• Bea 84

*Vi ska ev.

Vi ska ev. ta en hund som ska omplaceras, det är en 2-årig Border collie. Någon som har tagit en omplacerings hund? Vilka frågor ställde ni innan ni tog den? Hur har det gått?

*Hoppas på en hund *

• Svar på tråden *Vi ska ev.
  • giz

måste göra ett tillägg:

ni som säger: ha hunden på prov ett par veckor.....vet ni hur kul det är att få en hund som gått som provhund några veckor hos kanse 3-4 olika??? kan tänka mej att en BC är ännu mer förstörd än vad en labb,rottis och schäffer blir.

antingen tar man hunden på plats och gör det man kan. eller så ger man attan i det. man tar inte hundar på prov.
    det är därför viktigt då man tar en OP hund att man vet vad man ska kolla efter och lägger ner tid.

• Bea 84

Har inte tidigare erfarenhet av just BC, men är såklart hundvan.
    Det är tänkt som en familjehund (den kommer från en barnfamilj).

Förra ägaren har prövat valla med honom, men det gick inget bra för han var för tuff.
    Så vallnings instinkten är i princip "borta" han springer alltså inte o vallar bilar, bussar, barn etc. Däremot andra djur om man åker till tex en bondgård.

Tror på det gamla ägaren säger, varför skulle han ljuga?
    Som exempel sa han att hunden är van att vara lös och därför drar i koppel, varför skulle man ljuga om det?

Ska ta honom imorgon och testa över helgen. Hoppas att det går bra....*längtar*

• sarah

Tror inte att en BC vallningsegenskaper någonsin kan försvinna.
    Hunden är förmodligen dåligt tränad.
    Är den tuff behöver man inte valla får utan man kan valla större boskap.
    vallar hunden som du säger andra djur så har den vallegenskaper punkt.

Jag tycker det är orättvist mot hunden att tvinga den leva som enbart familje hund. En BC komemr inte trivas med det. Så är det bara och jag har stor erfarenhet av BC och jag vet vad jag pratar om. Hade den varit 10 år, fine, men en 2 årig BC vill JOBBA, Jobba jobba och jobba. INte gå hemma eller gå bredvid barnvagnen på långa promenader. Det räcker inte.

Tyvärr är det så många människor som inte lyssnar på råd angående BC från de som vet utan tror sig veta bättre själv... jag vet inte varför det är så. Det är hundarna som får lida.

• giz

talade av erfarenhet........ en ägare som gärna vill bli av med sin hund säger inte så mycket om olaterna..... det var ett råd upp till dej att ta det.

• giz

akta bara så han inte tar sej friheten att vala barnen.....kan leda till många bet i baken om han inte lyckas valla in dom. aj nu var jag där igen är bara i all vällmening har själv just lyckats få slut på vallningen å då är det bara 25% BC i vår......

• Bea 84

Verkar inte som om någon anser att vi är kapabla till att ta hand om denna hund. Det är synd att ni dömer fast ni inte vet hur vi är och vad vi kommer att göra för Zorro!
    Förutfattade meningar.....även om en del av er har massor av erfarenhet!

• sessan46

border collie kan vara rätt svåra att ha och göra med...svåruppfostrad....men när man väl kommit över det så....
    är di inte berädd att lägga ner MÅNGA timmar på den nya vovven så tänk två gånger...Lycka till!! är lite hund sugen åxå men får nog vänta lite...

• Bea 84

Sessan46: Tack för ditt stöd!

Vi har funderat på hund i 3 års tid och nu gör vi äntligen slag i saken.

• giz

bea: NEJ NEJ ta det inte så...... jag delar bara med mej av det jag lärt mej på den långa hundvägen...... som jag säger det är bara vällmening.

man lär så länge man lever och har man inte provat så vet man ju inte vad man kan...... eller hur

• zikoriat

giz

Förstår inte heller varför man ska ta för givet att någon som omplacerar skulle ljuga en massa ?? Den nya ägaren skulle ju tids nog bli varse olaterna och det innebär ju kanske att man isf vill lämna tillbaka hunden, och så blir det bara strul.

Jag drog framförallt upp de negativa sakerna med min hund som jag omplacerade (fanns inte så många, men minsta lilla som kunde uppfattas som negativt var jag extremt noga med att påpeka). (omplac henne enbart för att _mitt_liv var kaos och inte rymde en arbetande hund just då. var meningen att uppfödaren skulle passa henne några mån först, men sedan drog hon sig ur så det fick bli omplac).

Har även vänner som tagit omplaceringar och de som omplacerat har varit väldigt ärliga med hur hunden är. Ofta har det varit så att tidigare ägaren säger hur kass hunden är, att den har hundra olater - och så har det visat sig att det är en ouppfostrad lite sate det handlat om egentligen.

Svar på tråden *Vi ska ev.