• Thalis

    Ni som blivit föräldrar genom adoption och sedan fått biologiskt barn

    Känner ni att ni hela tiden måste försvara kärleken till era barn?
    Det får jag göra och jag börjar bli rätt trött på det hela!

    Har fått frågor från flera både IRL och här på FL om jag verkligen kan känna samma kärlek till dottern som till sonen. Har varit tålmodig och förklarat att vi känner samma kärlek till båda barnen men detta möts med skeptism.

    Varför är det så J**la svårt att fatta att man älskar sina barn lika mycket?

    Nu har min svärmor börjat klaga på att jag verkar älska dottern mer än sonen och det är helt onaturligt enligt henne.
    Jag gillar kärringen till 98% men ibland blir hon helt hjärndöd och kommer med sina dumma kommentarer.
    Ok,jag är väl liiite mer överbeskyddande när det gäller min dotter,men är det så konstigt? Vår dotter hade ingen familj,sina föräldrars beskydd och kärlek under nästa 5 år.
    Sonen har haft att detta redan som embryo!

    Hur har/skulle ni hantera detta?
    Snart ger jag alla dessa idioter verbalt stryk!!

    P.s Jag tillgodoser sonens alla behov,det är inte så att jag skiter i honom!Men en 7 veckors bebis har helt andra behov än en 5 åring D.s


    Bättre ensam än i dåligt sällskap
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-17 18:06
    Vill gärna ha svar även från er som har biobarn innan ni adopterade.
  • Svar på tråden Ni som blivit föräldrar genom adoption och sedan fått biologiskt barn
  • Esperando

    Än så länge har jag haft tur vännen. Men jag är beredd på att det kommer..Vet inte om jag kan hantera det...

  • Esperando

    Shit såg nu att det va om hade bio barn med...Förlåt!

  • Thalis
    Esperando skrev 2008-04-17 18:00:25 följande:
    Shit såg nu att det va om hade bio barn med...Förlåt!
    Bättre ensam än i dåligt sällskap
  • 3 hjärtan

    jag är inte förälder till adoptivbarn, men jag är syskon till flera medan jag själv är biobarn, och vet ju att mina föräldrar har varit tvugna att försvara det väldigt mycket, även inför sina egna föräldrar. som syskon får man också försvara att man älskar sina adoptivsyskon lika mycket som sitt biosyskon.

    detta försvarande har inte försvunnit för mina föräldrar än idag när alla barn är vuxna, min adoptivsyster fick barn för några år sedan, och jag fick barn förra året, alltså andra barnbarnet för mina föräldrar. de fick då frågan av väldigt många om de inte kände mer att de fått sitt första "riktiga" barnbarn nu när deras biobarn fått barn. vi andra i familjen har inte ens tänkt i dom banorna.. ska det vara så himla svårt att förstå att kärleken till sina barn och syskon inte sitter i blodet??

  • Thalis
    3 hjärtan skrev 2008-04-17 18:06:52 följande:
    jag är inte förälder till adoptivbarn, men jag är syskon till flera medan jag själv är biobarn, och vet ju att mina föräldrar har varit tvugna att försvara det väldigt mycket, även inför sina egna föräldrar. som syskon får man också försvara att man älskar sina adoptivsyskon lika mycket som sitt biosyskon.detta försvarande har inte försvunnit för mina föräldrar än idag när alla barn är vuxna, min adoptivsyster fick barn för några år sedan, och jag fick barn förra året, alltså andra barnbarnet för mina föräldrar. de fick då frågan av väldigt många om de inte kände mer att de fått sitt första "riktiga" barnbarn nu när deras biobarn fått barn. vi andra i familjen har inte ens tänkt i dom banorna.. ska det vara så himla svårt att förstå att kärleken till sina barn och syskon inte sitter i blodet??

    Jösses!


    Hur hanterar ni detta?


    Vad säger ni?


    Bättre ensam än i dåligt sällskap
  • 3 hjärtan

    ja, det är inte lätt att få folk att förstå som sagt.. men man får försöka och förstår dom inte ändå så får man bara ignorera dom och nästan tycka synd om dom som inte förstår bättre... men man blir helt klart förbannad på hur någon ens kan tänka på det viset...

    avskyr när människor använder ordet "riktiga" istället för biologiska barn.. vaddå, är adoptivbarn inte riktiga barn??? så det är väl det första man ifrågasätter när någon säger någon, och det är det första man rättar till.

