*Vi ska ev.
Vi ska ev. ta en hund som ska omplaceras, det är en 2-årig Border collie. Någon som har tagit en omplacerings hund? Vilka frågor ställde ni innan ni tog den? Hur har det gått?
*Hoppas på en hund
*
Vi ska ev. ta en hund som ska omplaceras, det är en 2-årig Border collie. Någon som har tagit en omplacerings hund? Vilka frågor ställde ni innan ni tog den? Hur har det gått?
*Hoppas på en hund
*
*Liten puff*
Min nuvarande dobermann är en omplacering som jag iofs kände väl innan jag tog hand om henne.
Jag visste mkt väl att hon var en väldigt blyg/skraj liten tik med ungefär noll uppfostran, men att hon var förbannad trevlig "innerst inne".
Hon kunde knappt sitt eller ligg, gjorde töntiga utfall mot hundar o cyklar, skällde o pep i tid och otid, stressade vid ytterdörren, tuggade sönder bilen om hon blev lämnad där ensam etc. Tja...rätt understimulerad. Jag tog över henne i aug förra året.
Resultatet ? Tja, hon går lös i princip överallt, är oerhört lyhörd, springer aldrig fram till hundar eller folk, kolugn om hon blir lämnad i bilen (ligger i framsätet o sover), inte lika mesig som förr, är fruktansvärt lugn och trevlig inomhus, vill bara göra matte mig till lags, SAMT att i övermorgon ska vi tävlingsdebutera i lydnad
Folk som såg henne i augusti och ser henne idag tror knappt att det är samma hund. (Hon var inte "vanvårdad" innan, bara jäkligt...ohängd
samt gick bara som sällskapshund innan). Det är kul att höra !
Men, frågor som kan vara bra att ställa -som iaf jag skulle vilja ha svar på, sedan beror det ju också på hur "fanatiskt" intresserad man är och av vad (du har säkert ställt de flesta):
* Går den ihop med barn ?
* Kan den vara ensam hemma utan att ha sönder saker/skälla ?
* Kan den åka bil ? (åksjuk/stressad?)
* Kan den åka buss/tåg/tunnelbana ? (se ovan)
* Självklart: Hur är den i sättet - Blyg ? Rädd ? Stressad ? Dominant ? Lugn och trygg ? etc...
* Drar den i koppel ?
* Utfall mot andra hundar ?
* Kommer överens med hundar ? Bryr sig ej om andra hundar ? "Överintresserad" av andra hundar ?
* Tål den all mat ? Är den kräsen ?
* Har den varit sjuk/skadad och isf vad ?
* Är den reggad ? Isf, hur ser hälsohistorian ut på föräldrar och syskon ?
* Försäkrad ?
* Lätthanterlig vad gäller pälsvård, bad och kloklipp ?
* Vallar den allt den ser ? Alltså är det en understimulerad bc ?
* Hur är den att jobba med ? Högvarvad ?
* Hur är den van att sova ? Övriga rutiner ? (van att gå ut 5 på morgonen osv..) Sådant går ju att ändra på, men det är bra att veta vad hunden är van vid och varför den isf reagerar på ett visst sätt.
* Vaktar ?
* Vaccinerad ?
* Van att bli bortlämnad till hundvakt ibland ?
Nu tog min hjärnaktivitet slut....
* Går den att ha lös ?
* Viltintresserad ?
* och VARFÖR ska den omplaceras (såklart) ?
Jag glömde skriva att jag även själv omplacerat en tik. Hade henne på annons, och fick många svar (eftersom det var en dobermann..).
Endast EN person (ev två från början) fångade mitt intresse, det var den som ställde en miljon frågor om hunden, om mig, om orsak, om hundens släkt, om ALLT.
Och där bor hon idag och har det så bra som en aktiv hund av hennes kaliber (golden retriever i dobermannkläder) kan ha det.
Nu är du säkert jätte hundkunnig, men tänk på att en BC är en MYCKET krävande hundras och inte alls lämpad som enbart sällskapshund, kanske därför den omplacerades?
EN BC är en hårt arbetande vallhund som ska motioneras ordentligt dagligen och utöver det få jobba fysksikt och psykiskt varje dag för att må bra och funka som familjehund.
Vallning, lydnad är något som är ett måste.
En BC är otroligt intelligent och får den inte sysselästning som motsvarar dens krav så blir den en riktigt jobbig hund med många olater.
Många som skaffar BC underskattar deras behov.
och..
sarah
har självklart rätt.
Men antar att du redan vet detta, och tog bara upp "allmänna" frågor.
ja jag antar också att du redan vet vad BC är för typ av hund.
Tänkte bara ändå.... har träffat så många sorliga exempel där ägarna hört varningarna men ändå köpt BC för de är ju så fina och så smarta...
Det går kanske med en schäfer, för även om det är brukshundar så finns det faktiskt trevliga sällskapshundar också. Men med en BC går det helt enkelt inte, de är inga sällskapshundar och kan aldrig bli det. (enbart sällskapsh8undar menar jag då)
Både zikoriat och sarah har kommit med jättebra synpunkter! Men nåt jag tycker är viktigt vid en omplacering är att ta reda på hur man gör rent praktiskt om det av någon anledning inte skulle fungera. Jag har ganska stor erfarenhet av omplaceringshundar och vet att det kan vara bra att ha disskuterat såna saker innan. Det kan också vara bra att först ta hunden "på prov", ett par veckor.
Jag har haft två omplaceringar och två hundar från valp och mitt råd är att skaffa valp. Du präglar hunden på dig från allra första början och du får mycket gratis i och med det. Tyvärr är ofta omplaceringar någon form av problemhundar (oavsett vad de tidigare ägarna säger) och att handskas med dessa problem samtidigt som man inte varit med från början är ingen lätt uppgift. Nu säger jag inte att det är omöjligt men inget jag rekommenderar, tyvärr.
Border Collie? Har du erfarenhet av rasen? Har du möjlighet att låta den valla? Vad är den van att göra? Det är en svår ras med mycket stor arbetslust. Och är det en omplaceringsras jag varnar för så är det just Borer Collie... har haft en själv och hon springer tyvärr i hundhimlen nu pga dålig social träning, dåligt självförtroende och för lite arbete. När jag fick henne var det tyvärr försent, iaf i min familjesituation. Hade jag bott ensam i en tyst skog med ett gäng får hade det varit helt annorlunda.
border collie är dessutom ganska krävande som ras.
men vet ej hur ni bor eller vad ni ska ha hunden till men den rasen ska ju jobba annars kan dom bli ganska jobbiga.
bläääääääääää fl åt mitt lååååååånga inlägg
jo jag sa:
jag håller med föregående talare men finns några regler jag vill dela med mej av
1: räkna med att 95% av det dom berättar om hunden är lögn (dom vill omplacera och tyvärr så gör de flesta ägare det pga att dom misslyckas med hunden, finns det barn där fråga dom lite istället)
2: koppla hunden och gå ut själv med den (då märker du lyhördhet,koppelvana osv.....känn efter lite på hundens uppbyggnad då ni är ute oxå)
3: var kritisk......lämna dom blå ögonen hemma.
4: se till att alla papper följer med och att ni skriver ett överlåtningskvitto direkt.
du är medveten om att en BC använder rösten ganska mycket och dom lär sej snabbt att skälla åt allt å lite till, en uttråkar BC är inte kul och kan vara svårt att få trim på igen. ääääää jag ska inte komma med pekpinnar, ni vet nog vad ni kastar er in i å ni löser det nog annars finns det säkert lösningar