• Kjell2

Bodelning i sambolagen - varför finns lagen om alla tycker att det är moralisk orättvis?

TS:
    En av anledningarna till att lagen finns är att det ska vara mer likvärdigt att vara sambo som att vara gift.

Sen är jag inte helt övertygad om att de flesta tycker lagen är fel. Jag tycker den är rätt bra. Den går att avtala bort så att bostad köpt för gemensamt boende inte skall delas

Det kan också vara så att den ena parten betalt bostaden, dvs avgift, ränta, amorteringar. Den andra betalar all mat, försäkringar, TV, telefon, semsterresor mm för båda. Både betalar lika mycket varje månad, den ena till bostaden, den andra till löpande räkningar. Vem har i det fallet mest rätt till bostaden?

/Kjell

• Kjell2

TS:
    Långt ifrån alla avtalar bort det. Sen är ett avtal friviligt. Båda parter skall frivligt gå med på avtalet. Skriv inte på om du inte vill.

/Kjell

• Kjell2

TS:
    Om den ena parten går in med ett stort kapital, t ex 4 MSEK, som han eller hon haft sen tidigare och köper en gemensam bostad kan jag ha viss förståelse att man avtalar bort sambolagen. Samma sak om bostaden är en gåva eller arv från den enas släkt.

Vad som är rättvist är däremot svårt att säga. Rättvisa är ett mycket subjektivt begrepp.

Du får väl utpressa tillbaka.

/Kjell

Svar på tråden Bodelning i sambolagen - varför finns lagen om alla tycker att det är moralisk orättvis?