  • mammatillvictor
    3 hjärtan skrev 2008-04-17 19:15:04 följande:
    ja, det är inte lätt att få folk att förstå som sagt.. men man får försöka och förstår dom inte ändå så får man bara ignorera dom och nästan tycka synd om dom som inte förstår bättre... men man blir helt klart förbannad på hur någon ens kan tänka på det viset...avskyr när människor använder ordet "riktiga" istället för biologiska barn.. vaddå, är adoptivbarn inte riktiga barn??? så det är väl det första man ifrågasätter när någon säger någon, och det är det första man rättar till.
    Det håller nog många i adoptionsforumet med om, finns andra bättre ord att använda istället för Riktiga och egna barn......
  • Thalis
    3 hjärtan skrev 2008-04-17 19:15:04 följande:
    ja, det är inte lätt att få folk att förstå som sagt.. men man får försöka och förstår dom inte ändå så får man bara ignorera dom och nästan tycka synd om dom som inte förstår bättre... men man blir helt klart förbannad på hur någon ens kan tänka på det viset...avskyr när människor använder ordet "riktiga" istället för biologiska barn.. vaddå, är adoptivbarn inte riktiga barn??? så det är väl det första man ifrågasätter när någon säger någon, och det är det första man rättar till.
    Jag avskyr detta med egna barn! *morrr*
    Bättre ensam än i dåligt sällskap
  • Manchester

    Jo, vi har också fått sådana reaktioner lite då och då. Bland de första var min barnmorska som tyckte att vi nog måste vara lite gladare än andra familjer nu när vi äntligen skulle få ett "eget" barn. Samma med ultraljudsläkaren på någon sorts specialmödravård där jag var tvungen att gå i början. Just hon ville verkligen inte förstå att jag redan var mamma till ett alldeles eget barn. Sedan fortsatte det så genom hela graviditeten. Vet inte om det är för att de som jobbar inom mödravården är så fokuserade på det biologiska föräldraskapet i sitt arbete? Jag var i alla fall väldigt glad när en sköterskorna på neonatal visade sig vara adoptivförälder. Hon hade adopterat 35 år tidigare, men vi utbytte ändå erfarenheter och kände lite extra samförstånd.

    Min mamma har visserligen aldrig för ett ögonblick ifrågasatt vår kärlek till vår dotter. Inte heller gör hon någon skillnad på vår dotter och de hemmagjorda barnbarnen, men hon förstod inte att jag var så orolig för att vår dotter skulle få det jobbigt för att hon fick ett hemmagjort syskon. Mamma tyckte att jag pjoskade lite för mycket och var rädd att min son istället skulle komma till korta. Själv tänkte jag nog som Thalis. Vårt treåring hade andra och på sitt sätt större behov än den som var nyfödd.

    De jobbigaste människorna träffar man nog annars på nätet. När vi bara hade adopterat barn fick jag ofta kommentaren att jag bara trodde att jag älskade min dotter lika mycket som om jag hade varit hennes biologiska förälder. Jag hade inget att jämföra med och alltså kunde jag inte veta (fråga mig inte hur de som bara hade bio-barn kunde veta att man automatiskt älskade adopterade barn mindre). När jag sedan blev mamma även till ett biologiskt barn kom en ny variant. "För att slippa skuldkänslor intalar du dig att du älskar båda barnen lika mycket, men det är klart att du inte gör, det vore ju onaturligt". Hur bemöter man sådant? Vad man än säger blir det ju bara fel. Det enklaste är väl helt enkelt att strunta i sådana idioter som inte fattar bättre.

    Jag fortsätter dock att rätta dem som sätter likhetstecken mellan biologiska och riktiga eller egna barn. Min dotter är inte av plast och jag har inte bara lånat henne en stund. Särskilt viktigt tycker jag att det är att rätta dem som jobbar inom skola, sjukvård, barnomsorg eller andra områden där de träffar på adoptivfamiljer. Jag vill inte att vare sig min dotter eller något annat adopterat barn ska få höra att hon är mindre riktig än sin lillebror.

  • MammaHella

    När folk ifrågasätter om man kan älska barn som kommit till sin familj med hjälp av adoption lika mycket som biologiska barn brukar jag fråga dem om de älskar sin partner. Då brukar nästa följdfråga bli om de tror att gemensamma gener är nödvändigt för kärlek och då brukar samtalet avstanna.


Svar på tråden Ni som blivit föräldrar genom adoption och sedan fått biologiskt barn