• jolli05

Bodelning i sambolagen - varför finns lagen om alla tycker att det är moralisk orättvis?

Jag undrar en sak: Svenska lagen säga att om två sambo separerar (och de bor i ett hus som köptes när man var ihop), då spelar det ingen roll vem betalde vad, då får man dela 50/50.
    Jag antar att man ville skydda och stödja den svagare parten, eller varför finns denna lag? Nån anledning fanns väl.

Och nu min fråga: Om man fråga folk här, vad tycker ni, hur skulle man delar bostaden när man separerar, då säger alla, självklart ska den som betalde hus få behålla det, och den svagare parten (oftas kvinnan) måste ju försöja sig själv, man får inte leva på andras bekostnad ! osv.

Dvs. att de flesta tycker väl att man borde avtala bort sambolagen eftersom den är "orättvis" för den rikare i ett samboförhållande.

Men varför finns denna lag då, egentligen?

• Svar på tråden Bodelning i sambolagen - varför finns lagen om alla tycker att det är moralisk orättvis?
  • Kjell2

TS:
    En av anledningarna till att lagen finns är att det ska vara mer likvärdigt att vara sambo som att vara gift.

Sen är jag inte helt övertygad om att de flesta tycker lagen är fel. Jag tycker den är rätt bra. Den går att avtala bort så att bostad köpt för gemensamt boende inte skall delas

Det kan också vara så att den ena parten betalt bostaden, dvs avgift, ränta, amorteringar. Den andra betalar all mat, försäkringar, TV, telefon, semsterresor mm för båda. Både betalar lika mycket varje månad, den ena till bostaden, den andra till löpande räkningar. Vem har i det fallet mest rätt till bostaden?

/Kjell

• Minnie69
    jolli05 skrev 2008-04-14 15:40:32 följande:
    Jag undrar en sak: Svenska lagen säga att om två sambo separerar (och de bor i ett hus som köptes när man var ihop), då spelar det ingen roll vem betalde vad, då får man dela 50/50. Jag antar att man ville skydda och stödja den svagare parten, eller varför finns denna lag? Nån anledning fanns väl.Och nu min fråga: Om man fråga folk här, vad tycker ni, hur skulle man delar bostaden när man separerar, då säger alla, självklart ska den som betalde hus få behålla det, och den svagare parten (oftas kvinnan) måste ju försöja sig själv, man får inte leva på andras bekostnad ! osv.Dvs. att de flesta tycker väl att man borde avtala bort sambolagen eftersom den är "orättvis" för den rikare i ett samboförhållande.Men varför finns denna lag då, egentligen?
    För att det fanns ett önskemål om att sambos skulle jämställas mer med gifta, väl? Den som skiljer sig och är den ekonomiskt svagare parten skyddas ju i än högre utsträckning vid en eventuell skilsmässa.
  • Minnie69

Ser nu att även Kjell hade svarat

• jolli05

Det är precis vad jag menar. Den ekonomiskt svagare parten ska skyddas.
    Men hur ser detta ut i det praktiska livet, om alla avtalar bort detta?

Jag utgår från fallet att t.ex mannen köpte huset, för att hela familjen kunde bo där. Han skulle väl vara dumm om han inte avtalar bort bodelning med sin sambo, eller? Varför skänka bort egendom till en person när man separerar? (även om den personen betalde mat, TV etc)

Jag sitter i mitten av en sån diskussion och det verkar så att det är HELT NATURLIGT här i Sverige att jag borde självklart avstå från detta rätt som sambolagen ger mig.

• Kjell2

TS:
    Långt ifrån alla avtalar bort det. Sen är ett avtal friviligt. Båda parter skall frivligt gå med på avtalet. Skriv inte på om du inte vill.

/Kjell

• jolli05

Tack Kjell, kan du tänka dig ett exempel, i vilket fall är det rättvis att ha bodelningen kvar, och det handlar till ex. om en bostadsvärde av 4-Mio?

Tja, frivilig... i mitt fall faller ord som "utpressning" om jag inte går med....

• Kjell2

TS:
    Om den ena parten går in med ett stort kapital, t ex 4 MSEK, som han eller hon haft sen tidigare och köper en gemensam bostad kan jag ha viss förståelse att man avtalar bort sambolagen. Samma sak om bostaden är en gåva eller arv från den enas släkt.

Vad som är rättvist är däremot svårt att säga. Rättvisa är ett mycket subjektivt begrepp.

Du får väl utpressa tillbaka.

/Kjell

• k girl

När jag och min exmake tog ut skilsmässa valde jag att inte göra några anspråk på vår bostad, en bostadsrätt. Detta av ett flertal olika anledningar:
    1. Det var hans sedan några år när vi träffades.
    2. Han betalade för all färg och annat material när vi renoverade den.
    3. Hade jag krävt att han köpt ut mig ur lägenheten hade jag tvingat honom att sälja den.

Vi skildes som vänner och jag ville inte göra det mot honom.

Men jag kan tänka mig tusen scenarier där sambolagen gör det den ska. Jag blir skitförbannad när jag tänker på äktenskapsförordet min syster har som säger att allt som köpts även under tiden de är gifta ska räknas som enskild egendom. Jamen hon då? Som har köpt blommor och buskar till trädgården, all mat och alla hushållsartiklar? Hon står med... ingenting. Han med tv, soffa, dator, säng osv.

• Åsa

konichiwa girl: Din systers sits låter onekligen som en kvinnofälla. Och det är ju inte bar vid skilsmässa det blir aktuellt, även vid dödsfall, där man får hoppas att ev barn är gemensamma, och strul med efterarv till makens släktingar om barn saknas (fast är man så noga med äktenskapsförord är väl förmodligen testamentsbiten också översedd).

• Mia83
    k girl skrev 2008-04-15 07:54:51 följande:
    När jag och min exmake tog ut skilsmässa valde jag att inte göra några anspråk på vår bostad, en bostadsrätt. Detta av ett flertal olika anledningar:1. Det var hans sedan några år när vi träffades.2. Han betalade för all färg och annat material när vi renoverade den.3. Hade jag krävt att han köpt ut mig ur lägenheten hade jag tvingat honom att sälja den.Vi skildes som vänner och jag ville inte göra det mot honom. Men jag kan tänka mig tusen scenarier där sambolagen gör det den ska. Jag blir skitförbannad när jag tänker på äktenskapsförordet min syster har som säger att allt som köpts även under tiden de är gifta ska räknas som enskild egendom. Jamen hon då? Som har köpt blommor och buskar till trädgården, all mat och alla hushållsartiklar? Hon står med... ingenting. Han med tv, soffa, dator, säng osv.
    Hur kommer det sig att hon går med på att han själv står för inköpen av kapitalvaror, när hon är medveten om de villkor som gäller?
Svar på tråden Bodelning i sambolagen - varför finns lagen om alla tycker att det är moralisk orättvis?