*Vi ska ev.
Vi ska ev. ta en hund som ska omplaceras, det är en 2-årig Border collie. Någon som har tagit en omplacerings hund? Vilka frågor ställde ni innan ni tog den? Hur har det gått?
*Hoppas på en hund
*
Vi ska ev. ta en hund som ska omplaceras, det är en 2-årig Border collie. Någon som har tagit en omplacerings hund? Vilka frågor ställde ni innan ni tog den? Hur har det gått?
*Hoppas på en hund
*
i våra fall då jag endast kan prata från min erfarenhet så har jag ett antal skräck exempel en av dom var barnkär,cool kille han var kamphundstränad,hatade karlar och andra hundar.
en sa dom var gosig, gullig, rumsren å skällde absolut inte, hon var hel galen så fort man peta på henne.
en hade kattvana...hon bet ihjäl grann katten
listan kan göras lång på sånt. men iaf...... varför skulle dom avslöja alla ouppfostring grejer å riskera att bli kvar med hunden???
jaja jag lägger ner ville bara vara hygglo.. men jag har INTE sagt att bea inte fixar det.
Bea, det handlar inte om vad du är kapabel till eller inte, utan vad det är för hund vi talar om. Om hunden vallar djur så är ju instinkterna kvar och det lär de vara och risken är att de överförs på mindre lämpliga saker om inte hunden får utlopp för dem. En border är en kanonhund, inget snack om det men med facit i hand så ska de få valla tätt och regelbundet och ska utöver det tränas i lydnad för att må bra och att fungera som en familjehund övrig tid. Ger du hunden ett bra Borderliv får du säkert en vän för livet och jag missunnar dig inte det, men är du inte beredd at tjobba jobba jobba och åter jobba med din hund då tycker jag att du ska välja en annan ras.
Till alla beundrare av Turbo och hans gelikar, Kent (Turbos husse) lade ner ca sex timmar om dagen i ren träning med hunden - är ni beredda och framför allt har ni tid med det?
Men vem säger att alla border collie är likadana? Det finns ju avvikelser i alla raser så även denna.
Jag vet att det är en krävande ras, men om ni går ut på vallhundklubbens hemsida så finns det faktiskt info om att det kan bli en utmärkt familjehund. Alltså inget tränings krav på 6 h om dagen.
Som sagt, ni som har haft eller har border collie har självklart mer erfarenhet än mig om rasen, men det är ju bara motarbetning i denna tråd. Det var inte riktigt det jag var ute efter.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
TRÅDEN HANDLAR OM:
*Är det fler som tagit omplacerings hundar?
*Vilka frågor bör man ställa?
*Hur har det gått?~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Bea
Ok jag ska svara exakt på dina frågor
1.Ja jag har tagit en BC som treårig omplacering
2.Frågade inget då jag kände hunden sedan tidigare
3.Hunden är död
Jag är hundvan, har vallande brukshund, är instruktör i SBK, har tävlat osv men ändå......
Så där nu har jag svarat.
DÅ kanske du förstår mina varningar!!!! Skaffa gärna en Border men gå in för det värsta, då kan det bara bli bättre.
Hej jag har en omplaceringshund, det är mycket jobb med dem eftersom ganska många har vandrat från hem till hem.
Border coillie ja då får du läga ner många långa timmar på att arbeta med den annars kommer den nog inte att hålla sig på mattan.
lena ekman:
Oki, tack för att du svarade
Det är så här att när jag har pratat med den gamla ägaren så verkar det inte som om dom haft en sådan träning med honom.
Han har varit på vall tävlingar, men inte blivit godkänd.
Hans föräldrar har inte heller klarat "provet" vilket resulterar i att Zorro inte är reggad hos SKK och därför inte heller har stamtavla.
Och om han inte är tränad på detta sätt, varför ska jag börja valla med honom? Det måste väl finnas annan fys. inkl. psyk träning som passar?
Bea20: träna lydnad eller kanske spår med hunden
.
Det kan jag absolut göra och det är kul även för mig. Men valla kommer jag inte göra med honom.
