• Anonym

Hädanefter blir det en dask i stjärten!

Så sa min sambo idag... om din dotter på 7 år.

Jag och hennes pappa har ett relativt nytt förhållande (ca ett år).
    Vi har nyligen flyttat ihop.
    Tjejen är varannan vecka här, varannan vecka hos mamma, som bor i samma stad.
    Idag när sambon hade hämtat dottern på fritis så hade personalen berättat att hon hade sagt fula ord, kallat personalen för hemska saker (svordomar, könsord etc).

Min sambo konfronterade henne med detta och då ljög hon honom rakt upp i ansiktet och sa att hon inte alls hade sagt så (trots att berörd personal själv berättat för honom).

Han blev då jättearg, och gav henne en smäll på stjärten och kommenderade henne att stanna på sitt rum och inte få nån middag. Och sedan sa han till mig "hädanefter blir det en dask i stjärten när hon håller på med sånt, för det får va slut på det där tramset nu"

Jag vill inte lägga mig i för mycket... men jag tycker faktiskt det var för mycket... ska jag påpeka detta för honom?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 16:20
    Uppdatering.
    Jag ringde mamman.
    Hon blev både arg, ledsen, besviken och samtidigt tacksam att jag hörde av mig...

Hon och jag diskuterade länge, om hur man skulle kunna tackla detta.
    Och kom fram till att för dotterns skull är det bättre att JAG sätter ner foten, att jag säger att jag inte tycker det är ok.
    Bättre än att mamman ska göra det, oh att pappan och mamman blir osams och dottern kommer i kläm...

Så jag sa till honom idag att jag inte tyckte det var ok.
    Han blev arg och bad mig att inte lägga mig i hans uppfostran av SITT barn.

Jag är nu hemma hos en kompis... han och jag har inte hörts av sen vi pratade.
    Känner mig lessen nu...

• Svar på tråden Hädanefter blir det en dask i stjärten!
  • snillis

Men det ÄR misshandel att daska till sitt barn.
    Även om inte du tycker det så tycker lagstiftaren och rättsväsendet (och de allra flesta medborgare) det. Face it!

Lillknase skrev 2008-04-22 21:50:45 följande:
    Med tanke på den minimala bakgrundsinformation du har - vad grundar du dina åsikter på?Ungen kanske har upprepade gånger betett sig på dylikt sätt. Det vet du inte (inte jag heller - nej)Men, jag anser inte att straff (ja, även lätt fysiskt) är ett rätt sätt att komma tillrätta med problemet. Och då pratar vi inte regelrätt misshandel...
  • vampyria2
    Lillknase skrev 2008-04-22 21:14:04 följande:
    Men fan - vilket velande det är här! Jävla ynkryggar. Se på hur snorungar beter sig idag!! Det måste ske förändring! Förnedring för att visa att ungen gjort fel. Jag ser inte problemet. Hela samhället saknar respekt. Finns ingen uppfostran. Bara veka föräldrar som inte vågar agera längre. Är det något som är sjukt, är det alla mammor här i forumet som bara är så livrädda för att någonting ska ge deras avkommor problem i framtiden. Men skäm bort dem då! Och låt samhället vara som det blivit. Med 15åringar som slår ihjäl varandra. Javisst! Fantastiskt. Låt det vara så.
    Det är svaga fega föräldrar som måste tukta sina barn till lydnad, vi andra kan prat och få dem dit vi vill ändå tar kanske lite längre tid men det är det värt. Sen är det så att våld föder våld och vad lär man sina barn om man slår dem? Jo att det är okej att slå dem som är svagare och mindre. Vad säger man som förälder när barnet kommer hem och har slagit ett annat barn när det är en själv som ha lärt barnet hur det går till?
  • susannemalmö

Var går gränsen för misshandel enligt dig? För du vet väl att det är olagligt att smiska sina barn med. Men vi kan ju skita i alla lagar och bara leva enligt dina principer istället...

Med tanke på den minimala bakgrundsinformation du har - vad grundar du dina åsikter på?Ungen kanske har upprepade gånger betett sig på dylikt sätt. Det vet du inte (inte jag heller - nej)Men, jag anser inte att straff (ja, även lätt fysiskt) är ett rätt sätt att komma tillrätta med problemet. Och då pratar vi inte regelrätt misshandel...
  • snillis

Exakt.
    Vad ligger bakom flickans beteende.
    Någon måste ju prata med henne.
    Hur mår hon, vad vill hon förmedla.

HegeOlsen skrev 2008-04-22 21:50:37 följande:
    Sen är det ingen vad jag sett i denna tråd som ens undrar över varför dottern har det beteende hon har på fritids. Det är ju en signal att det finns problem och om hon blir behandlad på detta sätt så tycker ivarje fall inte jag att det är konstigt om hon blir utåtagerande på ett negativt sätt, det signalerar helt klart problem. Jag tvivlar på att de problemen är medfödda och hennes eget fel att skylla.
  • HegeOlsen

Återigen intressant, du bygger upp modeller för sådant som du inte tänker ska ingå i ditt liv, vilket slöseri med tid måste jag säga.
    Tyvärr kan jag inte hålla med om att dina modeller är hållbara eller att de skulle var något att komma med, du känns bara väldigt oerfaren på området.

Lillknase skrev 2008-04-22 21:47:54 följande:
    Jag har massor att komma med - men det känns som en meningslös diskussion på det här forumet.Jag ids inte helt enkelt. Jag tror på min modell - men eftersom jag bestämt mig för att inte skaffa barn, så kan du ju sova tryggt inatt med vetskapen om att jag aldrig kommer ta till okonventionella metoder mot mina barn.
  • Lillknase

Återigen - du har ju snöat in på våld - som jag skrev lite längre upp - det handlar inte om våld eller om att skada - det handlar om en markering att beteendet inte är okej ?

vampyria2 skrev 2008-04-22 21:55:09 följande:
    Det är svaga fega föräldrar som måste tukta sina barn till lydnad, vi andra kan prat och få dem dit vi vill ändå tar kanske lite längre tid men det är det värt. Sen är det så att våld föder våld och vad lär man sina barn om man slår dem? Jo att det är okej att slå dem som är svagare och mindre. Vad säger man som förälder när barnet kommer hem och har slagit ett annat barn när det är en själv som ha lärt barnet hur det går till?
  • Lillknase

Så länge en läkare inte kan påvisa rodnad eller blåmärke är det inte misshandel. Nej.

snillis skrev 2008-04-22 21:54:43 följande:
    Men det ÄR misshandel att daska till sitt barn.Även om inte du tycker det så tycker lagstiftaren och rättsväsendet (och de allra flesta medborgare) det. Face it!
  • susannemalmö

Fick du själv smisk som barn?

Lillknase skrev 2008-04-22 21:58:05 följande:
    Återigen - du har ju snöat in på våld - som jag skrev lite längre upp - det handlar inte om våld eller om att skada - det handlar om en markering att beteendet inte är okej ?
  • snillis

Att slå sitt barn är att använda våld.
    Det ÄR misshandel - oavsett vad du tycker.

Lillknase skrev 2008-04-22 21:58:05 följande:
  • papayan

Jag grundar mina åsikter på ts såklart..
    Jag skrev att det KANSKE finns en anledning till att hon sa som hon gjorde.
    Hur som helst så måste ju vuxna föregå med gott exempel, alltså inte använda olagliga metoder...(barnaga)

Svar på tråden Hädanefter blir det en dask i stjärten!