och ta bort dålig lukt.

De är sällan tvättmaskierna kommer upp i de utlovade 60graderna under tillräckligt lång tid så bakterier dör.
    så det kan bli bakterier som luktar illa om man inte kör 90grader ibland.

Vi kör alltid vanliga programmet eftersom vi kör 7kg varje gång och dessa snabbprogram är inte riktigt gjorda för stora tvättar.
    Sedan är barnens kläder smutsiga så jag vill att de ska bli rena ordentlig.
    Tar precis under 2h att tvätta en vanlig.

• Sar

Vi brukar köra ngt slags ekonomiprogram. Tvättar vittvätt (trosor, lakan, vita handdukar) på 90 och vanliga kläder och färgade handdukar på 60, 40 grader bara på ömtåligare saker.

• Konvaljen

Jag kör nästan alltid ekonomiprogrammet som tar en timme. Är det knökfullt med tvätt blir det vanliga som tar dubbelt så lång tid. Lakan och handdukar tvättas alltid på minst 60 grader i fullängdsprogram.

• Kärlek84

Beror på vad jag tvättar såklart.

Lakan tex tvättar jag oftast i 90 grader och det tar ju längre tid.

Hårt smutsad tvätt i 60 grader. (tror det tar strax över en timme på våran maskin)

Vanligt smutsad tvätt på 40 grader.  (ca en timme)     

• annca

Är jag den enda som sorterar tvätt efter tvättråden??

40 för det som det står 40 i och alla strumpor/sockar, och det tar ca 2.15
    60 för det som det står 60 i och färgade lakan&frotté, tar ca 2.35
    95 bara för vita lakan, och det blir inte ofta... Inte en susning om hur lång rid det tar.

Snabbprogrammet om man har brottom och tvätten inte är väldigt smutsig. ca 45 min.

Så finns det ett extra snabbt steg också, 30 min, som det brukar bli om man behöver "återtvätta", tex om glömska vi glömt hänga tvätten i tid...
    Där brukar också snuttefiltar och sonens sovgosefår hamna...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Houdini

Hur gammla eller stora maskiner har ni egentligen?

Det program som tar längst tid på min maskin tar 1:40 minuter och det är 90 programet. 

Svar på tråden Vilket tvättprogram kör ni?