Tycker som Giz skrev ovan, att om man inte har erfarenhet sen tidigare så får man skaffa sig.
Bea20: Kan ju trösta dig med att det FINNS hundar som avviker från rasstandard. Hade en schäferhund som var lite knasig. Han var lat som en valross. Bara låg helst ner och gosade. Han hade obefintlig skärpa och försvarslust. Ingen kamplust. (Testad) Jag fick kämpa i 2 år(!!) med pinnar, rep och kamp-leksaker och låta honom vinna gång på gång innan jag fick upp lite kamplust så han VILLE göra nåt roligt som att spåra mm. Men han behövde MYCKET bekräftelse hela tiden. Ingen motor i den vovven inte
Men som alla andra också skrivit, var berädd på MKT arbete med en BC om du inte vill ha oönskat bus. De är väldigt intelligenta och roar sig själva om de blir understimulerade. Hade en granne med BC, den lärde sig öppna fönster och dörrar så han smet ut under dagarna när familjen var på jobbet/skolan.
Bea20: Gå in med inställningen att du troligen kommer att få aktivera hunden rätt mycket, valla behöver du ju ej göra men då får du kanske ta lydnad och spår eller något annat kul som ni kan gilla att göra ihop ju.
Vet du vad som hänt hunden?
Hur många hem hunden har haft?
Du säger tidigare att han är för hård i sin vallning, han kanske skulle bli en utmärkt nötvallare... de bör vara betydligt tuffare än en fårvallare.
Träna honom i sök... alltså tävlingsgrenen, då använder de både näsan och även vallningsinstinkten. Är han springglad kan rapport funka men det kan vara svårt med en omplacering.
Gå en vallningskurs, en duktig instruktör kan hjälpa dig att få honom att bli mjukare på ren lydnad. Hårdheten kan även bero på ren frustration.
Jag har varit rak i mina inlägg men jag vill inte att någon ska få gå igenom samma som jag fick göra med min BC. Aldrig kul att ta en ung hund till vet. för sista vilan.
Den jag tog min hund av är också en duktig hundmänniska men hon hade helt enkelt för lite tid med hunden och den fick klara av det mesta själv (var ute lös ensam och dyl) och det räckte för att det skulle gå dåligt. En border är så uppmärksam, har nerverna utanpå kroppen och har en sån inbyggd vallningsinstinkt så det finns inget att jämföra med. och det är meningen det är därför de är så bra vallhundar. En BC som är endast familjehund och fungerar bra som det är en ovanlig och allt annat än rastypisk BC. Men nackdelen är att de uppfattar så snabbt och så mycket så att det är lätt att det blir fel. Ett fel från föraren och det kan vara klippt. Det gäller att veta vad man ger sig in på.
Och till sist, det finns en anledning att de gör sig av med hunden och det är sällan allergi eller tidsbrist speciellt när det gäller en tvåårig hanne och till på köpet en BC. Tar du hunden gör det med öppna ögon, anmäl dig till en lydnadskurs, hitta ett sökgäng att träna med och mitt viktigaste tips GÅ EN VALLKURS!
Lycka till!
Vad jag förstår så har den bara haft 1 hem (förutom uppfödaren då).
Varför den ska bli omplacerad är för att familjen den är i nu inte har tid.
Dom har 2 barn och väntar sitt 3:e (BF nästa vecka). Så frun orkar inte, mannen har haft med sig hunden på sin firma men har inte längre möjlighet att ha det.
Så därför har dom inte möjlighet att ha kvar honom. Dom verkar inte riktigt vilja lämna bort honom, men har tydligen inget val.
*Till er som följt tråden och är kunniga på omplaceringshundar:
Vad ska man tänka på när hunden väl är här (hämtar honom imorgon)?
Hur lär man känna hunden på bästa sätt?
När är det lagom att träna honom? Och kolla vad han redan kan?
Jag tror att det bästa är att bara låta hunden "vara hund" första 1-2 veckan. Alltså vänja sig vid er och sitt nya hem/omgivning. Få känna sig trygg med er och så.
Träning kan man ju ta senare.
