Nattskräck?
Har någon av era barn haft sk nattskräck? Hur har det visat sig och vad gjorde ni för att bli av med det?
Har någon av era barn haft sk nattskräck? Hur har det visat sig och vad gjorde ni för att bli av med det?
Alla barn har inte nattskräck. Det är skillnad på att vakna på nätterna med samma tidpunkt varje dag eller att skrika i sömnen...
Här är en bra sida!
www.eckerberg.se/nattskrack.html
Vad är nattskräck? Är det samma sak som mörkrädd?
Det här instämmer jag i. Vår dotter har haft perioder av nattskräck, och det har alltid varit efter "för" intensiva dagar. Man loär sig ju hitta någon slags lagom dos. Men när hon öbrjade förskolan igen i höstas var det jobbigt rätt länge.
Jag har en dotter som hade nattskräck, de sa till oss att endast sätta sig brediv inte röra henne inte väcka eller något för då blir det bar värre, hennes natt skräck höll på ett år ungefär och som många sagt kom på bestämda tider, de medförde att hon även gick i sömnen ett tag också. Hennes vilda nätter försvann ioch med hon blev 2,5 och att hon fick mjölkkost (hon har varit allerigisk mot mjölk, jag tror inte det hade något med saken att göra utan snarare att hon blev 2,5 det skall försvinna då, säger de)
Jag förstår inte heller vad det är?
Vad skall man säga, nattskräck är typ som om barnet hade en mardröm men 100 gånger värre, de skriker bara rakt utoch /eller gråter, har ofta ögonen öppna så man kan tro att de är vakna men det är det inte, de är inte kontaktbara, tar man i dem slår de vilt omkring sig.
Ni som inte förstår vad det är gå in på länken! Står där!
..hua ..hjälp...hade blivit skiträdd!!
Fast det finns olika stadier på det, så illa har inte sonen det! Har redan blivit bättre faktiskt
Det jag undrar omnågon som haft barn med nattskräck och som har blivit av med det, sover era barn fortfrande dåligt? Perioder så sover fortfrande inte inte dottern de tider hon oftast hade nattskkräcken, nu sätter hon sig oftas bara och leker i sängen, tex inatt vaknade jag av hennes speldosa och att hennes nattlampa tändes sen var hon vaken typ 2 timmar.
gumma: Kan det inte va så att hon har blviit "van" av att vakna o därför gör hon det!?
Jo, visst kan det vara det och det kan vara att hon fortfrande sommnar med välling var bara nyfiken om det kan finnas flera orsaker. Det är ju faktiskt så att trots att hon haft nattskräck och gått i sömnen så har hon hitills inte varit vaken för de har sagt åt oss att vi asbolut inte får väcka henne så att hon är vaken nu är väll nytt.
Jag har inte läst alla inläggen, men jag har tips på vad man kan göra om ens barn har nattskräck. Det rådet som min svägerska fick, och som hjälpte, var att väcka barnet strax innan nattskräcken brukar sätta in. Man behöver inte väcka helt, utan bara röra barnet lite så att hon/han vaknar till och rör lite på sig. Då har man brutit NREM sömnen och barnet går ej så djupt i sin sömn att nattskräcken sätter in. Lycka till!!!
Jag skrev aldrig att du skulle väcka UNDER TIDEN han har sin nattskräck, utan STRAX INNAN. Tex som min svägerskas barn vaknade varje natt mellan 23.30 - 24.00, hon ruskade lite i sin flicka vid ca 23.00, då bröt hon den djupa sömnen = ingen nattskräck den natten.
OK! Missade detta SORRY!
Men skönt att det bara va i en vecka,då var det kanke bara en tillväxtperiod!