det där gäller inte överallt kan jag bara säga och att ha 2 karensdagar får maninte ens. det kan ni ta med facket.
Loris skrev 2008-04-15 21:49:17 följande:
Mja jag är inte alltför insatt i alla regler men de har en hel del egna och en aningen irriterande bestämelser som inget annat ställe verkar ha eller kunna genomföra,te.x 2 karensdagar(ist. för den vanliga 1) vid sjukdom, den 3.e dagen du är sjuk ska du dessutom skaffa intyg från läkare att du verkligen är sjuk och visat upp dig. Givetvis behöver du fortf. ett till intyg om du skulle vara sjuk mer än 7 dagar. Visar du inte upp ett intyg om att du varit hos läkare efter 3 dagars frånvaro/sjukdom får du inte heller pengar för den tiden du är sjuk.Detta vet jag iofs inte om det gäller överallt, men där jag jobbat är det en ganska nyinförd bestämelse.
Majsansarne skrev 2008-04-16 20:49:55 följande:
78 kr timlön är:78x165=12870 kr månads lön + semesterersättning 12 procent= 14414.40:- = "Du klarar dig, men du blir inte fet på den här lönen."
vet inte vart du fick 78 kronor ifrån antar att du räknar på en ungdomslön. en 20åring tjänar runt 90 kr timmen. för att räkna ut en heltidslön inom retsaurang tar man x 173 och man får inte ut semesterersättningen varje månad om man är anställd på en hel eller deltid.
på mcdonalds gäller hotell och restaurangs avtal så där kan ni titta på lönetabellen,
hrf.net
det kommer nya avtal nu i maj som ger 2.63 kr i timmen. har hört att OB också kommer att höjas samtidigt men dte har jag inte kollat upp själv så det låter vi vara osagt. annars så har OB legat på 16.50 länge.
på mcdonalds jobbar man en hel del OBtid och får räkna in den i sin lön tex om man anmäler inkomst till försäkringskassan eller a-kassan.
OB gäller efter 20 på vardagar
efter 16 på lördag och hela dagen på söndagar. nattOB tillämpas mellan 01-06 på de restauranger som ar nattöppet eller krogöppet.
i diskutionen timlön/månadslön kan jag bara säga att min personliga åsikt är att timlön är bäst. då får du alltid betalt för de timmar som du jobbar, varken mer eller mindre så slipper man tjaffsen som blir när man får jobba över etc.
jag har jobbat på mcdonalds sen -98 med enda avbrott för lite föräldraledighet. det finns många rötägg till RC och frainchaise(stavningen*S*) men om man bara håller sig själv uppdaterad på vad som gäller via facket osv så är det mcdonalds ingen sämre arbetsgivare än andra restauranger. du kommer iaf inte bli erbjuden svarta löner och du är alltid försäkrad när du jobbar.,
det är ett bra extraknäck när man pluggar eftersom det är lätt att kombinera.