Jag kände ju min tik innan jag tog över henne, men vi var inte allra allra bästa polare (hon var väldigt skeptisk till att bo med mig i början).
Eftersom hon var så ouppfostrad fick jag behandla henne som valp och lära in allt från början - allt från nej-träning till inkallning till att ta det lugnt. Denna träning började efter några dagar, och övrig träning (spår, tävlingslydnad) började vi med först efter 4 månader.
Jag har tagit en omplaceringshund en gång, det var en schäfertik. Det jag gjorde var att gå på apellplan med henne och testa lydnaden, testa lätt spår och sök mm. Jag vet inte hur mycket du kan om det, men så kan man se hur mycket som är gjort innan. Om grunderna finns där.
Det viktigaste tycker jag är att vara konsekvent från början, inget velande eller nåt. Era regler gäller, punkt slut. Vik inte en tum. Hundar är smarta och anpassar sig fort fast ni har andra regler än den gamla familjen. Jag har tex lärt alla hundar som vi haft/suttit hundvakt åt var "hundhörnan" i soffan är. Tar max 2 dagar så fattar även den trögaste hunden det
Mao träna lydnad/vardagslydnad från sekund 1 när ni lämnar den gamal flocken.
Håll ett öga på "knasigheter" som hunden kan ha för sig. Om det kliar nånstans, om hunden gör utfall eller går konstigt vid vissa tillfällen, haltar eller viker ena örat tokigt eller vad som helst. Var uppmärksam på allt eftersom du inte känner hunden så kan den ha svamp och allt möjligt som gamla ägarn missat och som kan få knasiga effekter på humör mm.
Min tik gjorde utfall ibland, mest mot män. Men det var inget hon gjorde hela tiden så jag tog henne till vet och hon hade fel på ryggen. Tidigare ägaren hade inte märkt det utan tyckte hon "var bra vakthundsämne för hon var aggressiv" *hmmm - IQ spån* Hon lever inte mer.
Ta reda på vilket foder hunden äter och köp hem det!
Klickersträning och agility skulle jag föreslå om hunden har grundlydnad. Dessa två stärker förhållandet mellan förare och hund.
Läs böcker om klickersträning:
Hund och delfin-Karen Pryor
Skjut inte hunden-Karen Pryor
Shaping-Anders Hallgren
Klick och trick (vet ej författaren)
Lycka till!
Låt hunden först få kolla av hemmet och omgivningarna. När den verkar ha lite tråkigt kan du börja träna med den. Vad den kan ska de tala om när du hämtar den - ta med papper och penna för att anteckna, bra om du får veta kommandon också, inte sagt att du måste göra precis som de men varför arbeta med sånt du får gratis?
Om de är intresserade av att hunden får det bra, så har de säkert inget emot att du ringer dem om du undrar något i framtiden.
Det viktiga är att du "läser" hunden och ser när det är dags att träna. Dock som det stod i ett annat inlägg - reglerna i hemmet gäller från första början!!!!!
Hjälper gärna om du vill!!!!! Bara att fråga!
Oj, missade en fråga - hur du lär känna hunden... Umgås med honom, studera honom och låt honom även lära känna dig. Men innan du åker från förra ägaren tycker jag att ni ska ta ut honom tillsammans (utan barn) utanför gården så du med ägarens hjälp får prova inkallning och lite moment som han kan.
Ja måste bara instämma med det som redan sagts.
En BC som inte behöver träning är ganska unik och jag tycker det är lite dumt att tro att just denna skulle vara en sån. Har träffat hundar som enbart haft några procent BC i sig men likväl fanns de utpräglade vallegenskaperna, nerverna, kvickheten där.
ja du tycks ju redan ha bestämt dig trots alla kloka råd du fått.
Men en BC är och kommer aldrig vara en sällskapshund.
Men det är ju ert val
Nu är Zorro hos oss och dagen har fungerat bra.
Han är väldigt lydig, det är jätte skönt. Han kan grunderna och han går utmärkt utan koppel (bättre än med), gamla ägaren visade.
Gick en promenad med grannen nu i kväll och hennes tik, Zorro o Gaija lekte jätte bra.